Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1632489
Sinds een maand of 3 is Baruch volledig overgestapt op Smuldier en dat gaat eigenlijk heel goed, toch heb ik nog een aantal vragen.

Momenteel krijgt hij per dag 2 pakjes vleescompleet á 400 gram, 1 pakje specialiteit(hart, pens, kip ed) á 400 gram en 500 gram macaroni of rijst, daarnaast krijgt hij elke week een ei en 0,5-1 L yoghurt.

Ik zou dit graag willen combineren met BARF of zelfs helemaal willen overstappen maar ik weet niet precies wat ik kan krijgen aan verse ingredienten. Als ik nu op de markt ga vragen bij de visboer en poelier wat die hebben aan vers vlees hoe moet ik dat dan aanpakken? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en weet dus ook niet wat bv kippennekjes of een zalmkop moeten kosten. Hoe bepaal ik nu of dat wat ik krijg van goede kwaliteit is voor een redelijke prijs?

En waar zou ik het beste naar kunnen vragen om te combineren met wat ik hem nu voer? En hoeveel KVV moet ik dan voeren en hoeveel vers vlees?
#1632558
De macaroni/rijst is niet goed hoor ik, ik dacht juist dat dat goed was.
Dan ga ik die afschaffen of iig flink minderen.

Waar moet ik naar vragen bij de visboer morgen? Ik heb al zalmkoppen, zalmbuiken en staarten/graten voorbij zien komen, is er meer wat hij me wss kan leveren?
En koppen/graten en staarten mag dat van elke vissoort af komen?
Tonijn mag niet te vaak ivm kwik maar hoe zit het bv met zeeduivel ed? Die hebben ook koppen, kan ik die ook meenemen als hij ze aanbied of zijn dat soort vissen niet geschikt?
#1632563
Als 4 dagen compleet voert, kun je de andere dagen prima zelf samenstellen zonder al teveel op de verhoudingen te moeten letten.
Ik zou dan wel diersoorten voeren die niet in de kvv zitten die je nu voert.
Bij de visboer kun je vragen naar 'afval' van zalm, koppen, buiken, graten, staart, ik betaal hier tussen gratis en 1,50p/kg voor.
Bij de poelier kun je vaak kippennekken, ruggen, karkas krijgen, prijzen variëren van gratis tot 1,50p/kg ongeveer. Eend/parelhoen/kalkoen kun je ook proberen, maar mijn ervaring is dat dat vrij duur is bij wildwinkels/poelier.
Bij een islamitische slager kun je vaak ook leuke dingen kopen/krijgen, lamsvlees, geitenvlees, lamsribben, strotjes enz. Prijzen zijn heel divers, ik betaal meestal voor lam/geit tussen de 1,50 en 2,50 per kilo.
Waar je op moeten letten qua kwaliteit is eigenlijk waar je bij je eigen vlees ook op let, dus niet stinkend/rot en dan kun je er nog op letten dat er niet belachelijk veel vet aan zit.
Je kunt natuurlijk ook kijken of wat (mee) kan bestellen bij 1 van de versvoer-leveranciers.
#1634979
Dus als de visboer me zalmkoppen verkoopt voor 5,- p/kg is ie niet goed wijs? :P
Vroeger vroegen we ook altijd visafval voor de kat, dan graaide hij een handvol haringafval uit de bak en kreeg ik gewoon gratis mee, kan een hond dat ook eten?

Of moet je van de visboer alleen zalm nemen? Of kan hij alles eten mits het rauw is?
#1635059
Ik heb met hetzelfde dilemma rondgelopen. Wat is nu een redelijke prijs voor bijvoorbeeld kippenek etc.  Ik heb veel op websites van versleveranciers rondgeneusd wat zij voor prijzen hanteren. En ik neem dat wel als uitgangspunt. Even hier gewoon veel lezen. En naar verloop van tijd kom je wel beetje in de prijzen.
Eerlijk gezegd geef ik hier met name beginnersbotten voor mij honden. In het begin hadden ze daar al best veel moeite mee om te verteren. Nu niet meer maar ik zou daarom wel goed kijken hoe je hond reageert op "echt" bot.
#1635240
anneliesdj schreef: Dus als de visboer me zalmkoppen verkoopt voor 5,- p/kg is ie niet goed wijs? :P
Vroeger vroegen we ook altijd visafval voor de kat, dan graaide hij een handvol haringafval uit de bak en kreeg ik gewoon gratis mee, kan een hond dat ook eten?

Of moet je van de visboer alleen zalm nemen? Of kan hij alles eten mits het rauw is?
Idd, helemaal van de pot gerukt  >:( meestal krijg je ze voor niks, ik betaal iets van 50 cent per kilo maar vaak krijg ik nog quantumkorting  :D het is gewoon afval, anders gooit 'ie het weg. Ik heb hier alleen wel eens concurrentie van de Chinees  :D
Haring kan je hond eten mits het panharing is, dus vers en niet gezouten. Zoute hering is niet zo gezond.
#1635543
anneliesdj schreef: Dus als de visboer me zalmkoppen verkoopt voor 5,- p/kg is ie niet goed wijs? :P
Vroeger vroegen we ook altijd visafval voor de kat, dan graaide hij een handvol haringafval uit de bak en kreeg ik gewoon gratis mee, kan een hond dat ook eten?

Of moet je van de visboer alleen zalm nemen? Of kan hij alles eten mits het rauw is?
Die visboer spaart ws voor een nog grotere auto  :D
Karkassen worden hier grif gekocht als menseneten [bouillons, vispruttels] maar t duurste wat ik heb gezien was 1,50 per kop+karkas [en dan kom je aardig in de buurt van een kilo]
Als 'mijn' visboer s een keer zegt dat karkassen 1 euro kosten ga ik  zo :o kijken.... meestal mag je dan toch 10 stuks voor 7,50
meenemen  :biggrin2:
#1637574
Hier voeren we nu nog altijd kvv en barf. Heb dan wel 4 a5 dagen barf en 2 a 3 dagen kvv, omdat mijn manlief geen enkel vinger aan BARF kom. Wil zelf ook kvv voeren.

Kippennekken per kg kom ik tussen 0.50 a 0.80 euro, zalmkoppen 0.25 euro per kop van 500 gram.

Zoals andere ook zeggen, veel lezen en ervaringen wisselen kom je heel eind.
Ik ben zelf sinds februari 2010 begonnen met barfen, ben daar geheel verslaafd aan. Steeds goed zoeken en onderhandelen heb ik heel wat plezier aan.  :biggrin2:

Groetjes Adrie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door