Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#1632185
In Australië zijn er verschillende fokkers van verschillende rassen die liever geen kangaroevlees aan hun honden voeren. Ze zeggen dat het te eiwitrijk is en dat de honden er niet goed op reageren. Ze zouden er zowiezo te dik van worden, maar wat ik erover kan vinden is het mager vlees.
Kan iemand me uitleggen wat hun denkwijze dan precies is?

Ik vond wel wat tabelletjes en daaruit blijkt dat het eiwit wel hoger is dan van de andere dieren, maar waarom zou dat dan een probleem moeten zijn?

Per 100 gram

Struisvogelfilet 103 kcal (431 kj) 21,4 gr eiwit 1,5 gr vet
Struisvogelsteak 99kcal (415 kj) 22,5 gr eiwit 0,6 gr vet

Kangaroo 109 kcal (457 kJ) 24 gr eiwit 1-3 gr vet
Antilope 187 kcal (782 kJ)
Krokodil 313 kcal (1310 kJ)

Hert 112 kcal (474 kj) 20,6 gr eiwit 3,3 gr vet
Ree 97 kcal (410 kj) 21,4 gr eiwit 1,3 gr vet
Everzwijn 108 kcal (457 kj) 19,5 gr eiwit 3,4 gr vet
Door Lizzy
#1632192
Ian Billinghurst vindt het prima spul om te voeren. Ik zie niet zo in wat er zo vreselijk is aan 24 gram eiwit op 100 gram. Ik zou het niet te vaak voeren (als ik het al zou voeren - ik peins er niet over maar dat is omdat ik er niet van houd om al die exotische dingen te voeren) maar af en toe kangaroevlees lijkt me geen probleem.
Door Drijver
#1632533
Het leek mij ook geen probleem, maar als zoveel Australiërs het zeggen dan ga ik toch twijfelen...
Zou er dan een andere reden kunnen zijn om het niet te voeren?
Ik zou het ook niet direct voeren om dezelfde reden als jij, maar als je in Australië zou wonen dan vast wel ::)
Door Lizzy
#1633374
tschabo schreef: Exotisch? Kangaroo is gewoon een zoogdier. Niks mis mee. Ze komen tegenwoordig ook in het wild voor in Europa en zelfs in Nederland.

De BARF goeroe heeft er zelfs een product van http://www.drianbillinghurst.com/products.php?pid=roo
Ik zeg niet dat er wat mis mee is. Maar dat ze in NL in het wild voorkomen...? Ik dacht het eerlijk gezegd niet. Ze worden hier gefokt. Dat wel. Wil niet zeggen dat ik het nodig vind om hier in NL, met al zoveel diersoorten, kangoeroe te gaan voeren. Ieder z'n meug natuurlijk! Er zijn ook mensen die krokodil voeren. Ik vind het best. Ik voer het alleen niet.
Door irmaa
#1633381
Ja ja ze komen hier in het wild voor,  in Friesland  komen verwiderde kangaroes voor. Ze schijnen zich nu ook voor te planten, stond inderdaad een paar weken geleden in de krant.
Ze komen hier vlak bij voor,  het punt is dat ze aangereden worden.
Door Lizzy
#1633383
SoLOmY schreef: Ja ja ze komen hier in het wild voor,  in Friesland  komen verwiderde kangaroes voor. Ze schijnen zich nu ook voor te planten, stond inderdaad een paar weken geleden in de krant.
Ze komen hier vlak bij voor,  het punt is dat ze aangereden worden.
Ja maar dan heb je het toch over hier gefokte kangoeroes die per ongeluk in het wild terecht zijn gekomen? Het is toch gewoon geen Europees dier?
Door Lizzy
#1633384
Nou ja, ook niet ter zake doende. De vraag is of het hoge eiwitgehalte de kangoeroe geschikt maakt om te voeren. Ik denk dus nog steeds van wel.
Door irmaa
#1633387
Lizzy schreef: Ja maar dan heb je het toch over hier gefokte kangoeroes die per ongeluk in het wild terecht zijn gekomen? Het is toch gewoon geen Europees dier?
nee natuurlijk niet,   ik ben zeker geen voorstander om dit soort exoten op de menulijst te zetten in tegendeel, heb net zo als jij daar moeite mee.  
Reageerde alleen even op dat "in het wild voorkomen"  ;) :biggrin2:  
Door Lizzy
#1633409
SoLOmY schreef: nee natuurlijk niet,   ik ben zeker geen voorstander om dit soort exoten op de menulijst te zetten in tegendeel, heb net zo als jij daar moeite mee.  
Reageerde alleen even op dat "in het wild voorkomen"  ;) :biggrin2:  
Oh OK :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door Drijver
#1633721
Maar dan nog moet er een verschil in voedingswaarde zitten tussen de dieren die hier gekweekt worden en de dieren die in Australië vrij rondlopen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1634040
wij (meneer koekje en ik) eten wel eens een stukje skippy-filet. ze verkopen het geseald en bevroren bij de sligro en het is lekker. ot en sien eten weinig tot geen wild, maar laatst was ik wel nieuwsgierig of ze het zouden eten. een stukje voor o&s apart gelegd en dat aan ze gegeven. het was even wennen, maar sien at het wel. ot had het te druk met haar weekendrat.
de vorige keer had meneer koekje weer kangoeroe er uit gehaald, maar er bleef 1 filet liggen die hij niet meer wilde eten. de ene helft daarvan is zo naar sien gegaan en de andere helft in porties als gewoon spiervlees in haar barfmenu.

sien vindt het lekker en doet het er gewoon normaal en goed op. ik heb het niet standaard in haar menu zitten, want te duur en te exotisch. als er wel eens wat overblijft, vind ik het niet erg om haar dat te geven.
ik denk dat de sligro-skippy's wel uit kwekerijen komen, want voor 12 euro de kilo kan je niet iets in australie in het wild schieten en dat deze kant uit laten vliegen.
Door Butch
#1637909
Ik ben in australië geweest en heb daar veel 'roo'gegeten. Het is daar gewoon een normale soort vlees en de kangaroes die daar in het wild leven zijn hier en daar een plaag, dus ze worden ook afgeschoten. En aangereden, juist omdat het er zoveel zijn is die kans gewoon groter.

Ik heb er totaal geen moeite mee hoor. Kangaroe of rund of kip, ik eet liever een wilde kangaroe die gewoon een vrij leven heeft gehad dan een kip die nog geen maand oud is en een vreselijke tijd heeft gehad. Zelfs een biologische kip heeft het minder leuk gehad dan die kangaroe die lekker rondgehopst heeft.
Lizzy schreef: Ja maar dan heb je het toch over hier gefokte kangoeroes die per ongeluk in het wild terecht zijn gekomen? Het is toch gewoon geen Europees dier?
In australië lopen in de outback wilde kamelen. Ook niet echt een australische dier, maar ze zijn er wel. Geimporteerd uit het middenoosten om transporten te doen, toen er nog geen treinen reden daar.
Door mad_trapper
#1920984
Ik heb er totaal geen moeite mee hoor. Kangaroe of rund of kip, ik eet liever een wilde kangaroe die gewoon een vrij leven heeft gehad dan een kip die nog geen maand oud is en een vreselijke tijd heeft gehad. Zelfs een biologische kip heeft het minder leuk gehad dan die kangaroe die lekker rondgehopst heeft.
Dus je eet het liefst dieren die een goed/wild leven achter de rug hebben? Dieren die een rot leven hebben en gemaakt zijn om op te eten, laat je lekker in leven?
Door Parelridder
#1921085
mad_trapper schreef: Dus je eet het liefst dieren die een goed/wild leven achter de rug hebben? Dieren die een rot leven hebben en gemaakt zijn om op te eten, laat je lekker in leven?
Volgens deze redenatie moet je ook een pup kopen uit en schuur van een broodfokker, die moet je 'redden', ondanks dat je darmee dat bedrijf in stand houdt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door