Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1632478
Sinds een maand of 3 is Baruch volledig overgestapt op Smuldier en dat gaat eigenlijk heel goed, toch heb ik nog een aantal vragen.

Momenteel krijgt hij per dag 2 pakjes vleescompleet á 400 gram, 1 pakje specialiteit(hart, pens, kip ed) á 400 gram en 500 gram macaroni of rijst, daarnaast krijgt hij elke week een ei en 0,5-1 L yoghurt. Baruch weegt 60 kg maar mag wel wat aankomen.
Is dit een goed menu voor hem? Wat kan er nog aan verbeterd worden?
Moet ik ook een groenteprakje voeren of is dat niet nodig bij KVV?

Hoe kan ik Smuldier combineren met versvlees zoals bv kippennekjes, visschraapsels ed? Afhankelijk van wat ik kan krijgen want daar ben ik nog niet helemaal uit.

En ik had bij Smuldier een prijslijst opgevraagd omdat ik had gehoord dat je ook rechtstreeks bij hen kunt bestellen en dat dat goedkoper zou zijn, nu heb ik die lijst en kost een 400 gram verpakking bij hun 50 cent terwijl ik bij de supermarkt hier 49 cent betaal, hoe kan het dat de supermarkt goedkoper is?

Ik had nog een aantal vragen maar omdat die meer over BARF gaan heb ik die elders geplaatst, alvast bedankt voor de reactie's.
Laatst gewijzigd door anneliesdj op do 27 mei 2010, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1632502
[quote="anneliesdj"]
Sinds een maand of 3 is Baruch volledig overgestapt op Smuldier en dat gaat eigenlijk heel goed, toch heb ik nog een aantal vragen.

Momenteel krijgt hij per dag 2 pakjes vleescompleet á 400 gram, 1 pakje specialiteit(hart, pens, kip ed) á 400 gram en 500 gram macaroni of rijst, daarnaast krijgt hij elke week een ei en 0,5-1 L yoghurt. Baruch weegt 60 kg maar mag wel wat aankomen.
Is dit een goed menu voor hem? Wat kan er nog aan verbeterd worden?
Moet ik ook een groenteprakje voeren of is dat niet nodig bij KVV?

Ik zou zeker een groenteprakje maken. Is een goede aanvulling. Dit in tegenstelling tot de rijst/macaroni die je geeft. Die zou ik a la minute schrappen. Ook de plons yoghurt is in mijn optiek een te grote plons.
Ik vind het menu wat matigjes en zou het zeker omdat je hond dat blijkbaar ook vind, aanvullen met spiervlees, wat vette vis en wat meer eitjes per week.



Hoe kan ik Smuldier combineren met versvlees zoals bv kippennekjes, visschraapsels ed? Afhankelijk van wat ik kan krijgen want daar ben ik nog niet helemaal uit.

Je geeft de hoeveelheid die je anders aan Smuldier geeft dan aan vlees, vis enz. Maar uitgaande van het huidige menu kun je de 500 gram rijst vervangen door spiervlees of vleesbotten en/of vis, beetje groente erbij en het wordt al een leuk menuutje :)

En ik had bij Smuldier een prijslijst opgevraagd omdat ik had gehoord dat je ook rechtstreeks bij hen kunt bestellen en dat dat goedkoper zou zijn, nu heb ik die lijst en kost een 400 gram verpakking bij hun 50 cent terwijl ik bij de supermarkt hier 49 cent betaal, hoe kan het dat de supermarkt goedkoper is?

Dat zal de fabrikant je wel weten te vertellen. Wij hebben geen duidelijk inziicht in distributiekanalen en onderlinge prijsafspraken e.d.


Ik had nog een aantal vragen maar omdat die meer over BARF gaan heb ik die elders geplaatst, alvast bedankt voor de reactie's.
[/quote]

Mooi zo, die zien we graag tegemoet!
#1632507
Dankje.

Bij versvlees voer je toch ook een aandeel granen en/of tafelrestjes? Daarom krijgt hij de rijst/macaroni en hij vind het erg lekker :P Dat het erg veel was had ik al wel gedacht dus halveren was ik al wel van plan.

Maakt het uit watvoor groente hij krijgt? Ik heb namelijk zo'n zak gemengde diepvriesgroente liggen, kan ik die gewoon pureren en voeren?
En hoe krijg ik dat erin? Het is niet voor het eerst dat ik hem eens groente/fruit probeer te voeren maar hij vertikt het echt, misschien als ik het goed mix met het vlees maar dan mag het niet teveel zijn.

O en het valt me op dat hij sinds de invoer van KVV ineens erg veel gras eet, is dat een probleem? Heeft hij dan ergens tekort aan?

Edit; met het combineren bedoel ik; kan ik bv de helft Smuldier compleet voeren en de helft versvlees? Moet ik dan ook op die percentage's letten of komt dat niet zo precies als ik nog een deel vlees compleet voer?
Laatst gewijzigd door anneliesdj op do 27 mei 2010, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1632520
Ik denk dat het een goed plan is als je bij het begin begint en je eens goed inleest: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Granen horen over het algemeen niet thuis in een hondenmenu.

Bepaalde groentes zijn geen goed idee voor honden. Je kunt daar een hele verhandeling over vinden. OA uien en aanverwanten zijn erg slecht voor honden. Dus die diepvriesgroente zal niet zo super zijn vermoed ik.
Dat kun je lekker mixen met vlees en dan de sappen goed in laten trekken (dus tijdje laten staan). Mengen met een eitje of wat vis kan ook helpen.

Als je 50-50 voert moet je wel de percentages aan gaan houden ja.
#1632534
[quote="anneliesdj"]

Er zitten toch granen in de vleescompleet voedingen? En wat zijn anders tafelrestjes?
[/quote]

Dat betekend nog niet dat dat zo goed is..

Tafelrestjes kan van alles zijn. Ik vind dat iets wat je zo nu en dan gerust eens kan geven,  maar niet standaard in je menu opneemt.. Natuurlijk vallen ze niet om van een restje rijst of macaroni. Maar het hoort gewoon niet standaard in je menu. Ze hebben er niks aan. Het is gewoon maagvulling, meer niet.
#1632549
Maar geld dat niet ook voor groente dan? Dat eet een hond normaal toch ook niet?
Baruch wil het zelfs niet en de rijst en macaroni eet ie graag  :-\

Edit; die diepvriesgroente zit erwt, wortel, bonen en bloemkool in, dat kan ik hem toch gewoon voeren?
Laatst gewijzigd door anneliesdj op do 27 mei 2010, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#1633687
[quote="anneliesdj"]
Haha ik heb me tijden geleden al ingelezen maar zelfs na 4 keer lezen is het nog teveel  ::)

Er zitten toch granen in de vleescompleet voedingen? En wat zijn anders tafelrestjes?
[/quote]

Daar zitten inderdaad granen in, maar daar hoef je niet persé een voorbeeld aan te nemen :). Kvv's hebben om commerciële redenen een andere samenstelling dan een goed BARF menu en zijn eigenljk niet vergelijkbaar. Het enige wat blijft staan is dat het ook rauw is.  Maar, de meeste kvv's  bevatten een paar tot 10% granen en dat is dan nog altijd stukken minder dan de 500 gram die jij geeft.
#1633848
[quote="anneliesdj"]
Maar geld dat niet ook voor groente dan? Dat eet een hond normaal toch ook niet?
Baruch wil het zelfs niet en de rijst en macaroni eet ie graag  :-\

Edit; die diepvriesgroente zit erwt, wortel, bonen en bloemkool in, dat kan ik hem toch gewoon voeren?

[/quote]

Erwten bevatten nogal wat zetmeel, niet echt gezond voor honden. Bonen, als dat sperziebonen zijn, wortel en bloemkool zijn goed te eten mits nauwkeurig fijngemaakt met bv een staafmixer. Als je dat toch voert zou ik trouwens voor vers gaan, meestal iets voordeliger, al is diepvries op zich ook goed.
Sommige honden zijn gek op groente, mijn Tara deed een moord voor een groentemixje, andere honden vinden er niks aan, voor Kátur moet ik het aardig opleuken met ei en liefst nog iets van vlees erdoor, dan eet 'ie het wel.
Licht gekookte groente eten veel honden makkelijker en daar hebben ze ook best wat aan trouwens.

In het wild eten honden vaak vooral vruchten als bessen en bramen enzo, makkelijk te verteren ook zonder staafmixer. En verder eten honden itt wolven vaak graag maag- of darminhoud van hun prooi, waarin de nodige halfverteerde groensels zitten. En natuurlijk mest van herbivoren, ook daar halen ze nog heel wat nuttige stoffen uit.
Daarnaast eten onze honden meestal vnl vlees van bio-industriedieren. Niet direct de meest gezonde die er zijn, ze eten onnatuurlijk voer en leven op een onnatuurlijke manier. Daardoor verschillen ze qua samenstelling nogal van wilde dieren, ze missen de nodige nuttige voedingsstoffen bv. Met het voeren van groente en fruit compenseer je daar weer een beetje voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door