Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#161385
hallo

zoals ergens anders te lezen is voerde ik pens / gemalen kip en bruinbrood.
Nu heb ik op deze site het e.e.a. gelezen over bruinbrood dus ben ik hiermee gestopt.
Nu zit ik even met het volgende ;

Als bruinbrood zo vol zit met koolhydraten dus energie
hoeveel vlees moet ik dan meer gaan geven om dit weer recht te trekken.
Het gaat om een jonge boef die echt de hele dag met een bal in zijn bek loopt, mijn honden gaan ook mee te werk dus er is altijd wel iemand die er een schop tegen geeft.
Ook ben ik al begonnen met rauwe eieren, hart en groente.
Deze week ga ik nog naar het slacht huis voor spiervlees e.d.
Nu krijgt hij ongeveer 1200 gram, eerst kreeg hij iets minder maar met 2 sneeën bruinbrood, ik heb het idee dat hij aan het afvallen is.
Moet ik nu naar de 2 kilo per dag toe ?
Door Lizzy
#161394
De meeste honden verliezen gewicht wanneer je stopt met het voeren van koolhydraat. Het lichaam moet leren het vet en eiwitten zo goed mogelijk te gaan omzetten tot energie en het duurt gewoonlijk een tijdje.

Wat geef je om jouw hond calcium binnen te laten krijgen? Botten? Want als je iets meer gaat voeren (ik zou niet naar de 2 kilo gaan maar eerder naar de 1400 gram en dan eens kijken hoe het gaat), dan kun je het beste iets meer bot en iets meer vlees en iets meer orgaanvlees en iets meer groentes geven zodat alles wat in verhouding blijft.
Door arnold
#161423
De kip die ze krijgen is gemalen afval / karkas, daar krijgen ze een pond per dag van. Het lijkt mij dat daar calcium genoeg in zit.

De rest pens ( nog wel ) verder bijna iedere dag extra ; stuk hart / groente / ei en vis. per dag 1 van deze.
Deze week gaat de vrieser vol met andere soorten.
Door evelyn02
#161467
Bij mijn honden heeft het een paar maanden geduurd voor ik ze met een normale hoeveelheid eten op gewicht kon houden. Ik denk dat dat ook kwam doordat ze helemaal geen koolhydraten meer kregen.
Heb je trouwens enig idee hoeveel bot/vlees eraan de karkassen zit? Ik dacht dat mijn karkassen vnl. bot waren maar heb het eens helemaal uitgeplozen en er blijkt wel minstens 50% vlees aan te zitten (de nekken zitten er nog in).
Door arnold
#161741
volgens mij zit er meer dan 50 % bot in, en al zou het 50 % zijn dan is het nog bijna 25 % van het totaal per dag.
Moet volgens mij kunnen.

En ik wil niet een paar maanden wachten tot hij weer opgewicht is want het is een jonge hond die nog minstens een jaar moet groeien
Door ikke
#161812
Onze Bouvier kreeg precies hetzelfde te eten.
Gemalen kippenkarkassen - vuile pens en bruinbrood.
Hij werd van het brood vreselijk dik.
Ik heb dit veranderd in:
500 gram gemalen kippenkarkassen en pens
250 gram groente
250 gram vis of kopvlees of rundergehakt of runderlever of kippenmaagjes (eigenlijk van alles wat voor een redelijke prijs te krijgen is).
En af en toe een lekker bot.
Hij is nu 23 maanden en blijft prima op gewicht

groeten Anna2
Door casangio
#161887
arnold schreef: wat voor groente geef jij dan ?
Je kunt practisch alle groenten geven, rauw gemalen door elkaar behalve uien en prei dat mag echt niet en koolsoorten liever ook niet ivm de schildklierwerking. Als een hond een slecht werkende schildklier heeft dan kan je beter GEEN koolsoorten geven. Plus de nachtschade groenten zoals tomaat, paprika's daar kunnen ze jeuk van krijgen, maar verder kun je alles geven.
Door An
#162030
Ik vind alle dagen pens erg veel pens en 25 procent bot vind ik een beetje weinig. Ik vind het niet zo in balans, nogal veel orgaanvlees heb ik het idee?

Ik zou de pens terug brengen naar 1 a 2 keer per week en het bot toch een beetje opvoeren.
Door Lizzy
#162091
Pens en hart zijn inderdaad beide orgaanvlees. Nou zit er natuurlijk wel wat spiervlees aan de kipkarkassen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook wat veel orgaanvlees, wat weinig spiervlees en misschien zou je er goed aan doen om nog wat meer variatie in de brengen in bot, vleessoorten en eventueel groentes.
Door arnold
#162432
het is niet zo dat ze alle dagen ook hart erbij krijgen.
Ik bedoelde eigenlijk de ene dag hart de andere dag een ei enz.
En geen grote hoeveelheden, volgens mij moeten ze er rustig aan wennen want het wil nog wel gebeuren dat ze dan aan de dunne raken.
spiervlees ga ik deze week halen en ga dan wat minder pens voeren
Door An
#162679
aan de dunne dat kan volgens mij van dat teveel orgaan zijn. Als ik hier wat veel orgaan geef (zonder bot) gaan ze ook aan de dunne.
Door arnold
#163185
ze krijgen iedere dag kip erbij ( dus bot ) en de jongste gaat aan de race als deze iets teveel krijgt, pens / kip dus.
Heeft ie nooit gehad en dit is begonnen sinds ik gestopt ben met brood erbij te geven.
Door Lizzy
#163619
arnold schreef: ze krijgen iedere dag kip erbij ( dus bot ) en de jongste gaat aan de race als deze iets teveel krijgt, pens / kip dus.
Heeft ie nooit gehad en dit is begonnen sinds ik gestopt ben met brood erbij te geven.
Dus als je teveel pens/kip geeft, dan gaat hij aan de race? Misschien mist hij wat vezel? Hoe dun is race trouwens?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door