Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#1631493
vorige week maandag na een wandeling zag ik dat mijn border uit het gras kwam (waar ook riet staat) bloed sporen en ze werden steeds heftiger. ik kijken is zijn gehele voetzool (teentje) doormidden. nou ben ik dus wel bij de da geweest maar hechten doen ze zo iets niet. wel antibiotica gekregen. sinds die dag loopt hij dus aan de lijn met schoen aan maar het is nog steeds niet dicht. ik weet het was zo diep en echt vlezig en goor om te zien dat het wel tijdje duurt. met iedere stap spreid je het weer en kan het weer bloeden. maar ik word gek van hem. hij kan zijn energie niet kwijt en word dus vervelend. tja border die iwlt werken. heeft iemand indicatie hoe lang het duurt voordatzo'n diepe wond dicht is/gaat? hij loopt normaal niet mank nooit gedaan. nooit ene kik gegeven helemaal niks. nu is het niet meer zo diep en ook niet meer vlezig maar wil hem graag los laten. nou heb ik bioforce al een paar keer gesmeert maar is dat nou beter dat het zalfje wat ik ook van de dierenarts heb gehad? geen van beide heb ik het idee dat ik vorderingen zie of dicht zie gaan. hij heeft 19 en 20 juni weer een wedstrijd maar ben bang dat hij er " koud" aan moet gaan beginnen dus geheel zonder conditie. is er iemand die kan helpen met dit probleem? hoe het zalfje van de da heet weet ik even niet. ik zit op mijn werk. maar word gek van frustie border
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1631500
denkspelletjes gaan doen, zoals die bordspellen...
en zijn pootje, vince heeft dat hangende teentje finaal afgescheurd gehad, liep hij daar wel niet op...maar heb het een paar keer per dag uitgebruist met waterstofperoxide(verdunt) en daarna honingzalf erop, met een week was het dicht....
Gebruikersavatar
Door choopy
#1631507
Hier in het verleden ook een frustie border gehad.
Alleen was bij haar de grote zool door. het heeft bij elkaar ongeveer 6 weken geduurd, voordat ik weer behendigheid met haar deed. Maar dan zonder raakvlaktoestellen. Ik denk, alles bij elkaar, dat het zo'n 2 maand heeft geduurd dat we alles weer deden.
Het had ook wel korter gekunt, maar ik heb haar dus wel los laten lopen, zodat ze haar energie kwijt kon. Wel zoveel mogelijk op gras, op straat aangelijnd.
In het begin heb ik het regelmatig in een sodabadje schoongehouden, heb geen AB gebruikt. Na een week maakte ik het niet meer schoon, omdat het er rustig uitzag. Wel na elke wandeling controleren. En heb het aan de lucht laten drogen.

Ander verhaal, Bora, geen bloed, niet mank. Ik ontdekte dat bij haar ook een teenkussen door was, maar dat die al aan het genezen was, zelfs al bijna weer dicht. Alleen zag je aan de wond, dat best behoorlijk was geweest.
Met haar heb ik continu doorgetraind, omdat ik niet eens wist dat ze wat had, anders had ik haar zeker wel stilgelegd.
Door pallas
#1631514
Didot heeft eens een flink stuk van zijn voetzooltje afgeschaaft.
Opzich was het snel weer geheeld alleen erg kwetsbaar.
Ik heb hem een compeedlpleister gegeven en daarover een verbandje zodat de boel goed dicht bleef.
Nog een aantal keer gedaan en toen was het snel over.
Zolltjes kunnen heel lang erover doen voordat het weer écht beter is.
Door lightning
#1631524
mag zo iets bij een hond? je hebt van die pleister achter spul spuit of zo iets op een wond en het blijft erop zitten het lost op. even kwijt hoe het heet. maar wil hem erg graag loslaten. ook al is het rennen achter mijn andere honden aan. ik loop zo een uur met hem maar met 5 meter flexilijn word hij niet moe
Door hamada
#1631613
In het verleden had een van onze honden in glas gestaan met ook een flinke snee in zijn poot als gevolg. En ook deze hond werd helemaal gek van de gedwongen rust. Destijds (meer dan 20 jaar geleden) brandde de dierenarts dit uiteindelijk dicht, staat me nog bij.  :o Wel met een roesje. Ik weet niet of dat tegenwoordig ook nog gebeurt en of het nu echt iets toevoegt aan het genezingsproces.
Weet niet hoe het precies ging, maar wel dat we ook weken verder waren voor de poot echt genezen was.
Sterkte toegewenst.
Door pallas
#1631632
lightning schreef: mag zo iets bij een hond? je hebt van die pleister achter spul spuit of zo iets op een wond en het blijft erop zitten het lost op. even kwijt hoe het heet. maar wil hem erg graag loslaten. ook al is het rennen achter mijn andere honden aan. ik loop zo een uur met hem maar met 5 meter flexilijn word hij niet moe
Ik zou er niet van die pleister spray op doen hoor. Buiten dat het erg prikt sluit het ook nog de wond af.

Ik heb Didot wel rustig aan gehouden want zonder rust geneest de boel niet.
Veel nadenk werk en alle eten uit een kong geven. Trek je trukendoos maar open de komende tijd ;)
Door lightning
#1631638
ok dan zal ik de pleisterspray niet gebruiken. tja gisteren heeft hij een strot gehad maar hij heeft zelfs die niet gegeten. als hij niet genoeg beweegt eet hij dus ook niet. jammer hoor... ik zal wat kvv in een kong doen maar hij geeft meestal op met die dingen en als ik thuis kom zitten ze meestal nog vol... ja een luie border zou je denken ;D
Door *Natasja*
#1631642
Beau van mij heeft een paar jaar geleden niet het voetzooltje, maar het knobbeltje wat wat hoger zit aan de voorpoot, finaal doormidden gehad. Dat heeft wel anderhalve maand geduurd voor het helemaal dicht was.
Door lightning
#1631655
ja dat heeft mijn border ook wel eens gehad. hij heeft vaak wat aan pootjes vaak is hij ook nageltjes kwijt maar dan ook gehele nagels. en dat doet dus zeer. ik zal eens kijken voor die honingzalf
Door Jacqueline1968
#1631726
mijn vorige hond heeft ooit eens in een onderkant van een fles gestaan, 1 voetzool zeer diep doormidden, maar daar gingen dus wel hechtingen in: 5 stuks.

evengoed heeft het 6 weken geduurd voordat het dicht was, het leek heel lang niet dicht te willen en opeens ging het snel, maar dat was weken tobben later.
ik vond het eerlijk gezegd een drama, wij spoelden het voetje veel in heel gewoon afgekoeld gekookt water (wat vochtig houden)
inpakken (wat de 1e weken moest ivm hevig bloeden) gaf enorme smet tussen de tenen, dat spoelen hielp enorm.
een lieve vriendin die verpleegkundige is, kwam met dat idee uit haar werk en dat werkte heel goed, zo erg als ervoor is het niet meer geweest.

wat wij wel deden was met dat rekwikkel/plakverband (wat je in zoveel kleurtjes hebt) in hele smalle reepjes om het teentje zetten, zo strakmogelijk, om het zoveel mogelijk bij elkaar te houden, Kil vond alles goed, en het voorkwam open springe, zo gauw het enigzins ging genezen heb ik hem op gladde betonvloeren laten lopen (bij ons in de gang van de opbergboxen) schoon en glad, waardoor het voetbedje weer normaal belast werd.

maar het was een langdurig verhaal waar we op een bepaald punt zelfs hebben overwogen om de teen met 1 of 2 kootjes te amputeren omdat dat makkelijker geneest omdat er geen loop-druk op staat.

Geduld zal een zeer schone zaak zijn, sterkte
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1631748
Pebbles heeft dat bij ons gehad. Die kreeg 1 of andere zalf van de da die ook voor koeien werd gebruikt (dat stond op de tube ;) )
Ik heb elke dag het pootje verbonden met vetwrap. Dus eerst een lik zalf, gaasje en vetwrap en met ruim een week was het dicht en stond de da verbaasd dat het ouwetje nog zo snel heelde!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door