Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1631031
Ik vraag me af hoeveel vlees een hond per dag kan verteren. En moet je grotere portie over de dag verdelen of kun je dat in één keer geven. Ik geef mijn honden 's morgens groente en zuivel etc. en 's avonds vlees. Maar één hond moet dikker worden en dat gebeurd niet. Eerst kreeg hij drie procent van zijn ideale gewicht en dat heb ik een paar keer verhoogt, zodat hij nu dik 2 kilo vlees per dag krijgt en een kilo groentes (alles in verhouding). Maar kan hij dit op deze manier van voeren verteren. Ik hoop dat ik het duidelijk is, want ik weet niet hoe ik het anders kan vertellen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1631113
Ik voer 1 keer per dag, en Bantu is af en toe wat aan de magere kant en krijgt dan 1 keer per dag een grotere maaltijd. Ik denk wel dat je in termijn moet denken voor het aankomen. Ik ben met Bantu nu een maand of 3 bezig en begin de laatste 3 weken pas te merken dat ze echt wat begint aan te komen
Door Lizzy
#1631169
Xada schreef: Ik vraag me af hoeveel vlees een hond per dag kan verteren. En moet je grotere portie over de dag verdelen of kun je dat in één keer geven. Ik geef mijn honden 's morgens groente en zuivel etc. en 's avonds vlees. Maar één hond moet dikker worden en dat gebeurd niet. Eerst kreeg hij drie procent van zijn ideale gewicht en dat heb ik een paar keer verhoogt, zodat hij nu dik 2 kilo vlees per dag krijgt en een kilo groentes (alles in verhouding). Maar kan hij dit op deze manier van voeren verteren. Ik hoop dat ik het duidelijk is, want ik weet niet hoe ik het anders kan vertellen.
Wat heb je voor een hond (die dikker moet worden)? En wat voer je precies? Ik kan me niet voorstellen dat hij 1 kilo groenten op een dag krijgt, toch? Want groenten zet natuurlijk nul aan. Het beste ga je 1 keer per dag voeren maar dit moet je wel langzaam opbouwen. Dus de ene maaltijd kleiner maken en de andere maaltijd groter. In een tijdsbestek van 2 a 7 dagen (hangt van je hond af) kun je overschakelen van 2 naar 1 maaltijd. En als je hond echt te mager is, voer je het beste zoveel mogelijk de wat vettere vleessoorten. Dus eend, geit, lam, etc. En in de verhoudingen 50% vleesbot, 20% orgaan (inclusief pens), 10% groenten en de rest spiervlees, vette vis, eieren, etc.
Door Xada
#1631331
Lizzy schreef: Wat heb je voor een hond (die dikker moet worden)? En wat voer je precies? Ik kan me niet voorstellen dat hij 1 kilo groenten op een dag krijgt, toch? Want groenten zet natuurlijk nul aan. Het beste ga je 1 keer per dag voeren maar dit moet je wel langzaam opbouwen. Dus de ene maaltijd kleiner maken en de andere maaltijd groter. In een tijdsbestek van 2 a 7 dagen (hangt van je hond af) kun je overschakelen van 2 naar 1 maaltijd. En als je hond echt te mager is, voer je het beste zoveel mogelijk de wat vettere vleessoorten. Dus eend, geit, lam, etc. En in de verhoudingen 50% vleesbot, 20% orgaan (inclusief pens), 10% groenten en de rest spiervlees, vette vis, eieren, etc.
Het is een Rafeiro do Alentejo, de gele hond op de avatar. Hij is in zijn flanken echt maar ca 10 cm breed en zijn ribben kun je zo op afstand tellen. Ik geef mijn honden twee keer per dag eten omdat ze anders geen groentes eten. Dus 's morgens een kleine maaltijd van  groente, zuivel en tafelrestjes etc. Ze krijgen veel variatie in de groentes en Wamão krijgt daarbij ook tuinbonen en zoete aardappel om aan te komen. Twee dagen geleden ben ik weer gaan meerderen en als ik dan de percetages aan zou houden, moet hij 450 gram groentes hebben (sorry voor mijn foutje van 1 kilo, maar dat is de hoeveelheid voor alle honden samen). Verder voer ik kip, kalkoen, eend, konijn, lam en rund. Verder krijgt hij melk, yoghurt, kwark, ei etc. Vis eten ze hier niet, soms pak ik wel eens sardientjes uit blik en zalm uit blik, dat gaat nog wel naar binnen. Ik heb hem iedere drie maanden één procent verhoogt in voer en hou dat goed in de gaten. Komt hij niets aan dan kreeg hij weer wat meer. Nu zit ik op 7%  van zijn ideale gewicht. Het is een reu, 4 jaar oud en leider van de groep. Ik hoop nu toch echt over 3 maanden iets van verschil te kunnen merken, al is het alleen maar op de weegschaal. Ik weet dat aankomen tijd nodig heeft.
Door Deesje
#1631435
is hij wel gezond? geen wormen, giardia of andere parasieten? overmatige stress/spanning? (te)veel lichaamsbeweging?

heb je hem van pup af aan of later pas gekregen? is hij wel al op goed gewicht geweest?

dat zijn vragen die bij mij eerst boven komen als ik lees dat zelfs met al een tijd ruim 5% en meer van zijn lichaamsgewicht krijgt..

je geeft aan 450gr groentes, ik neem aan dat dat per week is en dan zou hij dus ongeveer 45 kg wegen?

ik zou als hij gezond is meer nadruk leggen op vettere vleessoorten en in verhouding iets minder groente gaan voeren, dit kost namelijk hoe dan ook meer energie om te verteren.. je zou hem ipv kip eend kunnen geven en dan ook wat meer rund, lam en geit..
Door orinake
#1631486
Deesje schreef: is hij wel gezond? geen wormen, giardia of andere parasieten? overmatige stress/spanning? (te)veel lichaamsbeweging?

heb je hem van pup af aan of later pas gekregen? is hij wel al op goed gewicht geweest?

dat zijn vragen die bij mij eerst boven komen als ik lees dat zelfs met al een tijd ruim 5% en meer van zijn lichaamsgewicht krijgt..

je geeft aan 450gr groentes, ik neem aan dat dat per week is en dan zou hij dus ongeveer 45 kg wegen?

ik zou als hij gezond is meer nadruk leggen op vettere vleessoorten en in verhouding iets minder groente gaan voeren, dit kost namelijk hoe dan ook meer energie om te verteren.. je zou hem ipv kip eend kunnen geven en dan ook wat meer rund, lam en geit..
Dat was mijn eerste gedacht ook :s
Een gezonde hond die op 7% nog niet bijkomt...
-  Wormen? drolletjes controleren, of als je echt zeker wil zijn (en ook preventief) eens ontwormen.
-  Te veel beweging? Dat kan je oplossen door hem af en toe benchrust te geven. Moet ik hier met men pup ook doen, of hij word helemaal een skelet. (Weegt nu 29.5kg, is 7 maand en euhm kan 2x in zijn soortgenootjes :p)
- Ivm vis: eten ze niets van verse vis? ook bvb als je het maalt?
Door Xada
#1631805
Deesje schreef: is hij wel gezond? geen wormen, giardia of andere parasieten? overmatige stress/spanning? (te)veel lichaamsbeweging?

heb je hem van pup af aan of later pas gekregen? is hij wel al op goed gewicht geweest?

dat zijn vragen die bij mij eerst boven komen als ik lees dat zelfs met al een tijd ruim 5% en meer van zijn lichaamsgewicht krijgt..

je geeft aan 450gr groentes, ik neem aan dat dat per week is en dan zou hij dus ongeveer 45 kg wegen?

ik zou als hij gezond is meer nadruk leggen op vettere vleessoorten en in verhouding iets minder groente gaan voeren, dit kost namelijk hoe dan ook meer energie om te verteren.. je zou hem ipv kip eend kunnen geven en dan ook wat meer rund, lam en geit..
Hij is kerngezond, heeft geen wormen (onderzoek van ontlasting bij DA), is altijd wel te mager geweest, ik heb hem met 5 maanden oud gekregen. Ik heb eergister alles opnieuw uitgerekend, tot die tijd kreeg hij altijd 150 gram groentes. Eergister heb ik de groente verhoogd, maar dan kan natuurlijk weer snel genoeg naar beneden. Zijn ideale gewicht is zeker rond de 45 kg. Op brokken at hij helemaal niets en gelukkig nu met vers vlees wel. Ik zal hem meer eend gaan voeren, dat kan snel want die lopen hier toch op het erf rond. Ook zal ik de hoeveelheid lam en rund opvoeren en zien waar ik aan geitevlees kan komen. Vis is niet naar binnen te krijgen, heb alles geprobeerd, alleen vis uit blik wel. Hij geeft zich voldoende beweging, maar heeft ook zijn rustperiodes. Eigenlijk heeft hij alleen rond 6 uur zijn ren tijd omdat er dan geregeld wat mensen over straat lopen. Ik zou dit niet onder teveel beweging willen zetten. Ik moet nog zien of hij op 7% niet aankomt, dit geef ik hem sinds twee dagen. Op 5% werd hij niet zwaarder.
Heb ik nu een rekenfout gemaakt over de groentes? 450 gram per week lijkt mij weinig. Mijn andere honden krijgen 130 gram groente per dag en één 235 gram vanwege een nierdieet.
Ik zou ook niet weten waar hij stress van zou kunnen hebben. Hij kan eigenlijk alles doen wat hij wil (binnen het normale). Hij staat niet onder druk, is niet veel alleen (is altijd samen met een andere hond en soms met twee en ook ik ben eigenlijk altijd thuis.) en is door de DA van top tot teen onderzocht en kerngezond gebleken, alleen te licht in gewicht. Wel hebben alle honden een scaliborband, maar dat is het enigste chemische wat ze hebben en hier kun je daar ook niet zonder.
Door Xada
#1633635
We hebben het nu wel over veel dingen gehad, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoeveel vlees een hond per dag kan verteren. En dan een hond van rond de 45 kg. En wat kan ik het beste doen met het menu. Alle percentages aanhouden zoals aangegeven in de berekening hier op barfplaats, of minder groentes geven.
Door Lizzy
#1633696
Xada schreef: We hebben het nu wel over veel dingen gehad, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoeveel vlees een hond per dag kan verteren. En dan een hond van rond de 45 kg. En wat kan ik het beste doen met het menu. Alle percentages aanhouden zoals aangegeven in de berekening hier op barfplaats, of minder groentes geven.
Een hond van dit gewicht kan kilo's vlees per dag verteren. Zelfs in 1 maaltijd. Doch moet je dat eerst heel langzaam opbouwen, zeker als je hond veel eet. Dus 1 maaltijd afbouwen, terwijl je de andere opbouwt. Ik vind echter 7% van het lichaamsgewicht bij een hond van 45 kilo wel erg veel. Is er niet iets anders aan de hand? Te snel werkende schildklier? Heeft jouw DA de mest van 3 dagen gecontroleerd?
Door orinake
#1633748
Xada schreef: We hebben het nu wel over veel dingen gehad, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoeveel vlees een hond per dag kan verteren. En dan een hond van rond de 45 kg. En wat kan ik het beste doen met het menu. Alle percentages aanhouden zoals aangegeven in de berekening hier op barfplaats, of minder groentes geven.
Een hond van dat gewicht kan wel wat kilo's aan hoor op een dag :)
Wat betreft percentages kan ik je niet echt helpen denk ik. Ik bereken men groenten en rest immers niet.
Ik volg het principe:
15% bot
15% orgaan
70% spiervlees

Verder krijgen ze hier ook groenten - rijst of paste (overschotje van ons) - eitje (1x per week) - noten - kefir.
Maar daar hou ik eigenlijk geen rekening mee in mijn berekening.
Door Xada
#1634125
Lizzy schreef: Een hond van dit gewicht kan kilo's vlees per dag verteren. Zelfs in 1 maaltijd. Doch moet je dat eerst heel langzaam opbouwen, zeker als je hond veel eet. Dus 1 maaltijd afbouwen, terwijl je de andere opbouwt. Ik vind echter 7% van het lichaamsgewicht bij een hond van 45 kilo wel erg veel. Is er niet iets anders aan de hand? Te snel werkende schildklier? Heeft jouw DA de mest van 3 dagen gecontroleerd?
Inderdaad is de mest van 3 dagen gecontroleerd en ik ontworm twee keer per jaar via de manier van een DA uit belgië op natuurlijke basis. Volgens mij stond dat op voer natuurlijk.
Schildklier weet ik niet zeker, maar dat zal toch wel als je met een te magere hond komt en hem daardoor helemaal laat checken? Maar maandag kom ik er toch en zal ik vragen. Een andere hond van mij wordt dan gesteriliseerd.
Ik blijf op twee maaltijden per dag omdat ze dan tenminste ook hun groente opeten, dus 's morgens een kleine maaltijd van groente en zuivel etc. en 's avonds vlees.
Ik voer nu 's morgens 250 gram groente en 150 gr zuivel, eitje etc. en 's avonds 2  kilo vlees. Heb de groente en de zuivel dus geminderd.
Ik hoop dat dit dan goed is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door