Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1630827
Nou, ik ben vandaag bij 2 slagers en 1 visboer geweest.
En ik heb geen geluk..bij de slagers wordt zogenaamd alle vlees verwerkt en bij de visboer kreeg ik ook geen medewerking.
Had zeker niet het goede parfum op... :-\

Ik ga vrijdag eens kijken op de markt in Hoofddorp, maar ik vraag me af; sommigen van jullie schijnen daar karkassen/nekken te halen, maar die
zijn toch helemaal niet voor menselijke consumptie, of is er zoveel barfvraag dat de marktkooplui daarvoor speciaal die produkten in huis hebben??

Ik kreeg van een van de slagers het advies bij een slachthuis te gaan kijken, kan ik doen natuurlijk, maar hoe gaat dat in zijn werk? Ja, ik ben echt nieuw..
Krijg je dan niet per ongeluk varkensvlees ofzo, en moet je niet heel erg opletten wat je meeneemt? (koopt)
Hebben ze bij slachthuizen ook een consumentenverkoopafdeling? Heb werkelijk geen idee...

Groetjes,
Gerda
Door **Jolanda**
#1630896
Bij een poelier kun je kippen/kalkoennekken en kip/kalkoenorgaan vragen. Kippennekken worden wel eens gebruikt om soep van te trekken ;)
Je kunt ook voor konijnenschouders vragen ect. Zij kunnen dit best bestellen ;)

Als je nog eens naar een visboer gaat; koop eerst een stuk gebakken vis, of een gerookte makreel of wat je ook maar lust en vraag daarna of ze eventueel zalmkoppen hebben en kwijt willen ;) Koop dan af en toe een stukje vis als je een kop gaat halen, dan verdienen zij wat en jij hebt je kop (plus wat zekerheid dat ze hem ook echt voor je gaan bewaren ;) )

Slachthuizen mogen vaak dingen niet verkopen. Of maar een heeeel beperkt assortiment. (pens bijv) Als je dat kunt regelen, ben dan tevreden en ga niet zeuren om meer, want hoe meer je 'zeurd' hoe sneller ze zeggen dat je niet meer welkom bent  ;)
Door Migudu
#1631039
Dank voor de tips...De visboer kent me hoor...regelmatig haal ik daar een broodje haring, paling etc.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door Else
#1631318
Er zijn ook slagerijen die nog zelf slachten (al worden die schaars). Wij hebben een keurslager in de buurt die om de week zelf nog een koe slacht daar kan ik dan gratis pens en long ophalen. Idd bij de gemiddelde poelier kun je goedkoop karkassen en nekken krijgen.
Maar ik vond het ook lastig hoor heb van alles afgebeld en die was het enige wat is gelukt de rest bestel ik via herby of lupa.
Door Benjy en Misty
#1631572
Ik ben ook eens gaan vragen bij een visboer. Hij  vertelde me dat klanten het of zelf schoon moesten maken of de vis schoongemaakt werden geleverd. Op de markt heb ik wel een kraampje gevonden voor zalmbuiken. Ze kosten €2,50 de kilo en 3 kilo voor €5,- en dus koop ik natuurlijk altijd 3 kilo. ;D
Door Benjy en Misty
#1631933
De visboer waar ik ze haal verkoopt ze gerookt €6,- per kilo en ongerookt dus voor de bovenstaande prijs. Geen idee wat mensen ermee doen en de visboer zelf ook niet want hij vroeg me wat ik altijd met die zalmbuiken doe. ZONDE!!! was zijn antwoord!  ;D
Door Mevroi Kruim
#1632003
Gelukkig dat de visboer hier wat meer van zelfdoen is  :D je kunt het krijgen zoals je het hebben wilt, gefileerd, schoongemaakt of in z'n geheel. Aan het eind van de markt heeft hij meestal redelijk wat zalmkoppen en -staarten, tenzij er natuurlijk net iemand me voor is geweest  :P
Vroeger hadden we hier ook een zelf-filerende poelier maar helaas, die komt niet meer. Wel in het buurdorp gelukkig.
Een gewone keurslager slacht niks meer zelf, krijgt zelfs geen hele koeien of varkens meer aangeleverd maar alleen de voorbewerkte stukkies, daar heb je dus niks aan. Islamitische slachterijen zijn wel praktisch, daar slachten ze iig geen varkens en ze zijn meestal wat meewerkender wb slachtafval. Er zijn wel Hollandse echte slagers maar je moet er naar zoeken, degenen die hele koeien of kalveren aangeleverd krijgen en ze zelf verdelen. En zelfslachtende slagers zijn helemaal zeldzaam.
Een slachthuis is idd een goeie optie maar ook daar vang je soms bot helaas.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1632040
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de visboer en de slager of slachthuis. De visboer bewaart voor mij elke week een zalmkop, soms eentje meer, de vellen, de snijsels. Ik mag het zo hebben van hem. Hij komt langs de deuren hier in het dorp en komt zelfs nog een keertje terug als ik er net niet ben. Maar ik koop ook altijd een stukje voor onszelf.
De slager  kon mij goed vlees leveren, kopvlees, organen, bot als ik dat zou willen. Maar hij vroeg er te veel geld voor. Nu bestel ik het bij het slachthuis (die ook aan diezelfde slager levert) Ik betaal €2,- per kg spiervlees (rund of paard), orgaanvlees is goedkoper, evenals pens. Hij levert het thuis af als hij in de buurt is. Ik bestel wel zo veel mogelijk tegelijk, zodat hij niet steeds met kleine plukjes vlees langs moet komen. Maar hij vindt het geen probleem zei hij.
Hij heeft niet altijd het gevraagde op voorraad. Het is maar net wat en en wanneer er geslacht wordt. Maar als je dat maar weet is het geen probleem.

Bij de poelier haal ik kalkoennekken en eendenkarkas. Dat kun je alleen per 10kg bestellen. En dat is speciaal voor de honden. Het is geen abnormale vraag als je daarom vraagt. Helaas dat ze geen eendennekken meer overal kunnen leveren. Teveel werk voor te weinig geld, heb ik me laten vertellen.
De kipkarkas haal ik weer ergens anders, bij een biologische vleeshandel.

Het helpt ook wel als je erbij verteld dat je hond niet tegen brokken kan. Ze willen je dan vaak wat sneller helpen. Vaak vragen ze ook nog eens hoe het nu met de hond gaat. En dan kan ik alleen vertellen dat het juist heel erg goed gaat. Dankzij hun vlees! ;)

Volhouden en dat weet je op den duur je adresjes te vinden. In het begin heb ik ook besteld bij de bekende hondenvlees leveranciers, maar mijn ervaring is dat dat vlees toch echt minder van kwaliteit is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door