Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BostonNutmeg
#1629574
Paul_Barte « Gepost op: Juli 08, 2003, 22:54:05 » 
Brokkenhonden riskeren vroegere dood.
Honden die alleen een commercieel hondenvoer krijgen kun verwachten dat zij soms wel 5 jaar vroeger dood gaan als honden die gewoon voedsel krijgen volgens een nieuw onderzoek.
Ik kwam deze uitspraak nav het onderzoek van Ian Billinghurst ergens anders ook al tegen. 5 jaar! De levensverwachting van een Boston Terrier is 13 jaar, dat zou betekenen dat mijn Lexi 18 jaar kan worden...
Ik vroeg mij dan ook af, hebben jullie zelf de ervaring dat jullie versgevoerde honden langer leven dan de op brok aangewezen maatjes?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1629605
Is natuurlijk lastig te zeggen omdat ik niet weet hoe oud ze geworden waren op de brok. Ik ken ook wel brokgevoerde oesen die 14/15 jaar geworden zijn, maar dat zijn toch wel uitzonderingen. Verder is de versvoercultuur bij de oesen nog niet zolang dusdanig doorgedrongen dat je er harde conclusies aan kan hangen.  Wat ik wel zie is dat mijn groepje toch beduidend minder kleine en grote akkefietjes heeft dan de oes in de wandelgangen waar je toch structureel wordt doodgegooid met...jeuk, diaree, vaak kotsen, slechte vachten, pijnlijke gewrichten, wat dan vaak als "normaal" wordt gezien omdat men denkt dat "iedereen" dat heeft. MIjn oudste is nu over 13, de vorige 2 oudsten waren bijna dertien toen ze vrij acuut overleden. Daarvoor weinig problemen gehad, dus ook als zijn ze in mijn optiek dan niet extreem oud geworden, ze zijn wel gezond oud geworden. Aan de andere kant, als ik mensen hoor praten over....maarja, hij is al 10, dus ik laat er niks meer aan doen, oftewel, ze zijn blijkbaar gewend dat alle dagen boven de tien zijn meegenomen, maar goed beschouwd is die dan al afgeschreven. Gemiddelde leeftijd van een oes, las ik vandeweek, ligt op 9,9 jaar, dus dan 1 van ruim 13 nu nog in leven en 2 van bijna 13 overleden en diegene van 9,5 nog in topconditie...mwah, kan slechter denk ik :)
Door Mevroi Kruim
#1629655
Daar zou je gedegen statistisch onderzoek naar moeten doen en dat doet niemand (geen geld, geen interesse).
Op basis van hier en daar een paar barfhonden of brokkenhonden die een bepaalde leeftijd bereiken kun je niks zeggen.
Wat je wel kunt zeggen is dat de gemiddelde leeftijd van rashonden (daar zijn nl gegevens over via de stamboeken) in de afgelopen 30 a 40 jaar behoorlijk gedaald is. Wat daarvan de oorzaak is weet niemand zeker. Het valt aardig samen met de opkomst van commerciele voeders maar vlak ook het fokken op extreme en voor de gezondheid schadelijke eigenschappen niet uit, evenals spontane schadelijke eigenschappen die in rassen vastgegeld worden door extreem kleine fokbases.
Door smulpaap
#1629662
tja ,moeilijk te zeggen denk ik ,, wat ik wel merk is dat en mijn oudere jack van bijna 13 en mijn engelse bulldog van bijna 9 stukken vitaler zijn geworden
en ik ben het ook wel met angelique eens , in elke rasgroep komen bepaalde kwalen en ziektes voor , nu hebben mijn beide jackies eigenlijk nog nooit iets ernstigs gehad .de oudste is enige tijd geleden geopereerd aan een goedaardige bult omdat hij daar last van kreeg tijdens het lopen , engelse bullen daarentegen ken ik ook zat die regelmatig hebben te kampen met blaasontstekingen darminfecties allergieen oorontstekingen tussenteenontstekingen slechte vacht conditie groeipijnen anaalklierontstekingen etc etc ,,, mijn beide bullen hebben eigenlijk ook nooit last (meer ) van deze klachten ,,,, noa de oudste is erg gevoelig voor granen en lijnzaadolie bv en had anaalklierontstekingen en vaak oorontsteking  en een slechte vacht
amber de jongste had vaak last van t.t ontstekingen , en idd veel wordt dit maar als ""normaal "" gezien en de bull vol gepropt met anti-biotica prednison achtige middelen etc om dit ""op te lossen "" wat mij verder opvalt met noa is dat ze ook vele malen minder gestressed is sinds ze op barf staat ,( noa heeft een niet al te fijn verleden en is nu twee jaar bij ons ) ik denk dat een ieder hierin slechts zijn /haar eigen ervaringen kan benoemen , ik denk wel  dat een hond die lekker in zijn vachtje steekt ook veel minder bevattelijk is voor ziekten
hoeveel honden zijn er bv niet die hardstikke hyper worden van alle kleurstoffen en ander geschut wat in brok zit ? en als je dan een barfhond ziet bv die na een maaltijd zalig voldaan en uiterst tevreden neerploft en in een diepe slaap valt ?
Door Esther Q
#1629665
Wel leuk eigenlijk om hierover een poll te openen. Ik neem aan dat er hier ook mensen zitten met honden die tot hun dood aan toe brokken hebben gekregen. Wie weet levert dat een klein inzicht op. Als dat werkt kan ik op mijn eigen website wel eens een vragenlijstje plaatsen en her en der op fora leuren naar proefpersonen :P Evt. ook in het engels.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1629872
Mijn vorige hond is 14.5 jaar oud geworden op brokken,

Het was een chihuahua.

Tja ik weet natuurlijk hoe oud hij zou zijn geworden als hij vers had gekregen.
Door BostonNutmeg
#1629887
Esther Q schreef: Wel leuk eigenlijk om hierover een poll te openen.
Ik zag dat je direct de daad bij het woord hebt gezet! Ik zie alleen wel een grote beer op de weg en dat is het toch wel grote verschil in levensverwachting tussen grote en kleine rassen. Tenzij dat niet zo groot is als ik denk?
Mevroi Kruim schreef: Op basis van hier en daar een paar barfhonden of brokkenhonden die een bepaalde leeftijd bereiken kun je niks zeggen.
Ik denk dat dat inderdaad waar is. Er zijn ook mensen die op het meest gruwelijke dieet al dan niet aangevuld met vitaminepillen gewoon 80 worden terwijl een gezonde sporter op groentes met 58 een hartaanval krijgt. Mijn oma bijv werd 88 en rookte als een ketter.
Ik was toch nieuwsgierig naar de ervaringen hier, maar mijn reden om vers te voeren is inderdaad een blijere gezondere hond en als ik haar dan iets langer bij me mag hebben; graag!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1629960
Tja wie zal het zeggen :-\
Wat je natuurlijk wel kunt zeggen is dat als je gezond leeft, je meer kans hebt ouder te worden. Er staat ook niet voor niets dat brokkenhonden een vroegere dood riskeren. Niets is gegarandeerd. We kennen allemaal de verhalen van mensen die 100 worden en hun leven lang rookten. Mijn moeder ging dood aan longkanker op haar 49e terwijl ze nog nooit één sigaret gerookt had.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1630034
Er is wel een onderzoek van een Belgische dierenarts waarin hij de levensomstandigheden heeft onderzocht van ruim 600 honden in relatie tot de leeftijd. Daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat honden die alleen brok aten gemiddeld net 11 werden, de honden die brok en met de pot mee aten 12 en de honden die uitlsuitend met de pot mee aten ruim 13 werden.
Maar met de pot mee is natuurlijk niet hetzelfde als barfen.
Door Exect
#1630132
Hallo/
mijn eerste honden zijn oud geworden op brood met gistocal/vitdruppels ,, en hart /pens en tafel resten..

Start met een 1Dalmatier /1 Golden retriever  alle 2 ,, ruim 13 jaar geworden,,,. de tussen liggende perioden gestart met een pup Braird/(gem leeftijd volgens de D.a 13/jaar Nou dat is die dan ook geworden op ja natuurlijk daar ontkwam je niet aan BROKKEN, bijna nooit geen ziekte,s gehad bedoel erge kwalen, maar is gestorven van ouderdom...
De laaste honden heb ik op Kvv groot gebracht in Ned ,, 2 Duitseherders gem leeftijd volgens e,,d D,a  ook 13 jaar  ze leven nog staan nog altijd op KVV ,,zijn  nu ong 9/11/ jaar .. Ja nu in Thailand en verdomd niet gemakkelijk (Q) eten ,, een Pup (jonge hond ) Duitse herder en een pup shishu,s en 2 volwassen shishu,s  op Barf dus ik wacht maar af .. hoe die het verder doen en hoe oud hij/zij mag(mogen) worden,,, hhahah Hoop het zelf nog mee te kunnen maken op mijn leeftijd  (NOOIT GEROOKT EN GEDRONKEN ALCOHOL ) dus misschien wordt ik wel heel oud  :D

GRT van nu een heel heet Thailand  Henk
Door Esther Q
#1630140
BostonNutmeg schreef: Ik zag dat je direct de daad bij het woord hebt gezet! Ik zie alleen wel een grote beer op de weg en dat is het toch wel grote verschil in levensverwachting tussen grote en kleine rassen. Tenzij dat niet zo groot is als ik denk?
Dat verschil kan meegenomen worden in de resultaten. Het grootste probleem is aan genoeg data komen van barfhonden, denk ik.
Door Lizzy
#1630146
In de boekjes van JdBL lees ik steeds dat 20 jaar voor een hond heel normaal is. In haar latere boeken begint ze te schrijven dat honden steeds vaker rare ziektes krijgen en dat komt volgens haar dan van gekookte en blikvoeding.
Door Lizzy
#1630148
Herstel. Volgens JdBL komt het ook door vaccineren en andere chemische zooi die wij over onze honden heen gooien zoals wormengif, vlooiengif, tekengif, enzovoorts.

Als ik zie wat een zutzooi die kleine Biscuit van mij al binnen heeft gekregen, op 13 weken, denk ik dat zij een heel groot punt heeft.
Door Exect
#1630150
Maar daar ontkom(en) we niet aan je zal toch maatregelen moeten nemen tegen deze ongedierte,s  , Voor al hier veeeeeeeeeeeeeeeel taeken  moet echt elkemaand een kuur halen bij e,d D,a anders zit die vol
Als ik ook mar iets betere,s wist deed ik dat maar jaaaaa
Door Lizzy
#1630177
Exect schreef: Maar daar ontkom(en) we niet aan je zal toch maatregelen moeten nemen tegen deze ongedierte,s  , Voor al hier veeeeeeeeeeeeeeeel taeken   moet echt elkemaand een kuur halen bij e,d D,a anders zit die vol
Als ik ook mar iets betere,s wist deed ik dat maar jaaaaa
Dat hangt er dus maar vanaf hoe je daar tegen aan kijkt. In die tijd stikte het ook van de ongedierte. En JdBL had diverse planten en kruiden en methodes om daar op een natuurlijke manier vanaf te komen. Allereerst zorgen dat de hond een fantastisch imuunsysteem heeft om het meeste gespuis al af te weren. En daarna een planten en kruiden kennis die zij inzette tegen allerlei kwalen en ziektes. En zo werden honden dus gemakkelijk 20 jaar. Vandaag de dag is een gemiddelde hond op 7 jarige leeftijd al oud....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door