Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1628429
Ben bezig met een nieuw menu en wil nu uitgaan van 15% orgaan i.p.v. 20 %. Ik kom steeds de percentages 7,5 % pens, 3 % hart,2% nier en 2,5% lever tegen en dat heb ik tot op heden ook steeds gegeven.

Heb 2 vragen waar ik met behulp van de zoekfunctie niet uitkom. Als ik nu behalve hart lever nier,ook b.v. milt , maag, tong  zou voeren, hoe moet je dat dan berekenen?( alhoewel tong een spier is geloof ik?)

Een andere vraag: waarom wordt er uit gegaan van 3 % hart en 2,5 % lever terwijl in het menselijk en dierlijk lichaam de lever groter is dan het hart? Deze laatste vraag heb ik al eens ergens gelezen,maar kan hem niet terugvinden :-[ dus als iemand een linkje heeft?
Door Lizzy
#1628510
Het punt is dat het gewoon niet zo krap komt. En als een groep wolven een groot dier doden, maken ze de buik open en vreten ze met z'n alle de organen en dus de lever. Maar niet 1 hond/wolf vreet dus een lever van een koe (die 15 kilo weegt). Maar, de lever maakt wel zo'n 4% of 5% (ik zou mijn gegevens er weer even bij moeten halen) van een heel prooidier. En dus voeren we zo tussen de 2% en 5% lever, voor diegene die dat tot op de gram uitgerekend willen hebben. Ik denk dat dit echt nergens voor nodig is. Je neemt gewoon 10% of 15% organen en daar smijt je gewoon van alles wat van in de bak. Kijk, veel lever (15 kg) wil je gewoon niet voeren want A)is lever een behoorlijk vervuild orgaan en B)gaat je hond er ongenadig van aan de diarree omdat het laxeert als de pieter. Al die onderverdeelde percentages binnen de orgaangroep (ik heb ze ook gezien hoor, en ze varieren van persoon tot persoon) vind ik eerlijk gezegd niet nodig.

Tong vind ik orgaan. Hoewel het een sterke spier is. Maar voor mij is spiervlees het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het skelet tot leven brengt. Tong valt niet in die categorie. Tong is ook behoorlijk vetter dan spiervlees. Maar als jij het tot spiervlees wilt rekenen: kan dat natuurlijk. Ik zou dat met hart niet doen. Hart wijkt echt teveel af, qua voedingswaarde, van spiervlees.
Door Too
#1628531
Milik ik denk dat je in de kattenhoek 'de verhoudingen van Ma Nature' hebt gelezen, daar komt t af en toe voorbij.

Als je je bedenkt dat een kat, anders dan honden/wolven, meerdere kleine prooien per dag eet lijkt t logisch om voor hen de natuurlijke verhoudingen [nog meer] in t oog te houden
Door millyckk
#1629170
[quote="Lizzy"]
Het punt is dat het gewoon niet zo krap komt. En als een groep wolven een groot dier doden, maken ze de buik open en vreten ze met z'n alle de organen en dus de lever. Maar niet 1 hond/wolf vreet dus een lever van een koe (die 15 kilo weegt). Maar, de lever maakt wel zo'n 4% of 5% (ik zou mijn gegevens er weer even bij moeten halen) van een heel prooidier. En dus voeren we zo tussen de 2% en 5% lever, voor diegene die dat tot op de gram uitgerekend willen hebben. Ik denk dat dit echt nergens voor nodig is. Je neemt gewoon 10% of 15% organen en daar smijt je gewoon van alles wat van in de bak. Kijk, veel lever (15 kg) wil je gewoon niet voeren want A)is lever een behoorlijk vervuild orgaan en B)gaat je hond er ongenadig van aan de diarree omdat het laxeert als de pieter. Al die onderverdeelde percentages binnen de orgaangroep (ik heb ze ook gezien hoor, en ze varieren van persoon tot persoon) vind ik eerlijk gezegd niet nodig.

Tong vind ik orgaan. Hoewel het een sterke spier is. Maar voor mij is spiervlees het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het skelet tot leven brengt. Tong valt niet in die categorie. Tong is ook behoorlijk vetter dan spiervlees. Maar als jij het tot spiervlees wilt rekenen: kan dat natuurlijk. Ik zou dat met hart niet doen. Hart wijkt echt teveel af, qua voedingswaarde, van spiervlees.
[/quote]

Dank je wel Lizzy voor relativerende reactie.... Punt was dat Milik vaak dunne ontlasting had op orgaandagen, ik begon zelf te twijfelen of ik de percentages nu wel goed  begrepen had.
Daarnaast gaf ik 's ochtends nog een klein gedeelte KVV wat al dat gereken nog moeilijker maakte omdat je dus niet precies weet wat erin zit.
Ben vandaag de hele dag bezig geweest om een nieuw menu te maken, zonder KVV, maar wel  gebaseerd op 2 x daags eten( 's ochtends een klein beetje en 's avonds de grote bulk)  Ook heb ik alle percentages orgaan nu omgerekend per dag, evenals de groente, eens kijken hoe het allemaal gaat bevallen!
Door millyckk
#1629172
[quote="Too"]
Milik ik denk dat je in de kattenhoek 'de verhoudingen van Ma Nature' hebt gelezen, daar komt t af en toe voorbij.

Als je je bedenkt dat een kat, anders dan honden/wolven, meerdere kleine prooien per dag eet lijkt t logisch om voor hen de natuurlijke verhoudingen [nog meer] in t oog te houden

[/quote]

Jaaaa, daar had ik het gelezen! Klopt, heb weer beeld 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door