Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door wendy1
#1629633
Hoi allemaal,
even voorstellen, mijn naam is Wendy en heb sinds 6 weken een Friese Stabij  -pup, Roef.( nu 14 weken oud)
Hij is een dag op Farmfood puppy-brok gegaan, maar daar vond hij niks aan ( alleen in zijn activitybal soms), hij kreeg bij de fokker 2 x per week kvv. Dus zijn we helemaal overgegaan op kvv ( Smuldier, alle varianten). Roef krijgt ook 2x in de week een kippebout en 1x in de week een rauw ei, een paar x rauwe gepureerde groenten ( laat hij wel stinkende winden van!!).Af en toe een broodje, wat rijst. Verder krijgt hij een half blokje schapenvet met knoflook en zeewier. OP dit moment gaat het mollige puppy -lijfje een beetje veranderen, hij komt wat hoger op z'n pootjes te staan en wordt wat slungeligger. En nu vraag ik me af, krijgt mijn kleine pupsel wel alles wat hij nodig heeft om te groeien, heeft hij geen (bv calcium) tekorten ?? Hoe kun je dat weten ? Hij krijgt overigens 7 % van zijn gewicht ( nu 700 gram p.d)
Het is overigens nog wel een crime om adressen voor rauw vlees te vinden, de slager en poelier krijgen het schoongemaakt aangeleverd, zeggen ze, ze stonden raar te kijken toen ik om kippe-nekken vroeg :)
En trouwens, volgens mij zijn de meningen over smuldier wel verdeeld hier, waarom ?? En wat is een vergelijkbaar merk qua prijs ?
Ik dacht dat ik me wel een beetje had ingelezen hier, maar heb af en toe wel een onzeker gevoel of ik het allemaal wel goed doe.
Ik hoor het graag van jullie !

Groetjes, Wendy
Door Mevroi Kruim
#1629666
Hoi Wendy, en welkom! Goed dat je je pup vers wilt voeren!
Als je pup een compleet versvoer zoals Smudlier Compleet krijgt dan krijgt hij daarmee in principe alle nodige voedingsstoffen binnen. Een COMPLEET versvoer heet zo omdat alle voedingsstoffen er in zitten, net zoals in blik of brok. Voer je de ewnkelvoudige versies dan zit daar niet alles in en moet je goed gaan opletten hoe je eea combineert.

Wel is 1 merk versvoer erg eenzijdig, net als 1 merk brok bv. Net zoals voor mensen is voor honden variatie goed. We weten nl bij lange na niet wat honden nou echt precies nodig hebben, wel min of meer qua de meest belangrijke zaken maar beslist niet qua minder bekende zaken. Hoe meer je varieert, hoe meer kans dat allerlei stofjes waar we weinig of niks van weten toch in de goeie hoeveelheden in z'n eten zitten. Alle dagen kip is gewoon niet het meest gezonde om te voeren. Sowieso is het dus een goed idee om meer merken en meer varianten per merk af te wisselen

Ga je nou naast je kvv ook nog andere dingen toevoegen dan is het slim om er op te letten dat je niet weer eenzijdig gaat voeren. De meeste kvv's bevatten veel kip, kip toevoegen heeft dus maar beperkte waarde. Het is fijn dat je hond kan kauwen, en ook heel nodig voor z'n gebit, maar een andere diersoort zou meer toevoegen. Eend bv, konijn, haas, parelhoen.
Granen toevoegen heeft geen enkele zin en is vaak zelfs schadelijk. Brood en rijst zou ik dus beslist achterwege laten als vaste toevoeging. Eens een keer een korstje brood of een beetje overgeschoten rijst is geen ramp maar zeker niet dagelijks.
Schapenvet met knoflook en zeewier van de dierenwinkel is een zinloze en veel te dure toevoeging. Het is verhit vet en gedroogde knoflook met een beetje zeewier voor het leuk. Als je extra vet wilt voeren voor de vacht, geef je hond dan vette vis. Dat bevat waardevolle vetzuren waar hij veel aan heeft. Zeewier kun je makkelijk en goedkoper toevoegen middels af en toe een tabletje kelp, niet te vaak want er zit nogal wat jodium in. En knoflook kun je af en toe gewoon vers door z'n eten mengen, dan voegt het echt iets toe.
Door wendy1
#1630225
ik ga er toch maar wat meer variatie in gooien, en even op zoek naar adressen hier in de buurt waar ik barf -vlees vandaan kan halen ( dacht altijd dat ieder slager dat wel zou hebben ). En ja, vis gaan we ook maar op het menu zetten. Wat zijn de relatief goedkopere soorten die je bij de visboer kunt halen ? ( ben zelf geen vis- eter, dus kom er bijna nooit ).

Groetjes, Wendy
Door Lizzy
#1630241
[quote="wendy1"]
ik ga er toch maar wat meer variatie in gooien, en even op zoek naar adressen hier in de buurt waar ik barf -vlees vandaan kan halen ( dacht altijd dat ieder slager dat wel zou hebben ). En ja, vis gaan we ook maar op het menu zetten. Wat zijn de relatief goedkopere soorten die je bij de visboer kunt halen ? ( ben zelf geen vis- eter, dus kom er bijna nooit ).

Groetjes, Wendy
[/quote]

Hele sardientjes zijn ideaal om te geven. Ik koop een zak ingevroren sardienen bij de Sligro/Ven of visboer of (en daar zijn ze het goedkoopst en van prima kwaliteit) bij het Islam Centrum in Rotterdam. Daar kun je ook kippennekken kopen hoor. Daar staan ze nergens raar van op te kijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door