Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1611494
Ik weet niet zo goed hoe ik het precies moet omschrijven, maar Raiko heeft al een tijdje last van geschuurde/beschadigde neusrandjes.
Aan zowel de linker- als de rechterkant van zijn neusje is de rand heel erg droog, beschadigd. (Het lijkt ook net of er een heel klein minuscuul stukje 'los' hangt.)
Geen idee hoe hij er aan komt. Ik smeer er nu steeds een beetje honingzalf op. Maar wellicht heeft iemand van jullie ook nog een goede tip/idee?
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 23 mei 2010, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1611836
Hoe oud is Raiko?

Hoe is hij verder, qua vochthuishouding? Linga had namelijk een helemaal uitgedroogde neus toen zij plotseling zo veel ging drinken/plassen. Niet dat dit bij Raiko het geval zal zijn maar het kan dus heel veel oorzaken hebben, zo'n droge neus. Wanneer is het ontstaan? Toevallig net na een enting? Ik zou het wel in de gaten houden en er even mee naar de DA gaan.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1612379
@Ellen: Ja, was ook het eerste waar ik aan dacht. (Was met m'n vorige witje nl. vaak het geval). Maar Raiko graaft eigenlijk nooit met z'n neus. Ik zal iig door gaan met honigzalf smeren.

@Lizzy: Raiko is nu bijna 11 maand. Hij drinkt normaal. Ene dag wel eens wat meer als de andere. Maar goed, ene dag ook warmer of meer inspanning dan de andere.  Ik kan er verder eigenlijk niet echt een aanleiding aan koppelen waardoor het zou kunnen komen. Hij heeft zijn pupentingen gehad (met 6,9 en 12 week) en verder is ie nog niet weer ge-ent. Ik ga er idd toch maar ff een dierenarts naar laten kijken.

Bedankt voor jullie reacties!
#1628847
Ik haal dit topic toch nog eventjes weer omhoog in de hoop dat iemand hier een idee over heeft.
Heb uiteraard ook mijn eigen dierenarts gevraagd, tijdens een routine check-up.
Hij dacht aan drie verschillende oorzaken, maar zou om echt zekerheid te hebben een afschaapsel van de neus moeten doen.
Omdat dit best wel pijnlijk is, wou hij dit nog niet doen. En eerst afwachten of het nog veel erger wordt.
Hier de drie opties;

- een bacteriële infectie (wat hem trouwens niet zo toe leek omdat dan meestal ook de ogen en oren vies zijn).
- overgevoeligheid voor uv-stralen
- een ziekte die eigenlijk veel bij duitse herders voorkomt (waarvan ik de naam helaas niet meer weet en waar ik ook niets op internet over kan vinden) waarbij de neus uiteindelijk helemaal erg droog wordt en er korstjes ontstaan.)
Misschien dat iemand weet welke aandoening dit is??

Ik heb voor de beeldvorming even twee foto's bijgevoegd. Het gaat dus om de neusrandjes links en rechts die erg droog zijn. Ik denk ook dat het hem jeukt want hij gaat er de laatste tijd vaak met z'n poot bij langs. Verder scheurt hij er trouwens niet mee over de grond of langs de muur of wat dan ook. Dus daar kan het lijkt mij ook niet van onstaan zijn.

Hij raadde me aan eerst met de honingzalf (wat ik er opsmeer) door te gaan eventueel gecombineerd met een zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor. Ik smeer wel..maar zie eigenlijk weinig resultaat.
Iemand nog een goede tip?

Afbeelding

Afbeelding
#1629182
Vreemd maar duidelijk te zien op de foto. Je hebt niet toevallig pas geleden nieuwe planten gekocht waar hij z'n neus in steekt :-\? Heeft hij ook geen koorts? Raar hoor..het lijkt wel een allergie.
Ben benieuwd wat dit kan zijn.
#1629187
Ja, ik snap er ook helemaal niets van. Het is ook niet van de laatste tijd. Ik denk dat het me voor het eerst op viel toen ie een maand of vijf was (in november was dat ongeveer). Alleen was het toen nog niet zo erg. Hij is nu elf maanden.
Dus, wat mij het meest voor de hand leek te liggen, idd een allergische reactie op een plantensoort..kan toch bijna niet. (In november bloeit er toch niet iets?).
Zijn temp. is goed. Zo als je ziet is de rest van zijn neus ook gezond en mooi zwart en vochtig.
Hoop dat er nog meer mensen zijn die hier een idee over hebben.
#1629216
  :( Hmm..dat klinkt niet leuk.
Hij heeft wel een paar symptomen zoals daar beschreven. (Hij niest wel regelmatig).
Maar verder heeft ie geen pus uitvloeiing uit de neus. Ik weet niet of zijn neus erg pijnlijk is. Volgens mij niet..alleen irriteert het hem volgens mij wel omdat hij wel regelmatig met zijn poot over z'n neus wrijft.
Toch maar weer naar de dierenarts anders denk ik.. :-\
#1629228
Nee, snap ik hoor.  :)
Maar ben er juist blij mee dat je mee denkt.
En ik herken er wel iets in...(voornamelijk het niezen, wat hij meestal trouwens alleen 's ochtends doet). En Raiko is natuurlijk idd een jonge reu.
Ja...hij likt de zalf er idd wel weer wat af. Is bijna niet te vermijden.
Zal het anders eens met de calendula proberen. Wellicht dat, dat idd iets minder 'smakelijk' voor hem is dan de honingzalf.. :biggrin2:
#1629373
Hmmm..ja, daar herken ik ook wel weer iets in.  :-\
Ik had idd ook al wel eens iets over klovenzalf gelezen, uierzalf is natuurlijk ook lekker vet. Is misschien ook wel een goed idee idd.
Zal nog eens verder zoeken over de Vit. A. Dank je wel!!
:)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door