Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneke62
#1628376
Ik wil graag het volgende probleempje aan jullie voorleggen, misschien willen er mensen met me meedenken?
Luca is vanaf pup een lastige eter geweest, hij is nu drie jaar, en eigenlijk heeft hij tot begin dit jaar altijd periodes gehad waarin hij zijn voer weigerde en dus soms dagen oversloeg met eten. Na een dag of twee wordt hij daar dan beroerd van, gaat gal spugen, is misselijk, wat weer niet bevordelijk werkt op zijn eetlust. Een beetje een vicieuze cirkel dus en de reden waarom ik hem niet helemaal op Barf kan zetten maar dus deels ook KVV geef omdat hij anders tekorten zou oplopen.
Vanaf begin dit jaar leek hij ineens de knop om te zetten: hij at elke dag met smaak vlot zijn bak leeg, zonder lange tanden-gemeut! Ik dacht dat dit lag aan de Naturis die hij nieuw kreeg. Ik blij, kon ook weer nieuwe Barf-dingen introduceren, alles was lekker en werd opgegeten. So far so good tot twee dagen geleden.....hij eet weer niet meer.....
Ik snap er echt de ballen niet meer van hoor! Hij weigert nu al twee volle dagen zijn voer en staat dus vanavond weer gal te spugen. Ik heb hem niets anders gegeven dan hij de laatste maanden heeft gegeten, hij is niet ziek, drinkt normaal, niks aan het handje verder. Ik heb er niet op gereageerd verder, geef hem een paar minuten de tijd om te gaan eten, doet hij dat niet dan haal ik het gewoon weer weg zonder iets te zeggen.
Wie herkent hier iets van en heeft nog tips?
Door anneke62
#1628387
[quote="Mevroi Kruim"]
Loopse teef in de buurt?
[/quote]

Nee, dat is het niet, hij is ook gecastreerd trouwens, maar daar ligt/lag zijn interesse sowieso niet. Had gekunt!
Door anneke62
#1628391
[quote="vanaalst"]
kan je niet iets met bach doen?
[/quote]
Ik heb ooit eens rescue remedy bij hem geprobeerd, daar reageerde hij precies tegengesteld op, hij werd er helemaal hyper van. Verder heb ik weinig kennis van Bach, wat zou je kunnen geven dan?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1628397
oh jee, geen idee :-[
maar bij vince en gentle helpt bach heel goed, wel voor wat anders dan....
er zijn er vast hier die weten wat je zou kunnen gaan geven en anders kan je tannetje misschien raadplegen?!
Door Lizzy
#1628512
Gal spugen is niet zozeer een teken van misselijkheid. Juliette de Bairacli Levy noemt het zelfs een reiniging van het lichaam.

Hoe vaak per dag geef je hem eten? En hoe laat?
Door anneke62
#1628549
[quote="Lizzy"]
Gal spugen is niet zozeer een teken van misselijkheid. Juliette de Bairacli Levy noemt het zelfs een reiniging van het lichaam.

Hoe vaak per dag geef je hem eten? En hoe laat?
[/quote]

Mmm, hij ging gisteravond weer gal spugen nadat ik zijn bak eten had neergezet. Hij rook er even aan, liep de keuken weer uit en ging toen spugen. Ik geef hem op wisselende tijden te eten, twee keer per dag, 's ochtends afhankelijk van hoe laat ik zelf uit bed ben en hem heb uitgelaten (daarna eten) en 's avonds nadat wij zelf hebben gegeten meestal. Ik heb al eerder geprobeerd om hem maar één keer te eten te geven, zeker in de periodes dat hij vreselijk loopt te miepen, maar dat maakt dan eigenlijk niets uit.
Over dat gal spugen, kun je dat nog verder uitleggen?
Door Lizzy
#1628575
Even vertaald uit het boek van JdBL:

Carnivoren zijn echt natuurlijke brakers. Het is een normaal iets om het lichaam te reinigen en te ontdoen van troep (zoals haar, veren, stukjes bot, etc). De hond eet ook dingen die het braken opwekt. Dat doen ze expres om hun lichaam van binnen te reinigen. Ook een teveel aan gal en slijm en andere onzuiverheden worden door de hond uitgebraakt. De meest gebruikelijke braak-opwekker is gras.

En, je hebt natuurlijk ook het overgeven door ziekte. Bijvoorbeeld doordat de hond gif heeft gegeten of wormen heeft of maagproblemen heeft.

===========

Dat laatste is bij die kleine man van jou niet het geval.

Wat ik in jouw plaats zou doen? Ik zette hem toch terug op 1 keer per dag voeren. En, ik ging het vasten introduceren. Want feitelijk doet hij dat al zelf. Dus dat zou ik expres gaan invoeren. Altijd. Vanaf nu. Ik vertaal ook even vrij wat JdBL schrijft over honden die niet willen eten/geen honger hebben:

Volgens haar is het verlies van eetlust een teken dat er afvalstoffen in het spijsverteringskanaal zijn opgehoopt. Je begint met de hond te laten vasten. Drie tot zeven dagen. Tot het moment dat de hond echt heel veel trek heeft in eten. In de dagen dat je hem laat vasten geef je wel water waar je wat rauwe honing in oplost. Na het vasten begin je hem een aftreksel van pepermunt te geven. Gebruik de bloemen en de bladeren, indien mogelijk (je kunt pepermunt ook gedroogd kopen bij de reformwinkel). Geef ook tuinkers. Snijd dat even fijn en meng dat door het vlees. Dit wekt eetlust op. Geef ook geraspte appel.

Goed. Dit was van JdBL. Wat ik dus zou doen? Ik zou water + rauwe honing geven en hem 2 dagen laten vasten. En hem dan geraspte appel aanbieden. En dan de dag erop wat vlees met tuinkers en een paar eetlepels thee van munt. Ik zou zelf helpen bij de reiniging door hem standaard (voorlopig) Schindele's mineralen te geven. Dat reinigt op een fantastische zachte manier. En ik heb erg goede ervaringen ermee. Ik zou dus ook 1 keer per dag gaan voeren en standaard 1 vasten-dag, misschien zelfs 2 per week gaan introduceren.
Door **Jolanda**
#1628576
Ik zou overstappen op 1x per dag eten en 1dag in de week vasten ;)

Hier loopt namelijk ook een hond rond die heel af en toe zijn eten liet staan, hij was verzadigd en wilde gewoon niet eten. Na een dagje vasten at hij dan wel weer. Om hem voor te zijn laat ik ze zelf een dag vasten en eten alle 3 hun honden zonder mokken hun bak 6dagen in de week leeg.
Door anneke62
#1628955
Nou, vanmorgen at meneer weer zonder problemen, dus het probleem is voorlopig weer even van de baan. Maar dat zal ongetwijfeld weer een keer gaan gebeuren.
Lizzy, jouw vertaling heeft me wel aan het denken gezet, ik ging er steeds van uit dat het galspugen een teken van misselijkheid was en dus kwam door het niet eten. Maar zoals ik nu begrijp klopt dat dus niet. Bij een volgende keer weigeren zal ik gelijk stoppen met aanbieden en hem laten vasten, zoals jij voorstelde.

Ik zou hem zelf wel graag naar één keer per dag voeren zetten, maar helaas krijg ik dat er niet door bij mijn vrouw. Ik ga het er nog eens over hebben met haar.

Bedankt voor jullie reacties!
Door anneke62
#1631033
Na een stevige discussie hier thuis heb ik het erdoor:Luca krijgt nog maar 1x daags te eten. Gisteren en vandaag ging dat goed, geen gemiep, gewoon met smaak gegeten en daarna lekker rustig uitbuiken, dus voldaan! Ik hoop dat dit blijft werken zo!
Door Lizzy
#1631165
[quote="anneke62"]
Na een stevige discussie hier thuis heb ik het erdoor:Luca krijgt nog maar 1x daags te eten. Gisteren en vandaag ging dat goed, geen gemiep, gewoon met smaak gegeten en daarna lekker rustig uitbuiken, dus voldaan! Ik hoop dat dit blijft werken zo!
[/quote]

Goed gedaan meis :biggrin2: :-*! Ik ben benieuwd. En als hij weer gaat miepen: ik raad je echt aan (zal wel niet meevallen :biggrin2:) om een dag vasten te gaan introduceren. Is niet zielig, is gezond :biggrin2:
Door **Jolanda**
#1631268
Als je het vasten er niet doorheen krijgt, gewoon zo af en toe vergeten wat vlees uit te leggen ;)

FIjn dat het tot nu toe goed werkt :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door