Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion Veronica
#1626634
Nog een week dan moet Yara bevallen. Krijg ik gisteren telefoon van iemand van de vereniging, hoe het gaat met de zwangere dame.
Dus even gepraat, Yara is wat aan de dunne en het gesprek komt op eten: wat ze krijgt. Nou, vers, barf.  Ooooh was het antwoord, vandaar.
Dus ik vraag: hoezo vandaar? Nouja, of dat wel goed was en of ik wel wist wat ik deed.
Dan heb ik al het gevoel dat ik me moet verdedigen. Ja, ik weet wat ik doe, ik heb me erin verdiept, en het gaat veel beter met Yara sinds we barfen.
Toen kreeg ik het advies om wel altijd even de kook over het rauwe vlees/botten te doen om de bacteriën die aan de buitenkant zitten te doden. (????) Wat moet ik nou met dit advies? Is er iemand die dat doet?

Daarna vertelde ze dat ze vroeger aan haar honden ook wel rauw vlees gaf en dat er toen een van haar honden is overleden aan een schapenbacterie na het eten van rauw schapenhart. (Ze heeft het hondje laten onderzoeken in Utrecht om de oorzaak van het overlijden te vinden.)
Nou weet ik niet of ze alleen rauw gaf of dat ze er ook brokken bij gaf. Maar kent iemand dit? En komt het voor dat bepaalde bacteriën problemen geven bij barfhonden? Ik dacht juist dat honden beter tegen verschillende bacteriën bestand zijn als ze barfen.

Nog een vraagje: Yara eet op het moment wat minder goed. Is dat normaal in de laatste week van de dracht?
Laatst gewijzigd door Marion Veronica op do 20 mei 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sella
#1626646
Ja hoor het minder eten voor de bevallling is normaal, meestal vanaf een dag of 6 voor de bevallling gingen ze minder eten bij de fokker van mijn hond.

Over die bacterie kunnen anderen vast beter hun licht laten schijnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1626719
De meeste "barfhonden" hebben meer weerstand dan de gemiddelde brokkenhond en vallen derhalve niet direkt om van een bacterie.  "schapenbacterie" is voor nmij en google te vaag.

Minder eten in de laatste week van de dracht is redelijk normaal. Er is minder ruimte, dus een volle maag zit niet lekker. Je kan proberen om de maaltijd te verdelen over de dag en geen al te grote botten te geven. Veel honden eten vanaf 24 uur voor de bevalling niet meer, gaan soms ook wat aan de dunne om het zaakje leeg en opgeruimd te maken ter voorbereiding op de bevalling.

Voor de rest...als jij een goed menu hebt en je in de materie hebt verdiept voel je dan niet geroepen om je te verdedigen tegenover mensen die op voorhand al anti zijn om wat voor reden dan ook. Jouw hond, dus jij bepaald wat ze te eten krijgt. Laat de ander eerst maar met een logische reden komen waarom ze een carnivoor ontplofte graanballen te eten geven die stief staan van de chemicaliën.
Door Lizzy
#1626786
Marion Veronica schreef: Nog een week dan moet Yara bevallen. Krijg ik gisteren telefoon van iemand van de vereniging, hoe het gaat met de zwangere dame.
Dus even gepraat, Yara is wat aan de dunne en het gesprek komt op eten: wat ze krijgt. Nou, vers, barf.  Ooooh was het antwoord, vandaar.
Dus ik vraag: hoezo vandaar? Nouja, of dat wel goed was en of ik wel wist wat ik deed.
Dan heb ik al het gevoel dat ik me moet verdedigen. Ja, ik weet wat ik doe, ik heb me erin verdiept, en het gaat veel beter met Yara sinds we barfen.
Waarom krijg je dan het gevoel dat je je moet verdedigen? Als jij toch weet wat je doet, is er toch nul reden je te moeten verdedigen? Laat je niet gek maken hoor!
Toen kreeg ik het advies om wel altijd even de kook over het rauwe vlees/botten te doen om de bacteriën die aan de buitenkant zitten te doden. (????) Wat moet ik nou met dit advies? Is er iemand die dat doet?
Niets. Gewoon niks doen met dit soort domme adviezen. En nee, ik ken werkelijk niemand die dit doet.
Daarna vertelde ze dat ze vroeger aan haar honden ook wel rauw vlees gaf en dat er toen een van haar honden is overleden aan een schapenbacterie na het eten van rauw schapenhart. (Ze heeft het hondje laten onderzoeken in Utrecht om de oorzaak van het overlijden te vinden.)
Ja, dit soort verhaaltjes zijn lekker zinvol. Laat mevrouw het autopsie rapport maar even zien waarin bacterie met naam en toenaam genoemd staat. Dan zullen we kijken of mevrouw d'r verhaal klopt. Maar vooralsnog zit ik een jaartje of 15 in de vers-wereld en heb ik nog nooit gehoord van een schapenbacterie waaraan honden overlijden. Heb ik hier zelfs boekjes uit 1930.
Nou weet ik niet of ze alleen rauw gaf of dat ze er ook brokken bij gaf. Maar kent iemand dit? En komt het voor dat bepaalde bacteriën problemen geven bij barfhonden? Ik dacht juist dat honden beter tegen verschillende bacteriën bestand zijn als ze barfen.

Nog een vraagje: Yara eet op het moment wat minder goed. Is dat normaal in de laatste week van de dracht?
Ja, dat is normaal dat ze minder eet. Een volle maag/darmen bevalt niet lekker.

Succes met de bevalling en nogmaals: laat je niet gek maken!
Door Marion Veronica
#1626824
Bedankt voor jullie antwoorden. Fijn om zo snel reacties te krijgen.
Enne, ik zal me niet (meer) gek laten maken.
Groetjes, Marion
Door Benjy en Misty
#1627699
Zelf laat ik me ook wel eens gek maken. Onlangs nog met het zogenaamde vitaminegebrek. Soms wil je gewoon even een bevestiging dat je het goed doet omdat je nog niet zolang barft, ik tenminste wel.

Ik hoorde laatst van een mevrouw dat haar vader ook BARF geeft. Hij verhit het vlees voordat hij het geeft altijd heel even in de pan. Dit niet vanwege de bacteriën maar omdat zijn vorige hond (ook BARF etend) gestorven was door een leveraandoening. Hij scheen volgens de DA teveel vet binnen te hebben gekregen in zijn leven. Het lijkt me toch dat BARF niet veel vet bevat.  :-\
Door Lizzy
#1627751
Benjy en Misty schreef: Zelf laat ik me ook wel eens gek maken. Onlangs nog met het zogenaamde vitaminegebrek. Soms wil je gewoon even een bevestiging dat je het goed doet omdat je nog niet zolang barft, ik tenminste wel.

Ik hoorde laatst van een mevrouw dat haar vader ook BARF geeft. Hij verhit het vlees voordat hij het geeft altijd heel even in de pan. Dit niet vanwege de bacteriën maar omdat zijn vorige hond (ook BARF etend) gestorven was door een leveraandoening. Hij scheen volgens de DA teveel vet binnen te hebben gekregen in zijn leven. Het lijkt me toch dat BARF niet veel vet bevat.  :-\
Dat heb je bij BARF zelf in de hand. Je kunt zo mager en zo vet voeren als jij zelf wilt. Maar denk je nu echt dat het verhitten van vlees, orgaanvlees, vleesbotten de hoeveelheden vet in het voer verminderd? Het antwoord daarop is dus nee. Vet verdwijnt niet zonder verhitting. Vet is overigens slecht wanneer een hond problemen heeft met de alvleesklier. En bijv. een alvleesklierontsteking heeft gehad of daar bevattelijk voor is. Maar een normaal vet menu is voor de hond beslist niet slecht.

Wederom opnieuw een broodje aap verhaal ontkracht?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1627820
Vetten oxideren door te verhitten. Dus dat zou alleen maar slechter zijn.
Ik denk wel dat barfende honden over het algemeen wat meer vet binnenkrijgen dan brokkenhonden, maar dat moet ook omdat ze geen koolhydraten krijgen als energiebron, dus hebben ze wat meer vet nodig. En dat ze daar ziek van zouden kunnen worden is onzin. En dat een lever daar last van zou hebben ook.
Door Benjy en Misty
#1628259
Om eerlijk te zijn vind ik het nog steeds een vreemd verhaal hoor. Inderdaad, je kunt het zo vet maken als je zelf wilt maar naar mijn mening is een doorsnee barfmenu echt niet (te) vet. Waarom die meneer dus op het idee kwam om te verhitten is me een raadsel. Misschien een tip van de DA.  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door