Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne-Claire
#1606055
Hallo iedereen,

Sien ons kleine lieve poezenmeisje is sinds een paar dagen (weer) verkouden. Ze heeft dit wel vaker, waarbij ze de ene keer alleen maar wat niest (spetters), maar de andere keer wordt het erger en zitten er overal groene snottebellen op onze muur :D

Vorige winter is het zo erg geweest dat ze onder narcose moest om haar holtes uit te laten spoelen. Het waren toen ook echt hele taaie snottebellen (leken wel elastiekjes als je ze eruit probeerde te trekken! Bah ::)). Na het spoelen en antibioticadruppels is ze weer goed opgeknapt.
Het rare is dat Sien zich altijd prima voelt, dat wil zeggen dat ze gewoon blijft eten, spelen en knuffelen. Ze snurkt alleen wat meer dan normaal en niest meer.

Sientje is als kitten in elkaar geschopt door een groep jongens waarbij haar kopje (en neus) kapot was. Ze heeft hier dan ook een beetje een scheef neusje aan over gehouden. Ze heeft als kitten toen ook al veel ab-kuren gekregen. Ik denk altijd dat ze hierdoor eerder vatbaar is voor verkoudheden.

Maar goed nu is het dus zover dat ze weer groene bellen opniest (het is nog niet zo taai gelukkig). Ik heb vanmiddag ab-neusdruppels gehaald (Rhinigenta), maar vraag me af of ik meer kan doen om haar weerstand op te krikken of is dit niet nodig? Ik wil namelijk echt voorkomen dat het zo erg wordt als vorige winter!
Door Too
#1606125
Ach de ziel met d'r snottebel...
is het een vorm van niesziekte die opspeelt?
Voor 1 van de nies-versies kan L-lysine ook wat doen.. ff de zoekfunctie gebruiken  ;)

Voor de weerstand zou je echinacea kunnen gebruiken [ik geef de mensen-versie Echinacea-forte van Bloem, gewoon halve pil in een stukje leverworst kleien..hapslik]
Door Anne-Claire
#1607818
Tja ik weet niet of het iets van niesziekte is... :-[ Het is wel vervelend voor haar!
Heb het inderdaad opgezocht over L-lysine, maar aangezien ik niet weet wat het is...

Ik zal proberen om haar dan de Echinacea-forte te geven, maar dat zal lastig worden, aangezien ze niet echt van andere dingen houdt dan haar gemalen prak barf ::)
Door *Flip*
#1608178
Echinacea-forte is ook in druppels te verkrijgen. Misschien dat dat gemakkelijker gaat?

@senta: waarom met regen nooit naar buiten? De vacht is toch waterdicht, dan krijgen ze het toch niet kouder dan normaal?? Ik vind het altijd opvallend hoe weinig water op de vacht blijft liggen en hoe snel ze zich zelf weer droog likken.
Door flin
#1608338
'k denk dat je weerstand alleen kunt opbouwen met goed voer idd, gericht enten en dat soort dingen...
stop geen onnodige dingen in 'n kat ; ze zijn loei-gevoelig

misschien kun je nog proberen om brandnetelcapsules te gebruiken, en idd daarnaast de l-lysine en echinacea...

probeer dit soort middelen wel incidenteel te gebruiken ( bij een aankomende aanval oid) voor 'n week en dan weer stoppen en mocht 't nodig zijn weer 'n week....


groen snot is 'n bacteriële infectie...daar gaat toch een lichte ab-kuur aan te pas komen
Door Too
#1608370
Pammie schreef: Echinacea-forte is ook in druppels te verkrijgen. Misschien dat dat gemakkelijker gaat?

@senta: waarom met regen nooit naar buiten? De vacht is toch waterdicht, dan krijgen ze het toch niet kouder dan normaal?? Ik vind het altijd opvallend hoe weinig water op de vacht blijft liggen en hoe snel ze zich zelf weer droog likken.
Druppels vinden ze hier veel te viezzzz , vind poes tartaar of blikvis misschien lekker of een stukje pil in een balletje kvv [en daar heeeeel spannend over doen  ;)]
Door flin
#1608400
Too schreef: Druppels vinden ze hier veel te viezzzz , vind poes tartaar of blikvis misschien lekker of een stukje pil in een balletje kvv [en daar heeeeel spannend over doen  ;)]
alcohol ???

wat ist? 60 % oid?? dat wil je niet in 'n kat, maar misschien 'vervliegt' 't snel?
Door Too
#1608417
flin schreef: alcohol ???

wat ist? 60 % oid?? dat wil je niet in 'n kat, maar misschien 'vervliegt' 't snel?
geen enkel drupding... dat ruikt niet als eetbaar  :biggrin2:..
Ze hebben een tijdje Bach-drupjes gehad, drupjes in een heel klein beetje water, even laten staan om alcohol kwijt te raken en dan door iets heel lekkers  [in 'dit geval leverworst/beetje smul met pens/vis] iig iets met veel geur
Door vitess
#1608531
Hier een poes met regelmatig zulke 'aanvallen' van taai snot en niezen. Ik geef haar dan colloidaal zilverwater en dit werkt erg goed. Ze heeft het al van kitten af aan, toen we haar vonden in een schuur. Ook de Sinus Compositum doet hier goed werk.
Door Anne-Claire
#1623958
Hallo!

We zijn nu precies twee weken aan het druppelen en het lijkt wel iets beter te gaan, maar het is echt nog niet over!!! De ene dag niest ze helemaal niet en de volgende dag ineens echt weer van die groene snottebellen en zit haar neus ook weer verstopt... :-\

Ik vindt het echt heel vervelend voor haar, maar zelf lijkt ze er gelukkig geen last van te hebben.

Maar goed, wat nu??? Dan maar antibiotica pillen ofzo? Weet niet of dat beter of anders is dan die druppels?
Ik zal zo maar even de DA bellen, hoe nu verder...
Hopen dat ze niet gespoeld hoeft te worden  :-X
Door Too
#1625025
Wat dacht je trouwens van een homeopathisch werkende dierenarts??
Wellicht heeft die een middel dat echt 'past' bij Sien én haar snottebel
Door Anne-Claire
#1625996
Nou we zijn net terug van de DA met Sien. Hij denkt (net als ik) dat het toch een vorm van chronische niesziekte is als gevolg van het herpes virus. We hebben Llysine meegekregen en Interferon. Ook moeten we blijven druppelen met zowel rhinigenta als zoutoplossing.

Hopelijk gaat het nu snel werken :-\!

Ga nu eerst even googlen wat Interferon is  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1626488
Anne-Claire schreef: Nou we zijn net terug van de DA met Sien. Hij denkt (net als ik) dat het toch een vorm van chronische niesziekte is als gevolg van het herpes virus. We hebben Llysine meegekregen en Interferon. Ook moeten we blijven druppelen met zowel rhinigenta als zoutoplossing.

Hopelijk gaat het nu snel werken :-\!

Ga nu eerst even googlen wat Interferon is  :biggrin2:
Iets wat ook heel vaak bij de serie House MD wordt ingezet  ;D ;D
Door Anne-Claire
#1626541
Hmm House MD ??? Oh hahaha!!! Kwartje valt :D

Het staat nu te ontdooien in de koelkast en dan moeten we een week lang iedere dag 1 ml geven, dan een week niet, dan weer wel enz...
Tot we in totaal drie weken wel hebben gegeven en twee weken niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door