Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1624866
Kippennekken zijn hier favoriet, heb dan ook al heel wat kilo's gedroogd. Nu is het altijd wel een heidens karwei om zoveel mogelijk vet van die nekken te schrapen, heb daar  wel mijn eigen "techniek" in ontwikkeld maar misschien zijn er anderen die handige tips hebben?

Zelfs snij ik met een smal, scherp mes aan het dunste deel de 2 spiertjes door, schraap het vet aan de binnenkant van de kromming naar het dikste gedeelte en "schep" het verzamelde vet met de punt van het mes weg. Ik doe ongeveer 1,5 uur over 3 kilo nekken maar misschien heeft er iemand een beter idee?
#1624894
May Linn schreef: Ik knip het ergste eraf met een scherpe schaar.
Gaat best snel ,maar ik ben dan ook wat minder secuur waarschijnlijk.
Heb gemerkt dat ze minder lang houdbaar zijn als je wat vetjes vergeet, drogen duurt dan ook veel langer...
Hoe kom jij dan in die bocht met een schaar?
#1624896
Moet zeggen dat de kippennekjes hier weinig bocht in te vinden is, zijn meestal rechte lange stukken.
Dan kun je de schaar er zo langs halen, maar als er wat vet achterblijft vindt ik dat ook geen probleem.
Ik bewaar ze ook niet lang hier, na een week of 2 max zijn ze echt wel op.
Heb je eendennekken als eens geprobeert? die zijn, doordat ze groter zijn, nog makkelijker schoon te maken.
#1625301
ik knip de nekjes altijd in losse werveltjes (nou ja ik knip ze in stukjes, soms is dat ook gewoon door een werveltje heen).. het vet zit dan meestal maar aan 1 of 2 stukjes.. de stukjes net drogen hierdoor veel sneller en ik gebruik ze als belonging tijdens het trainen ook als soort jackpot..

de kippennekjes (in stukjes) vinden ze hier heeeerlijk, en zijn een 'grote' beloning.. gedroogde kip uit de winkel willen ze hier ook niet...
#1625580
May Linn schreef: Heb je eendennekken als eens geprobeert? die zijn, doordat ze groter zijn, nog makkelijker schoon te maken.
Nee, nog nooit geprobeerd,bedankt voor de tip!
Deesje schreef: ik gebruik ze als belonging tijdens het trainen ook als soort jackpot..
de kippennekjes (in stukjes) vinden ze hier heeeerlijk, en zijn een 'grote' beloning.. gedroogde kip uit de winkel willen ze hier ook niet...
Hier ook als jackpot, naast gedroogde long en lever ;)
Linda & Kay schreef: Ik leg ze eerst gewoon direct in de droger. Na een paar uur haal ik ze er weer uit en schraap ik met een scherp mes al het vet weg. Vervolgens leg ik ze weer terug in de droger. Moet zeggen dat het best goed werkt.  :)
Hoelang doe je er dan over om ze vetvrij te maken? Ergens klinkt het wel logisch dat dat sneller zou moeten gaan: het vet is dan natuurlijk niet meer zo blubberig :biggrin2:
spickenstef schreef: ik dacht dat verhit bot gevaarlijk was ????
Gekookt bot is idd gevaarlijk, maar tijdens het drogen komt de temperatuur niet boven de 50 graden en dan kun je het wel voeren.
#1630090
ik denk een uurtje of 8 ( misschien een uurtje langer ) hier in de bomann droger....

nu moet ik eerlijk zijn dat de islamiet hier kippennekken heeft met weinig tot geen vet erop . ( kost me wel 50 cent per kilo meer , maar af en toe mag dat wel  ;) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door