Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1622778
Ik geef mijn hond elke dag een lamskotelet of slice van een lamspoot. De koteletten verdwijnen meestal in zijn geheel na een tijd knauwen en schrapen en met de schijfjes poot gaat ze een dag door tot ze alle merg eruit heeft. Ze zit zo elke dag toch wel minstens een uur te knagen aan die dingen en wat over is gooi ik de volgende dag weg.

Maar is dit wel goed voor hun tanden elke dag of is dat teveel van het goede?
#1622804
Oef, bereid je voor op een storm aan adviezen... De meesten hier geven geen bot dat niet met een snoeischaar doormidden te knippen is; botten die de snoeischaartest niet doorstaan, worden beschouwd als veel te hard om aan je hond te geven, vanwege de slijtage van de tanden die er het gevolg van kan zijn, maar ook vanwege verstoppingsgevaar.

Mij persoonlijk lijkt iedere dag knagen funest voor het gebit; als ik jou was, zou ik een Kong kopen en die volproppen met bv. gemalen bot, een nekje van het een of ander en wat vleessnippers, en dat even in de vriezer leggen. Daar heeft een hond wel even voor nodig, om zo'n Kong leeg te likken, dus is hij lekker bezig zonder dat zijn tanden naar de knoppen gaan!
#1622974
paul36 schreef: Ik geef mijn hond elke dag een lamskotelet of slice van een lamspoot. De koteletten verdwijnen meestal in zijn geheel na een tijd knauwen en schrapen en met de schijfjes poot gaat ze een dag door tot ze alle merg eruit heeft. Ze zit zo elke dag toch wel minstens een uur te knagen aan die dingen en wat over is gooi ik de volgende dag weg.

Maar is dit wel goed voor hun tanden elke dag of is dat teveel van het goede?
Aangezien dit dragend bot is, zullen de tanden daar zeker overmatig van slijten ja. Ik geef dit soort dingen nooit. Ik vind het te hard. Koteletten prima (dat zijn rug/rugstukken, toch?) maar poot? Nee.
#1624648
Ik had eigenlijk begrepen uit mijn onderzoek destijds dat te grote botten voor mijn hond en kat altijd alleen maar goed waren voor de dental workout... Maar dit is dus niet zo begrijp ik? Je ziet toch altijd schijven koeien been bot bij grote honden liggen? Is dat dan dus helemaal niet goed?
#1624793
Nee, da's idd niet goed, tenminste als die honden nog een tijdje plezier van hun gebit moeten hebben.
Dat is een dom idee van dierenartsen die zich hebben laten aanpraten dat botten niet om te eten want gevaarlijk zijn, en die dus eigenaren aanbevelen om hun honden grote harde botten (liefst gekookt  :-X) te geven voor het nodige knaagwerk, met het idee dat ze die grote botten niet opeten.
Kijk je naar het natuurlijke dieet van een hond dan zie je dat zelfs wolven met hun grote gebitten en sterke kaken er niet over piekeren om poten van volwassen grote grazers op te eten, of ze moeten bijna doodgaan van de honger. Om dat soort botten baas te kunnen moet je een hyena zijn. Andere honden kost het hun gebit.
Dental workout krijgt een barfhond of -kat ruim voldoende met goed eetbare botten, lappen spiervlees en pens.
#1624909
Koteletten hebben 'n stukje rib bot er aan zitten...dat moet kunnen.

Wanneer ik 'n stuk schouderblad kan vinden, dan laat ik ze daar 1 x per week op kluiven.
Met alle grote kluif botten/recreatie botten, is het beter om ze er niet langer dan 30 min op laten knabbelen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 19 mei 2010, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#1625087
Ik gaf mijn honden een keer per twee weken de kop van een afgezaagd dijbeen vh rund. De slager zaagde dan zeg maar het middenstuk eruit. Dat middenstuk is inderdaad veel te hard voor het gebit. Maar de uiteinden zijn relatief bros en die knagen ze heerlijk af. Het afgezaagde stuk zit dan nog wat merg in, wat ze er lekker uit peuteren. Alleen wel ff opletten dat het gat groot  (of klein) genoeg is dat de onderkaak er niet in vast kan komen te zitten.
Na een half uur haalde ik dan 't bot weg (omruilen voor iets lekkers  ;)) en dan in een plastic zak in de vriezer, klaar voor de volgende keer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door