Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1624198
Toen ik begon met barfen had ik een flutweegschaal, dus een digitale gekocht. :)
Ik heb hem in het begin vaak gebruikt tijdens het portioneren. Nu ik makkelijker portioneer merk ik dat ik steeds minder de weegschaal gebruik :-[ Sterker...ik weet zo 1,2,3 niet waar hij ligt.

Ik weeg het vlees dus op het oog af :-[ Er moet ook niet gevraagd worden aan mij hoeveel gr de honden van iets krijgen want dan moet ik gaan rekenen :-[ (ik weet wel het totaalgewicht voer van iedere hond)

Ik 'weet' hoeveel vlees of orgaan ik in een bak moet stoppen (qua hoeveelheid/hoopje/omvang) en ik weet bijv hoeveel vleesbotten de honden van een soort moeten krijgen omdat het gewicht van een soort vleesbotten meestal minimaal verschild (eendenrug is 1, 2 en 3, hazenrug is 1, 1½ en 2, parelhoen is 1,1 en 2 ect, ik ga geen vleesbotten in stukken hakken omdat het niet helemaal uitkomt met gewicht)

Ben ik nou een mega-slechte-barfvoerder of wegen jullie ook nog maar minimaal af?
Door orinake
#1624223
Ik weeg tijdens het verpakken alles af. Maar ik maak geen pakketjes per hond.
Ik heb pakketjes van:
250gr (vooral orgaan en vlees voor de poezen)
500gr (orgaan waar ik niet zoveel van heb bvb hertenniertjes of milt)
1000gr (spiervlees)
2000gr (mijn paardenvlees komt zo vaccuumverpakt toe)
3000gr - de volgende levering worden dat pakketten van 5000gr gezien er dan 2 mondjes extra zijn in vergelijking met de laatste levering. Dit is vooral ribben - konijnkarkas - eendenkarkas
Zalmkoppen worden verpakt per aantal. Laatste levering was 3. volgende levering word per 5...
Overschotjes (als ik bvb ergens 300gr van over heb) worden ook verpakt met het juiste gewicht op vermeld en ingevrozen voor de poezen.

Ik haal momenteel dagelijks 4kg voer uit. Er word dan wel per hond afgewogen wie wat moet hebben. Al is dat niet zo nauw hoor :)
Als er op men planning staat 250gr orgaan en ik zie dat hun drolletjes niet zijn wat ze moeten zijn durf ik dat de dag wel wat bij te sturen :)

Ik blijf dus de weegschaal gebruiken. Maar das vooral omdat er eentje op dieet staat, eentje die exact zijn gewicht moet houden en 2 die wel wat meer mogen hebben :)
Door Mevroi Kruim
#1624229
Ik weeg ook niks meer. Heel af en toe doe ik weer eens een weeg-sessie en dan merk ik dat ik prima kan schatten.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1624237
Ja hoor ik weeg alles,eerst in porties van 500 gram en dan delen voor de honden,de een iets meer dan de ander.

Ik heb er zelfs 2 staan van die digitaaltjes :)
Door Anne in Zweden
#1624263
Ik portioneer niets voordat het de vriezer in gaat; als ik het eruithaal, laat ik het ontdooien, en 's avonds weeg ik dan per hond af wat ie krijgt. Voor het wegen gebruik ik een stokoude weegschaal van Zweedse makelij, om ongeveer te weten wat ik voer, maar ook dat doe ik meer volgens het pi-maal-duim-principe.
Ik hou ook gewoon de keutels in de gaten, kijk of ik ze niet te dik en niet te mager vind, en vul de bakken aan de hand daarvan.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1624276
Nee ik weeg ook lang niet alles. Pak af en toe de weegschaal erbij en dan merk ik dat ik steeds weer erg dich tin de buurt zit.

Ook portioneer ik niks. Ik haal uit de vriezer wat ik wil geven, verdeel het en de rest gaat of naar de volgende dag of ik gooi het weer in de vriezer.
Door annielaumen
#1624315
Ik weeg bijna ook niks meer
Het eerste pakje vlees en bot weeg ik en de rest op het oog
Alleen orgaantjes weeg ik af
Door Mevroi Kruim
#1624417
Anne in Duitsland schreef: Ik portioneer niets voordat het de vriezer in gaat; als ik het eruithaal, laat ik het ontdooien, en 's avonds weeg ik dan per hond af wat ie krijgt. Voor het wegen gebruik ik een stokoude weegschaal van Zweedse makelij, om ongeveer te weten wat ik voer, maar ook dat doe ik meer volgens het pi-maal-duim-principe.
Ik hou ook gewoon de keutels in de gaten, kijk of ik ze niet te dik en niet te mager vind, en vul de bakken aan de hand daarvan.
Je bent al aardig thuis in Duitsland  :D
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1624512
alles gaat hier per kilo de vriezer in, dat weeg ik af..
vanaf het moment dat ik een hond kreeg heb ik altijd afgewogen, zelfs met die brokken..
nu dus nog, tot op de gram weeg ik het voor de jongens af..
Door Borke
#1624547
Zo nu en dan weeg ik iets en dan blijkt telkens weer dat ik het redelijk exact in kan schatten.
Hier eten ze zo'n 500 gram per dag, soms wat minder (Borke) soms wat meer (Sofi) en dat komt echt niet op het ons aan.

Ik voel aan de ribben en dan weet ik of hun gewicht nog goed is en soms wegen we de honden.
Wat de honden wegen, vind ik belangrijker dan wat die porties wegen  8)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1624557
Borke schreef:
Wat de honden wegen, vind ik belangrijker dan wat die porties wegen  8)
en wat de honden wegen en ze op gewicht houden doe ik dmv de porties wegen..
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1624662
vanaalst schreef: en wat de honden wegen en ze op gewicht houden doe ik dmv de porties wegen..
Ik ook :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door