Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chi
#1623144
Hallo,

Ik ben al een paar dagen aan het inlezen hier maar ik vind het nog best moeilijk om een menu samen te stellen. Ook weet ik het niet helemaal of ik het wel goed bereken met mijn percentages. Ik ben van plan om 2 dagen in de week KVV te geven en dan dus 5 dagen BARF. Zou iemand me kunnen helpen hiermee?

Tot nu toe heb ik dit:

Hondje weegt 2 kg (Chihuahua)
Uitgaande van 5% van het lichaamsgewicht: 100 gram per dag, 700 gram per week

Wil deze percentages aanhouden maar is dit wel goed??? Krijgt ze zo wel voldoende binnen?
50% spiervlees
15% orgaanvlees
20% bot
15% groentemix

Per week:
350 gram spiervlees
105 gram orgaanvlees
140 gram bot
105 gram groentemix


En dan heb ik het zo gecombineerd:
Maandag: KVV
Dinsdag: Bot en spiervlees
Woensdag: Orgaanvlees en groente
Donderdag: KVV
Vrijdag: Spiervlees en groente
Zaterdag: Orgaanvlees en bot
Zondag: Vis
Laatst gewijzigd door Chi op ma 17 mei 2010, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door josevl
#1623257
gebruikelijk is

40 tot 50% bot ( die goed bevleesd zijn)
15 orgaan
20 spiervlees
15 groentemix

ik zou dinsdag en woensdag veranderen
dus bot en orgaan op dinsdag en op woensdag groente en spiervlees.
is qua ontlasting denk ik beter

voor de rest is het oke
Door Lizzy
#1623285
Bedoel je met 20% bot kaal?
Ik durf niks over je menu te zeggen aangezien ik niet kan zien welke diersoorten je allemaal gaat gebruiken..
Door Chi
#1623333
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil de ene week deze diersoorten voeren:
Runderhart
Rundernier
Runderpens
Duif
Eendenhart
Eendenlever
Kippennek
Kippenhart
Kippenlever
Kipkarkas/rug
Kippenmaagjes
Kippenbout

En dan de andere week:
Kalkoennek
Kwartel
Konijnenhart en long
Konijnenlever
Konijnenniertjes met vet
Fazantkarkas

En dan elke week een eitje, misschien rare vraag  :-[ maar moet je dan gewoon een eitje kloppen en dat zo geven? Kan ik dat ook door de KVV roeren?

Ik wil graag een precies lijstje maken met wat ze elke dag moet eten maar hoe bereken ik dat? Ik bedoel dus, hoe weet ik hoeveel gram ze van iets moet eten? Hoop dat ik het een beetje duidelijk neerzet allemaal...
Door ulla
#1623345
Eitje geef je rauw, met schaal en al.
Je mag het door de kvv doen, maar ook door de groentenmix.

Je 2e vraag begrijp ik niet helemaal, je hebt het toch al berekend?
Door Chi
#1623368
Oke, bedankt! Met de 2e vraag bedoel ik eigenlijk dat ik niet goed weet hoeveel ik nu per dag moet geven. Ik heb dus berekend dat ze 100 gram per dag moet eten. Op de dinsdag dus bot en orgaanvlees. Maar als ik 50 gram botvlees geef, en 50 gram orgaanvlees kom ik per week toch nooit op de 280 gram botvlees en 105 gram orgaanvlees?
Door ulla
#1623412
[quote="Chi"]
Hallo,

Ik ben al een paar dagen aan het inlezen hier maar ik vind het nog best moeilijk om een menu samen te stellen. Ook weet ik het niet helemaal of ik het wel goed bereken met mijn percentages. Ik ben van plan om 2 dagen in de week KVV te geven en dan dus 5 dagen BARF. Zou iemand me kunnen helpen hiermee?

Tot nu toe heb ik dit:

Hondje weegt 2 kg (Chihuahua)
Uitgaande van 5% van het lichaamsgewicht: 100 gram per dag, 700 gram per week

Wil deze percentages aanhouden maar is dit wel goed??? Krijgt ze zo wel voldoende binnen?
50% spiervlees
15% orgaanvlees
20% bot
15% groentemix

Per week:
350 gram spiervlees
105 gram orgaanvlees
140 gram bot
105 gram groentemix


En dan heb ik het zo gecombineerd:
Maandag: KVV
Dinsdag: Bot en spiervlees
Woensdag: Orgaanvlees en groente
Donderdag: KVV
Vrijdag: Spiervlees en groente
Zaterdag: Orgaanvlees en bot
Zondag: Vis

[/quote]

Ik zit het nog eens goed te bekijken, en denk dat je dingen verwisselt.
Je zou kunnen beginnen met 50% goed bevleesd, vleesbot, en 20 % spiervlees, als je 20% bot voert, en ik ga er vanuit dat je dat als vleesbot voert en niet kaal,dan geef je 10% kaal bot.

Wat orgaan betreft heb je aan 10 gram lever genoeg hart mag je ook 10 gram geven, en nier zou je 5 gram kunnen geven, wat dan over blijft is pens,en bijvoorbeeld tong,strot.
Door Chi
#1623452
Oke, ik heb het nu zo:
20% spiervlees
15% orgaanvlees
50% bot
15% groentemix

Per week:
140 gram spiervlees
105 gram orgaanvlees
350 gram bot
105 gram groentemix


Maandag: 100 gram KVV
Dinsdag: bot en orgaan
Woensdag:35 gram groente en Spiervlees
Donderdag: 100 gram KVV en een eitje
Vrijdag: spiervlees, bot en 35 gram groente
Zaterdag: orgaanvlees en 35 gram groente
Zondag: Vis

Ik heb 35 gram groente omdat 3 x 35 gram groente in de week = 105 gram groente en zoveel moet ze dus hebben
Maar hoe doe ik dit nu met het vlees, ze moet 140 gram spiervlees in de week maar die krijgt ze maar 2 keer in de week dus dan zou het 70 gram per keer zijn. Bereken ik dit zo goed? Sorry voor al me vragen maar vind het nog zo ingewikkeld  :-[
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1623717
Ja dat bereken je goed.
Alleen kvv is al compleet dus die trek je van het totaal af. (ws klopte daar je berekening niet  ;))
Dan voer 500gr barf per week, waarvan:
250gr vleesbot
100gr spiervlees
75gr groente
75gr orgaan

Dan kunnen je gewichten per week zijn:

Maandag: 100gr KVV
Dinsdag: 75gr vleesbot + 25gr orgaan
Woensdag: 25gr groente + 75gr spiervlees
Donderdag: 100gr KVV + een eitje
Vrijdag: 75gr vleesbot + 25gr groente
Zaterdag: 25gr groente + 50gr orgaan + 25gr spiervlees
Zondag: 100gr vis (onder vleesbot gerekent)

Zo klopt het kwa gewichten, natuurlijk kun je naar eigen inzicht schuiven enzo.
Door Chi
#1623752
Ah, heel erg bedankt! Ik had inderdaad die KVV meegerekend!
Heb nu 2 weekmenu's gemaakt die ik per week ga afwisselen. Qua spiervlees en groente weet ik nog niet precies welke soorten ik zal nemen.

Weekmenu 1:
Maandag: 100 gr KVV
Dinsdag: 75 gr duif, 10 gr eendenlever, 10 gr kippenhart, 5 gr rundernier
Woensdag: 25 gr groente en 75 gr spiervlees
Donderdag: 100 gr KVV en 1/2 ei
Vrijdag: 40 gr kippennek, 35 gr kippenbout en 25 gr groente
Zaterdag: 25 gr groente, 25 gr spiervlees, 25 gr lamspens, 10 gr kiplever, 10 gr eendenhart,5 gr rundnier
Zondag: 100 gr vis (verschilt per week)

Weekmenu 2
Maandag: 100 gr KVV
Dinsdag: 40 gr kalkoennek,35 gr kwartel,10 gr kiplever,10 gr konijnhart/long,5 gr konijnnier met vet
Woensdag: 25 gr groente en 75 gr spiervlees
Donderdag: 100 gr KVV en 1/2 ei
Vrijdag:25 gr groente,40 gr kalkoenkarkas, 35 gr kalkoennek
Zaterdag: 25 gr groente,25 gr lamspens,10 gr eendlever,10 gr konijnhart/long,5 gr konijnnier met vet
Zondag: Verschillende soorten vis


Ik hoop dat jullie hier nog even naar willen kijken en willen reageren of dit zo goed is?
Laatst gewijzigd door Chi op di 18 mei 2010, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1623925
Menu ziet er goed uit! veel diersoorten!
Enige wat ik me afvraag of het wel te doen is met 5gr rundernier bv?
Dat zijn echt gewichten die mij erg moeilijk af te wegen lijken en te verpakken.
Miss is het een optie om, de ene week 50gr pens te voeren op zaterdag, de andere dag die week voer je dan bv wat nier en hart.
De week erop draai je het om, dan voer je dinsdag 25gr pens en zaterdag 50gr lever en hart.
Maargoed deze optie is meer omdat het mij onhandig lijkt met verpakken enzo, meestal maak je dat voor jezelf ook wel makkelijker op den duur.
Door Chi
#1623971
Ja, dat is ook wel een goed idee. Ik ga even kijken wat ik het makkelijkste vind. Heel erg bedankt voor je hulp!
Door smulpaap
#1624022
Ja wat May Linn al post is handiger denk ik ,, ik heb zelf ook twee kleine hondjes die beiden 180 gram orgaanvlees nodig hebben per week , ik verdeel het percentage ook , ze krijgen dus 3 maal per week 60 gram orgaan
Wat ik ze bv ook geef zijn kemper parelhoenvleugeltjes of eens een kwarteltje , zo,n kwartel bv die kan je ook nog in tween delen
Door Chi
#1624470
Ja, ik heb nog een chihuahua van 2,2 kg dus die komt helemaal op 'rare' gewichten uit. Denk dat het in het begin toch wel even uitvogelen is van hoe of wat maar je er later wel handigheid in krijgt
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door