Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1622829
Hallo allemaal

Onze honden zijn nogal plotseling overgegaan op vers voeding van Lotgering. Ze doen het tot nog toe goed. geen diarree of iets en ze weten niet hoe gek ze moeten doen.

We willen ze graag helemaal overzetten naar barf. Wij denken dat het verstandig is ze hier nog even op te houden. Het plan was om dan rustig aan even steeds iets nieuws te introduceren. Maar wil het nog even bij jullie checken. Is dit nodig of kunnen ze meteen al over?

groetjes Evie
#1622859
Als je de botjes platslaat, weet ook een pup er meestal wel raad mee, hoor. Wat voor honden heb je, en hoe oud is pupsel? Desnoods hou je - met gevaar voor eigen vingers, dus voorzichtig - het vleesbotje vast terwijl je je pup eraan laat trekken, als je hond erg schrokkerig eet. Meestal leren ze dan wel dat ze eerst de botten moeten kraken voordat ze doorslikken. (Ik zeg "meestal", omdat sommige honden het principe hanteren "als het ook zó door m'n keelgat kan glijden, ga ik m'n kaken niet vermoeien". Onze Laika is er zo een. Begint aan het dunne eind van een kalkoennek en gloept het brede stuk dan zo naar binnen. Eergisteren soortgelijk verhaal met geitenribben. De aanzet moest ze kraken, daar kwam ook zij niet omheen, maar de ribjes zelf manoeuvreerde ze vervolgens zodanig in d'r brede boxerbekkie dat ze ze in één keer naar binnen kon laten glijden.  :o Ik schrok me wild, maar het stoort haar absoluut niet, de tut.)
#1622879
een schapendoes en een berner sennen pup van 15 weken. Dat kan ik wel proberen ja..
Ze eet van het vlees rustiger als met de brokken, kipkarkas kon ze wel goed eten. Had m volledig in haar bek maar moest er toch weer uit omdat ie er in het geheel niet doorkon
#1622888
O, een berner sennen pup kan wel denk ik wel wat hebben. Ik dacht alleen: als het nou een chihuahuapup is, gelden er misschien andere overstapregels. En een volwassen schapendoes moet ook zonder langdurige kvv-periode op barfen kunnen overstappen.

Onze boxerpup (Laika dus) is ook met vier maanden overgezet op barf, een berner sennen is daarmee wel vergelijkbaar qua omvang. Dus als ik jou was, zou ik gewoon die overstaplink goed doorlezen, dan is er niets aan de hand. De omschakeling van brokken/kvv naar barf is meestal enger voor het baasje dan voor de hond! :D ;D Het kan best gebeuren dat de hond een stuk vleesbot een keer (of meer) weer naar buiten wurgt omdat het toch te groot was, maar als het goed is, kraakt hij er dan een paar keer extra op en probeert ie het nog eens, en dat proces herhaalt zich net zolang tot het stuk lekker naar binnen is gegleden! Als baasje heb je dan al drie keer 112 willen bellen, maar voor het gros van de honden is het allemaal de normaalste zaak ter wereld!

Succes ermee!
#1623028
Lekker overzetten! Hebben ze maximaal profijt van optimale voeding, lekker knagen en kluiven!
Pupje Kátur heb ik destijds cold turkey overgezet, geen centje pijn, gewoon lekker knagen vanaf dag 1. Met Logi net zo gedaan, die had alleen een paar dagen iets dunnere ontlasting maar knaagde en kraakte ook gelijk alsof hij nooit anders had gedaan.
Logi wordt ong 15 kilo dus kleiner dan een boxer. Ik ben begonnen met kippennekken, gewoon zo, niet gemept, stukken rundvlees, hart, lever, nier, pens, hij werkte het allemaal zonder problemen weg. Hij is nu 14 weken alweer en eet eendennek, eendenrug, haaskarkas, hertenvlees, flinke lappen pens, allemaal keurig netjes. Alleen zalmstaart heb ik nog niet geprobeerd, tot nu toe kreeg hij zalmfilet, maar dat gaat veranderen  :D
Hij eet trouwens gelukkig ook groentemix, het is niet zo'n miep daarmee als Kátur.
#1623159
Ik heb ook een berner sennen en die zat met 6 weken aan zijn eerste kipkarkas. Nog bij de fokker dus. Gewoon geven dus.
Begin gewoon met kipkarkas, parelhoenkarkas, eendenekken, etc. de zachtere soorten dus. Je kan zelf checken hoe hard of zacht het is met een snoeischaar.
#1623432
Nou oke ik ga het uitbreiden. Een kipkarkas heeft ze al wel gehad, ging gewoon goed.
Vanmiddag een groentemix gemaakt. Ze stonden beiden voor het aanrecht en hebben alles eerst even voorgeproefd. De spinazie (blaadjes notabene) en ook de andijvie, komkommer, witlof, sla, wortels alles ging erin als zoete koek. Ze hebben het gemalen ook geproefd en dat is helemaal goed gekeurd  ;D

Vanavond krijgen ze weer een kipkarkas maar dat zal wel goed gaan denk ik

Bedankt voor de reacties!!
#1624120
Wat goed dat ze ook de groente lekker vinden.

Vergeet ook de knoflook niet: als je groentemix van te voren maakt kun je het er ook doorheen mengen en invriezen. Knoflook zorgt er voor dat ze veel minder snel vlooien en teken krijgen. Bij mij werkt dat hartstikke goed.
En als je dan toch bezig bent kan je ook lekker rauwe noten malen en er door heen doen, ook heel gezond.
:D
#1624145
Ja geweldig he? Ik las al die verhalen over honden die geen groenten wilden eten en dacht : oh jee, dat wordt wat. Ik had idd ook knoflook maar die was zo ver uitgedroogd, heb ik ze maar niet gegeven.
Noten e.d. moet ik me nog even in verdiepen en vooral welke een beetje betaalbaar zijn. Ben nu hard op zoek naar barfspul om te gaan bestellen.
De karkasje vlogen er weer in. Heb je ook een mooie foto van je hond van de bovenkant? ;) Ik ben heel benieuwd naar zijn koppie.
#1626123
Haha, toevallig heb ik net een pasteltekening gekocht van iemand die honden tekent en schildert. Hij is te zien op haar website: http://www.han-tekening.nl/Galerie.htm Het is de tweede hond in de galerie, die berner dus.
Ik heb ook wel foto's, maar hoe zet je dat ook al weer hier bij??  ???

Die noten hoeft niet veel te zijn hoor. Ik haal altijd een bakje van 2 euro op de markt of bij de appie, ongezouten gemengde rauwe noten. Ik geef eigenlijk alles behalve macademia en pinda's. Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarom ik geen pinda's mag geven, volgens mij omdat er soms een schimmel op zit, maar macademia's zijn giftig.
Dat bakje doe ik bij een hoeveelheid groente voor 4 weken, dus de noten zijn de kosten niet.
#1626971
Mooie hond zeg!!! Geweldig mooie kop!!

Ja ik heb wel foto's maar ik weet nog niet hoe ik ze hier moet plaatsen. :(

Ik hoop dat dat later nog een keer lukt, moet ik even de tijd voor nemen en die ontbreekt een beetje. :-[ Ben een beetje druk met inlezen, bestellen e.d.  ;D
#1627136
Dank je! En hij is eigenwijs, dat wil je niet weten, maar wel super lief! ;D

Ja, foto's in je profiel en zo, daar moet je even voor gaan zitten, ik weet het. Maar wat in het vat zit verzuurt niet: die foto's houden we gewoon tegoed van je!  :D

Ga eerst maar lekker inlezen, da's veel belangrijker, je zal zien dat hoe meer je weet van barfen, hoe makkelijker het wordt.

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door