Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miriam
#162303
Na advies en veel lezen op de barf plaats ben ik ongeveer 2,5 maanden gelden overgestapt van brokken naar kvv. Dit heb ik gedaan omdat de clumbers elke keer aan de diarree waren. Steeds vaker en steeds langer.
Ik ben toen begonnen met ahv compleet omdat ik daar via een vriendin snel aan kon komen. De diarree was zo over en is nog steeds niet terug gekomen . Maar ze gingen vreselijk krabben, haar uitvallen, Zafiro kreeg helemaal gele korstje (leek wel of dit uit zijn huid omhoog kwam, prut). Niets van aan trekken kreeg ik het advies dat is ontgiften. En inderdaad na enkele weken leek het beter te gaan. Ze bleven wel krabben maar niet meer zoals in het begin maar wel meer als toen ze nog brokken aten. Met brokken zag je Zafiro nooit krabben of bijten en Athan zelden.
Tot vorige week zondag toen leek het wel een explosie van krabbende en jeukende honden. Volgende dag gelijk enegique vlees gehaald. (was dit toch al van plan want ik had al gehoord dat ahv vlees niet zo goed was maar wilde eerst opmaken wat ik nog had liggen)
Na 2 dagen leek het inderdaad minder te worden maar nu na 1 week en een dag wordt het niet meer minder. Ben ik te ongeduldig of zou het toch niet van het ahv vlees zijn geweest?

Ik ben eerlijk gezegd best een beetje bang dat het niet meer overgaat want voorheen hebben ze nooit gekrabt of gebeten. Ik begin ook te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan om over te stappen op kvv . Ik word hier heel onzeker van Soms kan ik wel janken omdat ik niet weet wat ik moet doen. Het is niet zo dat ze de hele dag zitten te bijten of krabben maar toch wel regelmatig en elke keer achter elkaar opnieuw. Heel heftig en intensief alsof ze vlooien hebben.
Zafiro krijgt aan de zijkant al kleine wondjes van het bijten.

Zafiro zijn huid ziet ook veel roder als anders (vanaf half zijn rug tot half zijn staart) De rest van zijn huid is mooi wit/roze.

Ze hebben geen vlooien en ook de anaalklieren zijn niet vol.
O ja, de oude honden (eng.cocker spaniel en ruwharige teckel) hebben nergens last van. Zij hebben ook geen ontgiftings verschijnselen gehad. Zij stonden voorheen ook op andere brokken als de clumbers (senioren brok)
Alhoewel Basje wel gevoelig is in zijn rug. Als je hem aait dan trekt hij met zijn rug en dat heeft hij ook nog nooit gedaan.

Ik weet het even niet meer misschien heeft iemand nog advies of tips?
Door danielle1980
#162325
hallo

ik begrijp je verhaal heel goed,
ook ik heb getwijfeld hoor,
heel erg zelfs,
bij mijn minx werd t allemaal veel erger,
maar t is een kwestie van even volhouden.

uh ik zie niet wat voor hond je hebt?
en hoe oud?
of lees ik er over heen?

ik zelf denk dat je honden toch nog aan t ontgiftigen zijn.

hebben ze plekken of vlekken?
of krabben en bijten ze gewoon op plekken waar niets te zien is?

ikzelf heb er niets zo heel veel verstand van,
maar ook een hond met jeuk.
en plekken.

en dat is nu pas na 4 maanden kvv minder.

je kan als extra visolie capsules van de etos geven.

of in een badje met dode zee zout doen,
dat helpt ter verlichting wat(of naar t strand is nog beter)

ik geloof dat er ook iets is om sneller te ontgiftigen,maar weet niet meer zo goed hoe dat heet,
moeten anderen maar even zeggen.

ikzelf geef ook ahv,
en vind dat ze t er goed op doen.
maar geef ook carnibest erbij.
denk niet dat t aan t voer ligt.
maar dat je gewoon nog wat geduld moet hebben.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 07 sep 2004, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miriam
#162425
Dank je wel. Ik heb 2 clumber spaniels (Zafiro en Athan) van 3 en 4 jaar oud. Om deze honden gaat het. Ik heb ook nog een eng. cocker spaniel van 15 jaar en een ruwharig dwerg teckel van 12 jaar oud. (Bas en Maus)

Ze bijten en krabben vooral aan de zijkant (flanken), net voor de staart aanzet en nu zie ik ze soms ook op de voetjes bijten. Dit gaat heel venijnig alsof ze vlooien hebben. Er is niks te zien op deze plekken, alleen Zafiro begint op sommige plekken kleine wondjes te krijgen van het vaak bijten en krabben :(
Het enige wat ik zie is dat Zafiro zijn huid wat roze/rood is. Van half zijn rug naar achter t/m half zijn staart. Hier zaten voorheen ook allemaal van die gelige korstjes die nu weg zijn (gelukkig). De rest van zijn huid is mooi wit/roze.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#162443
Misschien dat je anders energique speciaal kunt proberen, hiervan is de eiwitfractie wat lager. Ik weet dat sommige DA's bij jeuk aan de poten het advies geven om brokken te voeren met een lager eiwit gehalte, misschien dat dit ook bij vers kan helpen?
Mar het kan idd ook nog steeds ontgiften zijn, geef ze anders zoals Danielle al zei visoliecapsules met Borageolie van de Etos of Hema.
Sterkte ermee :).
Door Lizzy
#162557
Ja, ik kan me voorstellen dat je hier compleet moedeloos van wordt... Want jeuk is verschrikkelijk en als dit begint met verse voeding, dan begrijp ik ook dat je het liefst te boel in de kliko zou mikken! Jeuk is ook een groot probleem... want het is een symptoom van iets. En de oorzaak achterhalen kan moeilijk zijn.

Maar OK, wat ik bizar vind is dat allebei jouw Clumbers last hebben van jeuk sinds de overschakeling! Dat is echt gek. Want of het nu een vlooienallergie of voedselallergie is: het blijft idioot dat dit dit allebei tegelijkertijd hebben!! Is het trouwens niet zo dat Clumber Spaniels een verhoogd risico op huidproblemen hebben, in die zin, dat ze gevoelig zijn voor bijv. huidgisten (misschien geerft van de basset?)?

Ik zou je zekerheidshalve toch aan willen raden om een huidafkrabsel te laten maken bij de dierenarts en dit te laten controleren op mijten en gisten. Ik zeg niet dat het niet de voeding kan zijn hoor, begrijp me goed, maar het is niet totaal uitgesloten (denk ik) dat ze nu iets anders mankeren (misschien is vers wel de aanleiding geweest) dan een 'voedingsprobleem'.

Ik neem trouwens aan dat ze allemaal geen vlooien hebben (want jeuk op de rug, bij de staart aanzet, duidt wel vaak op een vlooienallergie)? Heb je onlangs juist misschien een ander vlooienmiddel geprobeerd? Er zijn vlooienmiddelen waar sommige honden ontzettend op reageren (met krankzinnige jeuk). Maar, ook van 1 vlo kunnen sommige honden veel jeuk hebben natuurlijk. Ik snap wel dat dit heel onwaarschijnlijk lijkt, vooral omdat ze nooit eerder jeuk hebben gehad, maar zekerheidshalve noem ik toch de mogelijkheden op van een vlooienallergie of overgevoeligheid voor vlooiengif bestandelen.

Tja, en in theorie is het natuurlijk mogelijk dat ze allebei overgevoelig/allergisch zijn voor een bestanddeel in de versvleesvoeding. Ik denk dan aan kip of rund of pens. Zowel Energique als AHV bevatten kip/rund en pens. Zelfs in Energique nummer 4 zit pens.... Dit zit overigens in de meeste versvleesvoedingen, behalve in Bandit met geit en Carnibest met eend en rijst en een versie met lam (weet niet meer precies welke dat is). Je zou kunnen overdenken over te stappen naar een van deze voedingen, voor een week of 6 a 8.

Je zou ook nog zelf samen kunnen gaan stellen. Je zou dit heel langzaam kunnen opbouwen en misschien kom je er dan heel snel achter waar het probleem ligt. Ik zou zeggen: start met kip en kippennekken en kippenorgaantjes (en later gewoon hele kippen) en met een paar weken weet je of ze niet tegen kip kunnen. Zelf samenstellen heeft ook als voordeel dat je 100% graanvrij kunt gaan voeren. De reden dat ik hier aan denk als oplossing (en dus ook aan het eliminatiedieet van boven met eend/geit) is ook omdat er verbetering is geweest toen je van merk A naar B overschakelde. Het lijkt dus inderdaad voergerelateerd. Maar goed, als jij dat zou willen, dan moet je dat maar zeggen en dan kunnen we jou verder adviseren daarin.

Het is in theorie mogelijk dat jouw honden aan het ontgiften zijn. De reden dat ik denk dat deze kans aanwezig is is toch omdat er wel verbetering heeft gezeten in hun toestand. Hebben ze op brokken nooit last gehad van jeuk? Helemaal niet?

Hebben ze trouwens onlangs entingen gehad??

Misschien moet hun lichaam geholpen worden om te reinigen. Ik denk dan aan een reinigingskuur met bijv. groene leem. Maar, dit kun je misschien beter in overleg met een holistisch DA doen.

Je zou in de tussentijd ook kunnen proberen om extra omega vetzuren toe te dienen in de vorm van actieve omega 6 zoals in borage olie en omega 3 zoals in visolie. Ik zou niet voor lijnzaadolie kiezen (da's ook omega 3) want sommige honden kunnen daar niet goed tegen, krijgen er jeuk van. Maar goed, deze olieen zijn vaak goed werkzaam bij huidproblemen en huidjeuk en zijn ontstekingsremmend. De HEMA en ETOS verkopen inderdaad visolie-capsules (ik geloof dat ze extra heten) waar OOK wat borage olie in zit. Je kunt ook vis en borageolie apart kopen. Overigens worden omega vetzuren ook vaak voorgeschreven door dierenartsen wanneer de hond jeuk heeft aan de pootjes (wanneer ze daar aan bijten).

Ik denk dat als ik in jouw schoenen stond dat ik zou overleggen met een holistisch DA. Mogelijkerwijs zijn er ook goede homeopathische middelen om dit probleem aan te pakken.
Door Miriam
#162711
Bedankt voor jullie reakties.
Het is mij niet bekend of clumbers gevoelig zijn voor huidproblemen, ik ken verschillende clumbers maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand last had van huidproblemen.
De honden zijn niet pas geent, bijna een jaar geleden.
Geen ander vlooienmiddel gebruikt. Zafiro heeft 3 weken geleden frontline gehad en Athan krijgt geen vlooienmiddel omdat ik denk dat hij er niet tegen kan. (hij heeft 2x na frontline te hebben gebruikt heftige bloederige diarree gehad.) misschien toeval maar ik durf hem dit nu niet meer te geven.
Verder hebben ze nog nooit jeuk gehad op de brokken. Ik was altijd blij dat mijn honden nooit jeukte.

Met eiwitten denk ik dat het probleem begonnen is van de diarree. Het zijn allebei geen goede eters en de brokken die ik voerde in het begin daar moesten ze zo'n berg van eten en dat gaf problemen. Ze aten niet veel dus bleven heel mager. Ik ben toen overgestapt naar high energie brok want dan hadden ze niet zo'n grote hoeveelheid nodig om toch op gewicht te blijven. En een groot voordeel was dat ze de brokken beter aten dan de gewone brok. In het begin ging dit perfekt maar op het laatst raakte ze elke keer aan de diarree. Het eiwit gehalte is erg hoog in deze brok (ik geloof 31 of 32%). Ik heb dit in totaal denk ik wel 2 of 3 jaar gevoerd. :(
Ik weet niet veel van voeding maar ben er vrij zeker van dat dit de veroorzaker van de diarree was.

Het gaat overigens vandaag redelijk goed. Ik heb ze nog maar enkele keren zien krabben. Het lijkt ook wel of het 's morgens als we opstaan erger is dan overdag. 's avonds rond etenstijd dan lijkt het ook weer erger.

Wat ik ook erg gek vind is dat de clumbers er last van hebben en de twee ouwe honden niet. Hebben ook geen enkele ontgiftings verschijnselen gehad. Terwijl de clumbers alles wat ik gelezen had op barf plaats wat ze konden krijgen hebben gehad. Vieze ogen/neus/oren, haren uitvallen, jeuk enz.
Vieze ogen enz. is gelukkig over. Dus misschien ben ik toch te ongeduldig en moet gewoon nog even rustig afwachten.
Ik ga in iedergeval even naar de etos die borage olie en visolie capsules halen. Dit kan zo te lezen nooit kwaad dus dat eerst maar even proberen en dan maar hopen dat het beter gaat.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#162740
Miriam schreef: Ik ga in iedergeval even naar de etos die borage olie en visolie capsules halen. Dit kan zo te lezen nooit kwaad dus dat eerst maar even proberen en dan maar hopen dat het beter gaat.
Bij de etos verkopen ze de "visolie extra" oid, dat is dus visolie mEt borageolie in 1. Anders zoek je je misschien het apezuur ;).
Door Miriam
#162741
Ik ben even bij de etos geweest en heb visolie en barageolie capsules gehaald. Wat is nu de dosering voor honden? Er staat op de verpakking, visolie 3x daags 1 en bij borageolie 1-3 maal daags 1 capsule.
Ik zou zelf denken van ieders 1 per dag of moet de dosering anders zijn?

Die 2 in 1 hadden ze hier dus niet, we wonen maar op een dorp ;D
Laatst gewijzigd door Miriam op wo 08 sep 2004, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#162744
Ik zou idd beginnen met 1 capsule per dag van elk, en dan kijken of je van de borageolie een extra capsule kan geven. Ligt eraan of ze niet aan de diaree raken, maar begin eens met 1.
Door danielle1980
#162761
ja wij begonnen ook met 1,nu krijgen ze er 2 max per dag.
dat is de max dat ze mogen staat op de handleiding.

heel veel sterkte ermee en ik hoop dat t snel weer over gaat.
Door Miriam
#166137
Even een opdate. Ik ben bij de da geweest en heb de honden laten controleren op mijten. Ze heeft verschillende afschraapsels gemaakt en bekeken maar kon niets vinden. Ik had er ook niet echt aanwijzingen voor maar je weet maar nooit. Denk ik dat het aan het voer ligt en dan blijkt later dat ze mijten hebben :(

Ik het hele verhaal gedaan en ook verteld dat ik ze op versvoer had gezet. Gelukkig vond ze dit geen probleem want ik lees hier op het forum dat da er vaak wantrouwend tegenover staan. Ze vroeg zelfs aan mij waarom ik het niet zelf ging samenstellen. Ik heb toen geantwoord dat ik er totaal geen idee van had wat er in moest en dat ik bang was dat ze iets tekort zouden komen. Ze gaf meteen als antwoord maar daar zijn gewoon recepten voor. ??? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier van stond te kijken want ik had gedacht dat ze zou proberen of ik weer op de brokken wou gaan.

Ik denk dat ik me ook nog maar ga verdiepen in barfen want als zij daar niet sceptisch tegenoverstaat dan is dat misschien ook nog een optie. Ik had een paar maanden geleden nog het idee dat brokken het beste was wat je hond kon eten maar ik heb het "licht"gezien en denk nu dat kvv veel beter is. Dadelijk ga ik nog zelf eten staan te maken voor mijn honden. Wie had dat gedacht. Ik had kei hard gelachen als je dit in het voorjaar had gezegd. Zo zie je maar weer niks veranderlijker dan een mens ;)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#166152
Wat goed van jou (en dat je DA ook positief tegenover vers staat.... da's wel zo makkelijk).
En nu gewoon volhouden!
Door Lizzy
#166750
Ik vind dit ook heel leuk! Leuke dierenarts ;D! Maar goed, heeft ze geadviseerd de voeding nog even rustig de tijd te geven? Of iets anders geadviseerd?
Door Miriam
#167244
Nee, ze heeft geadviseerd om nog zeker een week of 6 door te gaan met energique. Daar staan ze namelijk nog maar 2 weken op.
Ik heb begin juni begonnen met ahv en ben 2 weken geleden overgestapt op energique. Ze wil dat ik minimaal 8 weken energique blijf voeren. Anders heeft het geen nut gehad dat ik overgestapt ben.
Ik heb haar vandaag alle gegevens die ik kon vinden van ahv en energique doorgefaxt. Ik geef nu energique nr.1 en ze wou ook weten wat er allemaal in de andere nummers van energique zat om te kijken of er misschien binnen energique een voer was wat misschien beter zou kunnen zijn voor mijn honden. De da wou alles eens rustig bestuderen.

Ik geef op het ogenblik de ouwe honden nog ahv vlees omdat ik dit nog in de diepvries heb (even opmaken)en deze honden hebben ook nergens last van. De clumber spaniels die dus jeuken krijgen energique nr.1 + 1 capsule visolie en 1 capsule borgage olie.

Maar ik ben optimistisch want het lijkt of het minder aan het worden is. Ik durf het nog niet hardop te zeggen maar ze krabben en bijten volgens mij een stuk minder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door