Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein68
#1622725
Van 't weekend zaten we gezellig met de hondjes in 't zonnetje in 't park. Pupje Benno (13 weken) scharrelde lekker om ons heen en werd aangetrokken door een mini-denneboompje wat voor ons in de grond stond. De jonge scheuten zaten precies op bekhoogte en zoals op die leeftijd gebeurt, probeerde meneer of dit mss wel eetbaar of iig knaagbaar was. Dit bleek zo te zijn, want hij is minutenlang bezig geweest om alle jonge scheuten uit het boompje op te eten. Heel relaxed voorzichtig tussen de scherpe naalden door steeds stukjes afbijten en lekker opsmikkelen. Nieuwsgierig als ik zelf ben, heb ik ook een stukje geproefd en het smaakte zuur, bitter met een vleugje 'sauna'.
Nu weet ik dat jonge scheuten van de Den veel vitamine C bevatten en wsch ook wat andere gezonde dingen. Dus best mogelijk dat zijn instinct hem ingeeft dat dit een gezonde aanvulling van zijn menu is...  :biggrin2: Mijn paard doet dat namelijk echt heel bewust en secuur, die kiest echt bepaalde planten uit die ze wil eten (bv Kamille), terwijl ze die op andere momenten weer laat staan.
Ik heb hier ook eens een interessant boek over gelezen: Wild Health van Cindy Engel.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die is opgevallen dat hun hond(en) zelf bepaalde dingen uit de natuur opzoekt / opeet. Gras is daar een bekend voorbeeld van (onze andere Dobers kiezen daar liefst een specifiek grasje voor uit wat tussen de bomen groeit), en het eten van aarde (vaak op specifieke plekken, mogelijk dat daar een dier dood is gegaan en vergaan waardoor in dat stuk aarde extra mineralen zitten). En mest van planteneters natuurlijk (paardenvijgen, konijnekeutels, schapen, zitten naast vezels ook veel vitamines in).
Tiwa heeft een poosje heel bewust speciaal Iepzaadjes gegeten. Geen idee waarom, kon er geen medische eigenschappen over vinden, maar ze heeft het enkele dagen achter elkaar gedaan.
Verder lusten onze honden graag bramen, bosbessen en beukenootjes die ik dan voor ze pel (Tiwa eet vervolgens dan zelf de hulsjes van de grond op, denkt dat dat 't zelfde is  ;D).

Nou wordt gezegd dat honden zelf hun dieet aanvullen omdat ze eea tekort komen (vaak gehoord bij honden die poep eten) en ik kan me voorstellen dat dit vooral zo is bij honden die enkel brokken te eten krijgen. 'Van straat vreten' is dan een manier om iig íets vers' binnen te krijgen  ;) (afgezien van 't feit dat honden eigenlijk gewoon wandelende klikobakken zijn).

Nou zou ik 't leuk vinden om eens ervaringen te horen van andere versvoerders of en wat hun hond nu juist aan gezonde dingen uit de natuur eet. Dus buiten de deur door-barfen...  :)
Door Mevroi Kruim
#1622735
Tara at zwarte aarde, van die vochtige liefs waar een plas in het bos had gelegen. FF graven en dan een paar hapjes. Logi lijkt dat van haar te hebben geleerd, Kátur doet het nooit.
En Tara was een ster in bosbessen, bramen en frambozen plukken. Soms zag haar tong helemaal paars na een boswandeling  :D
Een vroegere hond was gek op wortels van riet.

Wild Health is een geweldig boek!
Door pallas
#1622738
Rietstengelwortels
Gras
longkruid
paarbloemknoppen
bessen en bramen
enz enz

en als ik niet uitkijk heel wat uit de moestuin... :-X


Onze Nox vreet heel wat af buiten en weet precies wat er rijp en lekker is.
Sterker nog, ze leert het de andere honden ook ;)
Door Esther Q
#1622741
Hier eten ze gras en ze graven wortels uit, maar ik weet niet van welke planten. Aarde eten ze soms ook en als we het tegenkomen uitwerpselen van wild. Met name Boef is dol op fruit, maar als de frambozen of bosbessen groeien dan eet hij die toch alleen als ik ze voor hem pluk. Boef eet trouwens ook boomschors en soms wat stukjes hout.
Door smulpaap
#1622745
Wij hebben een reus van een hazelnootboom in de tuin staan , nou hazelnoten die vallen daar zijn ze als de kippies bij hoor ,effe kraken en smullen maar
Door Lizzy
#1622980
Linga eet bramen, kersen, wortel van rietstengel, bepaalde grassoorten, klaver (discutabel of dat wel gezond is), hazenpoepjes, bepaalde soorten aarde en ik geloof dat dit het wel zo'n beetje was. Als ik zo die kleine pup zie, gaat zij dezelfde kant op. Pup vindt mos ook lekker. En die dacht naaktslakken lekker te vinden. Maar daar is ze van teruggekomen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#1623008
Lizzy schreef: Linga eet bramen, kersen, wortel van rietstengel, bepaalde grassoorten, klaver (discutabel of dat wel gezond is), hazenpoepjes, bepaalde soorten aarde en ik geloof dat dit het wel zo'n beetje was. Als ik zo die kleine pup zie, gaat zij dezelfde kant op. Pup vindt mos ook lekker. En die dacht naaktslakken lekker te vinden. Maar daar is ze van teruggekomen :biggrin2:
En Duc peuterde de slakken uit hun huisjes  :biggrin2:

Behalve gras (bij voorkeur van die lekkere brede blaadjes) eten ze hier rietwortel, framboosjes, sommige bramen. Vooral Pike kan zich helemaal volproppen met riet en poept dan rietdrollen.
Armagnac plukt de framboosjes zelf  van de takken. Hij kraakt ook hazelnoten als hij ze in het najaar tegenkomt, die andere twee staan er dan verveeld naar te kijken. Tijdens vakantie haalt hij bosjes wier en mosselen uit het water, de mosselen eet hij met schaal en al. Duc is gek op krabbepootjes en eet ook de mosselen maar zoekt ze alleen op het strand.
De reeks van poepsoorten ::) haas, konijn, eend, zwaan, gans (huisdierpoep mag niet van mij)
Muizenbaby's graven ze alle drie uit. Armagnac moet ik nu extra in de gaten houden want die gaat zo de sloot in om een eitje uit een meerkoetnest te roven  :-X. Op allerlei soorten pulletjes die nu rondzwemmen heeft hij ook al een oogje  >:( Helaas voor hem, maar dat mag ook niet.
Kortom: Armagnac is de beste jager-verzamelaar van de drie  :D
Door C@rine
#1623085
Ja hier plukken ze ook zelf de bramen.
Maar zitten bij tijd en wijlen ook aan de Kamperfoelie en Moerasspirea.
Ook konijnenkeutels zijn favoriet, en als we in een natuurpark wandelen met runderen de eerste ontlasting van een kalf is ook yum yum.
En niet te vergeten meesters in het vinden van kattenpoep.  >:(
Door kojak
#1623150
-
Laatst gewijzigd door kojak op do 10 jun 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1623197
Hallo
wat ik zo al lees is dat toch hetzelfde de overeen komst met de wolf welk ik gezien heb en ook zien eten .. ook veel bessen en knolgewas van planten . grt Henk et Thailand
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1623273
heb er hier eentje die vrat zand :o
snel afgeleerd dat geintje!
die was gewoon vreemd, want kikkers en watertorretjes vindt ie ook wel wat.....en brandnetel en blaadjes van bepaalde bomen, vreemde hond! ;D

oh en vliegende mieren, super gezond!
Door Truus
#1623320
Hier eten ze bramen, bosbessen, nat hout, gras, konijnenen en hazenkeutels, paardenpoep als ze de kans krijgen, stiekem dode konijnen die in de duinen liggen.
Door Marjolein68
#1623381
Leuk om jullie ervaringen te lezen!  :)
Wortels van rietstengels blijken favoriet te zijn. Ik ga die toch ook eens introduceren bij mijn jongens. De paarden zijn trouwens ook verzot op riet, ook toevallig!  :biggrin2:

Wat je trouwens ook eens kan proberen is een tak van een (knot)wilg afzagen en de bast laten afknagen. Is ontspannend en pijnstillend (goed voor pups die aan 't wisselen zijn!) of takken van de berk (reinigend).

Voor de mensen van wie de honden specifieke medicinale planten uitkiezen (longkruid, moerasspirea, guldenroede), zijn dat honden die 'iets' mankeren?? Just curious...  :biggrin2:
Door Limpy
#1623400
@Ellen: brandnetelwortels schijnen wel weer goed te zijn, maar waarvoor ook alweer? Buikpijn,gas, iets in die richting....

Bast van wilg is ook goed voor allerlei pijntjes (=natuurlijke pijnstiller), zien jullie je honden daar ook wel eens aan knagen/eten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door