Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#1621634
Iemand ervaringen met balansbal therapie?
Wordt in de US bij de agility al vaker gedaan als aanvullende training.
Ik ga binnenkort met een therapeut aan de slag voor Nox. Die mag weer gaan behendigen. Erg fijn, maar wil haar eerst nóg sterker krijgen, vooral in de kleinere spieren.

Tot  nu toe gaat ze elke week op de hydro loopband en ze heeft inmiddels weer een dikke kont en een bredere rug gekregen, toppie dus.
Door Fido
#1621669
pallas schreef: Iemand ervaringen met balansbal therapie?
Wordt in de US bij de agility al vaker gedaan als aanvullende training.
Ik ga binnenkort met een therapeut aan de slag voor Nox. Die mag weer gaan behendigen. Erg fijn, maar wil haar eerst nóg sterker krijgen, vooral in de kleinere spieren.

Tot  nu toe gaat ze elke week op de hydro loopband en ze heeft inmiddels weer een dikke kont en een bredere rug gekregen, toppie dus.
Niet bij dieren maar wel bij mijzelf  ;)
Ik train bijna alleen balansoefeningen en daarnaast wat cardio (BLEEH). Het is supergoed voor je lichaam en veel fijner dan dat gesjor aan gewichten.
Het lijkt mij idd een goede aanvullende training voor honden. Je kan een hond lastig vragen om met één poot op een halve bal te gaan staan maar er zijn genoeg andere variëteiten waarbij je met vier poten aan de slag kan.
Door Jacqueline1968
#1622023
onze vorige Schnauzer heeft heel wat op die halve bal op een plank gestaan.

hij moest revalideren na een scheuring van de subscapularis, als het goed schrijf tenminste, dat is een pees die diep in de schouder ligt.
Met spel met een andere hond is hij buiten ons zicht vermoedelijk in een gat gestapt, en heel ver doorgeschoten terwijl zijn voorpoot was bijven staan.
Kilian had deze pees vrijwel geheel afgescheurd en het is een lijdensweg voor hem geweest voor we er achter kwamen wat er aan de hand was.
hij heeft een kijkoperatie ondergaan in Merelbeeke (toen dat verder nog nergens gebeurde) door prof. bernadette van Rijssel, zij kon in 1e instantie het probleem niet vinden, maar omdat Kilian zo slecht liep, en zowel de triceps als de biceps bijna niet meer had (hij kon zijn rechtervoorpoot niet eens meer opeen laag stoepje krijgen) en duidelijk veel pijn geleden had, moest er iets zijn. Uiteindelijk vond ze deze schade, heeft ze alle rommel verwijderd en een flinke lading antibiotica achtergelaten in het gebied, wat gelukkig (met grote dank aan de klassiek homeopate) eindelijk ook zelf aan het helen was geslagen.

maar........ bespiering had hij niet meer, hij kon de rechtervoorpoot nauwelijks meer bewegen, dus naar de dierfysio (nethanja pruyssers) die hem al het hele traject had behandeld, na goedkeuring van Bernadette (die erg heeft meegeleefd) mocht Kilian echt belast gaan worden maar hij was zo verzwakt.

dus op de kantelbal (zoals wij hem noemde) hij heeft er echt op staan trillen van inspanning, 2x per week en met secondes opgevoerd, maar toen hij eenmaal doorhad dat hij die voorpoot ook weer kon belasten ging het razendsnel. De balansbal heeft een grote bijdrage geleverd aan zijn snelle herstel (hoewel hij een jaar lang niet heeft mogen trainen, sporten of apporteren, behendigheid was gelijk afgelopen)

Ik begreep toen wel dat lang niet alle honden op de balansbal willen of kunnen staan, Kilian vond het al gauw een uitdaging en zag de lol er wel van in, maar dat was een ook een heel apart exemplaar.
Door pallas
#1622218
Jacqueline1968 schreef: onze vorige Schnauzer heeft heel wat op die halve bal op een plank gestaan.

hij moest revalideren na een scheuring van de subscapularis, als het goed schrijf tenminste, dat is een pees die diep in de schouder ligt.
Met spel met een andere hond is hij buiten ons zicht vermoedelijk in een gat gestapt, en heel ver doorgeschoten terwijl zijn voorpoot was bijven staan.
Kilian had deze pees vrijwel geheel afgescheurd en het is een lijdensweg voor hem geweest voor we er achter kwamen wat er aan de hand was.
hij heeft een kijkoperatie ondergaan in Merelbeeke (toen dat verder nog nergens gebeurde) door prof. bernadette van Rijssel, zij kon in 1e instantie het probleem niet vinden, maar omdat Kilian zo slecht liep, en zowel de triceps als de biceps bijna niet meer had (hij kon zijn rechtervoorpoot niet eens meer opeen laag stoepje krijgen) en duidelijk veel pijn geleden had, moest er iets zijn. Uiteindelijk vond ze deze schade, heeft ze alle rommel verwijderd en een flinke lading antibiotica achtergelaten in het gebied, wat gelukkig (met grote dank aan de klassiek homeopate) eindelijk ook zelf aan het helen was geslagen.

maar........ bespiering had hij niet meer, hij kon de rechtervoorpoot nauwelijks meer bewegen, dus naar de dierfysio (nethanja pruyssers) die hem al het hele traject had behandeld, na goedkeuring van Bernadette (die erg heeft meegeleefd) mocht Kilian echt belast gaan worden maar hij was zo verzwakt.

dus op de kantelbal (zoals wij hem noemde) hij heeft er echt op staan trillen van inspanning, 2x per week en met secondes opgevoerd, maar toen hij eenmaal doorhad dat hij die voorpoot ook weer kon belasten ging het razendsnel. De balansbal heeft een grote bijdrage geleverd aan zijn snelle herstel (hoewel hij een jaar lang niet heeft mogen trainen, sporten of apporteren, behendigheid was gelijk afgelopen)

Ik begreep toen wel dat lang niet alle honden op de balansbal willen of kunnen staan, Kilian vond het al gauw een uitdaging en zag de lol er wel van in, maar dat was een ook een heel apart exemplaar.
Wat een verhaal zeg. maar wel goed om te horen dat er dus wel meer zijn die deze therapie gebruiken.
ik denk ook dat ie niet voor elke hond geschikt is, maar Nox is een behendigheids hond in hart en nieren en spring op de meest gekke plekjes...vast in haar vroegere leven een kat geweest zeggen wij altijd.
Aan een postzegel ruimte heeft ze genoeg en de boel hoeft niet stevig te zijn ::)
Ik denk dat je iddheel goed moet uitkijken om niet te veelt e doen, het zijn allemaal kleine spieren die ze gebruiken.
In de US zijn er al heel wat die deze training gebruiken, ik ga ook wat dvd's en boeken bestellen.
maar om het goed in de vingers te krijgen ga ik dus eerst samen met de fysiotherapeut aan de slag.
Daarna is het de bedoeling om het thuis verder uit te werken.
Door Jacqueline1968
#1622255
Kil vond het grappig, maar ja, die was echt een klasse apart.

hij leek heel lomp, een grote brede (ouderwetse uit russische lijnen stammende) middenslag schnauzer (peper en zout)
maar hij wist echt precies waar zijn voeten en poten zaten, niet iedere hond weet dat vreemd genoeg.
hij was echt heel erg handig en liep over de smalste en gekte dingen heen, alas wij zeiden dat het kon, dan deed tie het gewoon  :)

die kantelbal was echt goud waard, en heeft een grote bijdrage geleverd met het aan de gang krijgen van de spieren, vooral voor de triceps als ik me goed herinner.

hij is 100% hersteld, alleen het uitstrekken naar voren en naar boven kon met rechts net een tikje minder ver als met links omdat de pees door de genezing ietsjes stijver en korter was geworden.

maar die kantelbal, hij had er de grootste lol in  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door