Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Souris
#1621714
Een paar weken geleden heb ik een vraag gesteld over botstukjes in de ontlasting. Ben vervolgens begonnen met plat slaan van alleen maar zachte botten en Protexin bij gegeven.
Nu paar weken later nog steeds botstukjes in de ontlasting dus ook bij kip ed. Kan dit zomaar zo drastisch veranderen waar moet ik de oorzaak zoeken en vooral wat nu....
Ik zat zelf te denken het week menu beetje als volgt te maken (moet nog verder berekenen)
iig 2 dagen in de week vis als hele prooi dat gaat nl goed, 2 dagen spiervlees, 1 dag pens en 2 dagen zachte botten gecombineerd met orgaan/spiervlees?? Maar ja ook dan blijf ze denk ik toch die botstukjes houden van de overige 2 dagen....??
Door Deesje
#1621743
misschien een keer proberen als je het bot echt maalt (of laat malen bij een slager?)

in een ander topic hebben we daar de achtergronden van besproken, maar daar komt ook in naar voren dat het (bij die hond) niet perse de hardere botsoorten lijken te zijn die problemen geven.. misschien dat het met de samenstelling te maken heeft en heb je kans dat bijv konijn ofzo het beter doet?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 436.0.html

ik denk dat mijn eerste keus zou zijn, dagboekje bijhouden wat je voert en wat er vervolgens uit komt.. en misschien iets meer of net minder spiervlees bij de maaltijd.. (ik kan me voorstellen dat met veel spiervlees de hele massa sneller de maag passeert dan met minder - dus misschien een keer kijken als je bijv alleen kippennekjes geeft?) evt een tijdje kijken of je echt gemalen bot kunt voeren..

hoe vaak voer je nu per dag? want misschien valt daar nog iets te veranderen dat het beter gaat?
Door Lizzy
#1621837
Kun je botstukjes in de ontlasting wat verder definieeren? Zie je echt zo stukken bot zitten of pulk je de ontlasting helemaal uit elkaar en zie je dan stukjes bot? En hoe groot zijn die stukjes bot? En wat voor bot heb je gegeven? Heb je al eens geprobeerd de vleesbotten te voeren in combinatie met pens (en dus niet met spiervlees of ander orgaanvlees)?
Door Souris
#1622013
De stukjes bot tja daar moet ik wel de ontlasting voor uitpluizen ja.... Normaal zou je zeggen ah mooi drolletje (lekker weer over poep praten) maar als je het uitpluist zitten er nogal wat stukjes in van ong -------- zo groot, misschien wat kleiner en soms een gewrichtje van een vleugel waar ik niet goed op gemept heb. Het lijkt dus wel goed ingepakt in de ontlasting, maakt dat nog iets uit?? De stukjes waren van kippennekken en vleugels en eendennekken en vleugels volgens mij ook van de rest maar dat moet ik even nakijken maar iig van die 4.
Het malen is geen optie voor mij, ze krijgen 1 keer per dag eten.
Ik zal eens proberen met pens en bij houden wanneer er wel en wanneer er niets in zit. Of is het een idee flink pens te geven beetje doorspoelen en dan weer met bot-werk te beginnen?
Kippennekken lijkt me op zich nog wel logisch dat er stukje in de ontlasting zit omdat het een grote hond is en ookal sla je ze fijn/plat ze slikken ze vaak zo door. Is het misschien een idee om juist wat groters te voeren of is dat niet slim?

Het lastige is als je met zn tweeen bent vriendje-lief altijd zegt jaaaa hoor goed gepoept niks bijzonders..... Daar heb je dan zo weinig aan...
dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de dagen dat ik ze niet in de middag uitlaat het ook raak is.
Laatst gewijzigd door Souris op zo 16 mei 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1622021
Souris schreef: De stukjes bot tja daar moet ik wel de ontlasting voor uitpluizen ja.... Normaal zou je zeggen ah mooi drolletje (lekker weer over poep praten) maar als je het uitpluist zitten er nogal wat stukjes in van ong -------- zo groot, misschien wat kleiner en soms een gewrichtje van een vleugel waar ik niet goed op gemept heb. Het lijkt dus wel goed ingepakt in de ontlasting, maakt dat nog iets uit?? De stukjes waren van kippennekken en vleugels en eendennekken en vleugels volgens mij ook van de rest maar dat moet ik even nakijken maar iig van die 4.
Het malen is geen optie voor mij, ze krijgen 1 keer per dag eten.
Ik zal eens proberen met pens en bij houden wanneer er wel en wanneer er niets in zit. Of is het een idee flink pens te geven beetje doorspoelen en dan weer met bot-werk te beginnen?
Kippennekken lijkt me op zich nog wel logisch dat er stukje in de ontlasting zit omdat het een grote hond is en ookal sla je ze fijn/plat ze slikken ze vaak zo door. Is het misschien een idee om juist wat groters te voeren of is dat niet slim?

Het lastige is als je met zn tweeen bent vriendje-lief altijd zegt jaaaa hoor goed gepoept niks bijzonders..... Daar heb je dan zo weinig aan...
dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de dagen dat ik ze niet in de middag uitlaat het ook raak is.
Ik denk dat als je van de gemiddelde barfhond de ontlasting helemaal ontleed, je echt wel vaker stukjes bot tegen komt hoor! Ik zou me hier dus zelf, persoonlijk, geen zorgen om maken. Gewoon lekker gemept blijven voeren, als je er zenuwachtig wordt: met pens voeren en verder stoppen met uitpluizen. Dat zou mijn advies zijn.
Door Souris
#1622035
;D tja dat dacht ik eigenlijk ook wel een beetje, want bij de andere hond pluis ik nooit zoveel, maar sinds ik ze heb gezien ben ik begonnen met het neurotische pluizen....
Andere topic doorgelezen, ook ik merk dus alleen die stukjes bij de zachtere dingen, maar zou dat niet komen door het hap-slik-weg principe geslagen of niet?
Vanavond konijnkarkas met veel orgaan en vlees omdat de vriezer bijna leeg is maar begin ook zeker met pens-combinaties!
We zullen zien, ik ga niet meer zo ontzettend pluizen iig wordt er gewoon zenuwachtig van...
Door Souris
#1622697
Blij medetedelen dat vanochtend niet één stukje bot in ontlasting zat! Joehoeeii, stinkt nog wel erg, dus denk was het ook was niet helemaal over is.
Gisteravond 3 haaskarkassen en een sardien gegeten, niks platgeslagen gewoon zelf goed gekauwd.
Nu ik dit schrijf moet ze opeens spugen zes tandjes en een paar stukje bot.
Ga nu eens kijken of het met zachtere botten weer bingo is, dat is toch raar.... Zou dat misschien dan te maken hebben dat die zo snel door MD/kanaal sjeezen dat ze niet goed verteerd worden oid??
Denk nog even doorgaan met probiotica??
Door Lizzy
#1622970
Souris schreef: Blij medetedelen dat vanochtend niet één stukje bot in ontlasting zat! Joehoeeii, stinkt nog wel erg, dus denk was het ook was niet helemaal over is.
Gisteravond 3 haaskarkassen en een sardien gegeten, niks platgeslagen gewoon zelf goed gekauwd.
Nu ik dit schrijf moet ze opeens spugen zes tandjes en een paar stukje bot.
Ga nu eens kijken of het met zachtere botten weer bingo is, dat is toch raar.... Zou dat misschien dan te maken hebben dat die zo snel door MD/kanaal sjeezen dat ze niet goed verteerd worden oid??
Denk nog even doorgaan met probiotica??
Ook het uitspugen van stukjes hard bot en tandjes is vrij normaal. En natuurlijk heeft de ene hond een sterker spijsverteringssysteem dan de ander. Je hebt het karkas zonder pens gegeven?

Ik zou voorlopig nog even doorgaan met probiotica.
Door Souris
#1623168
hoi lizzy,

Ik zit aan het eind van de mijn vriezer is bijna leeg periode en heb geen pens meer dus zonder pens gegeven. Volgende week weer hele vriezer vol en ga ik proberen te combineren en ga nog even door met probiotica.
Door Souris
#1624516
Owwww ja wat stom dat heb ik gewoon wel..... Ben zo gewend aan diepvrieszakjes en vuilniszakken met onleesbare opschriften ed dat ik helemaal die kant-en-klare pakjes voor in geval van nood vergeet!!
Ha mooi!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door