Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1621065
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier met mijn Markiesje Yara, ik heb me al even voorgesteld op de bar-plaats.

Ik heb een paar vraagjes:
Vandaag heb ik rauwe vis gekocht voor Yara: haring en makreel. Kan ik dat zo aan haar geven, of is het beter om het eerst in te vriezen vanwege evt. aanwezige parasieten?

Ik las ook iets over een droogmachine. Ik ken dat niet. Als ik het goed begrijp wordt een droogmachine gebruikt om vlees te drogen om snacks van te maken. Klopt dat? Kun je ook snacks maken in de oven, en zo ja, hoe dan?

En ik lees regelmatig dat mensen thuis zelf vlees en vleesbotten malen voor hun honden en katten. Gebruik je daar een speciale gehaktmolen voor? Het lijkt mij dat de platen en messen van de molen heel snel bot worden/stuk gaan als je er ook vleesbotten in fijnmaalt.

Alvast bedankt voor de antwoorden,
groetjes, Marion en Yara
#1621241
Een droogmachine heb ik nog niet, maar droog reepjes vlees in de oven op 50 graden. Duurt wel een tijdje, maar gaat heel goed. Ik heb wel begrepen dat er in een droogmachine veel meer vlees tegelijk kan.

Vlees maal ik alleen voor mijn kat (als ze vertikt het te eten, dan kan ik het mengen met iets waar ze dol op is), de hond is groot en inmiddels ervaren genoeg voor de hele stukken. Maar als ik maal zijn dat vooral de fijnere vleesbotten. Bv. Kipnekjes, en andere nekjes van gevogelte. Grotere vleesbotten zullen niet gaan denk ik.
#1621267
Hai, en welkom!

Volgens mij hoeft alleen Pacifische zalm te worden ingevroren en kun je andere soorten gewoon zo geven. Ik doe dat in ieder geval wel, al komt de meeste vis die ik koop uit het vriesvak van de supermarkt, dus da's niet helemaal eerlijk... Misschien kunnen anderen hier uitgebreider antwoorden.

Droogmachines zijn handig als je veel met beloningvoertjes werkt. Je zet 'm 's avonds aan, en als je wakker wordt, komt de heerlijke geur van versgedroogde pens je in de keuken tegemoet... :biggrin2: Maar zonder gekheid: met een oven gaat het ook, als je oven op een lage temperatuur ingesteld kan worden (graadje of 50). Alleen heb je dan de geur dus wel in je keuken hangen; maar zolang je geen pens droogt, is dat wel te overleven.

Voor het malen van botten worden meestal vleesmolens van goede kwaliteit gebruikt, met gaatjes van voldoende grootte om ook bot te kunnen verwerken. Het is wel een krachtwerkje, maar ikzelf loste dat op door me vent aan de slinger te zetten en hem bemoedigend toe te juichen. Inmiddels barfen al mijn honden gewoon zonder dat er gemalen hoeft te worden, gelukkig.
Zelf heb ik een vleesmolen van het merk Porkert (Tsjechisch, volgens mij), met invoeropening 20 of 21 en gaatjes maat 14 of 12 (heb hem even niet bij de hand); bij kleinere gaatjes komt het bot er niet goed door, dan breekt de zwengel waarschijnlijk af voordat je ook maar één bot gemalen hebt... Een elektronische vleesmolen kun je vergeten als het geen professionele is, want die gaan echt stuk op bot.

Maar als je hondje z'n botten heelhuids wil eten, is dat natuurlijk beter, want dan gaat het knagen ook echt tandsteen tegen. Dus een vleesmolen is zeker geen must!
#1621526
Is je hond gewend om vis te eten? Zo niet dan zou ik eerst beginnen met sardientjes (echte beginnersvisjes), daarna makreel en haring en zalm introduceren. Pacifische zalm moet worden ingevroren (geloof 2 weken), maar de meeste zalm wat hier gebruikt word is gekweekte zalm, dus niet echt nodig.
Ik gebruik een droogmachine om zelfs snacks voor de honden te maken maar kan ook in de oven.
En als je hond zelf de botten kraakt zou ik geen botten gaan malen. Ik heb hier wel een vleesmolen (ouderwetse van de kringloop) maar die heb ik alleen gebruikt toen Bantu nog pup was en ik af en toe wat wilde malen
#1621544
Marion Veronica schreef: Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier met mijn Markiesje Yara, ik heb me al even voorgesteld op de bar-plaats.

Ik heb een paar vraagjes:
Vandaag heb ik rauwe vis gekocht voor Yara: haring en makreel. Kan ik dat zo aan haar geven, of is het beter om het eerst in te vriezen vanwege evt. aanwezige parasieten?
Volgens een Mogens Eliasen hoef je niks in te vriezen, behalve wilde zalm uit de Pacific. Alle andere parasieten worden, volgens hem, gedood door het zure maagzuur. Ik vries tegenwoordig zekerheidshalve alles eerst in. Sinds ons lid Pike een keer sardientjes heeft gehad die vol zat met worm ( :-X - heel goor). Gewoon, voor de zekerheid. Maar het is vast niet nodig, want volgens mij waren die wormen in die sardien ook al lang dood.
Ik las ook iets over een droogmachine. Ik ken dat niet. Als ik het goed begrijp wordt een droogmachine gebruikt om vlees te drogen om snacks van te maken. Klopt dat? Kun je ook snacks maken in de oven, en zo ja, hoe dan?
Ik heb een droogmachine ja. En maak al jaren de snacks voor de honden. In de oven kan ook maar ik vind pens in de oven drogen niet lekker. En eigenlijk vind ik de lucht van vlees dat staat te drogen sowieso goor. Dus ik heb een droger en als ik vlees droog (je kunt ook zelf heerlijk tomaatjes, fruit en kruiden drogen!), staat ie in de schuur.
En ik lees regelmatig dat mensen thuis zelf vlees en vleesbotten malen voor hun honden en katten. Gebruik je daar een speciale gehaktmolen voor? Het lijkt mij dat de platen en messen van de molen heel snel bot worden/stuk gaan als je er ook vleesbotten in fijnmaalt.

Alvast bedankt voor de antwoorden,
groetjes, Marion en Yara
Ik maal niks zelf. Mijn honden hebben uitstekend gereedschap om dat zelf te doen! Hun gebit en hun spijsverteringssysteem. Ongemalen is voor gezonde honden gewoon beter. Ik heb wel een vleesmolen hoor. Die is voor als er pups geboren worden. En ik heb niet de ervaring dat de messen snel bot worden. Maar ja, ik heb dan ook nog niet veel gemalen met dat apparaat... Misschien dat mensen die vaak malen daar beter antwoord op kunnen geven!
#1621774
Droogmachine die ik heb: http://www.animals-planet.nl/?page=cata ... id=51 
Heb 'm alleen ergens in Duitsland gekocht en dat is goedkoper (kon de link zo snel niet vinden)
Ik heb het eerst ook in de oven gedroogd maar ik vind de geur echt niet lekker om in de keuken te hebben hangen :-X.
Daarbij moet je als je gaat drogen in de oven je oven een klein stukje open laten staan en uren aan laten staan.
Mijn oven kon niet open en aan tegelijk  en kon ik max anderhalf uur in stellen zodat je steeds weer opnieuw de oven aan moet zetten wat niet opschiet.
In een droogmachine kun je 5 lagen boven elkaar drogen wat makkelijker is.

Ik heb ook bot gemalen in een gehakt molen. Dit was een professionele op krachtstroom die een kennis had staan.
Je kon daar alle soorten bot in malen die je normaal gesproken aan een hond voert (dus geen dragende delen) en dat deed die machine met gemak.
Maar ja zo'n gehaktmolen schaf je niet maar zo aan...

Succes ermee!!
#1626585
Gisteren een droogmachientje ontvangen. Eendenborstfilet in dunne plakjes gesneden (dank voor de tip Lizzy) en het ding aangezet in de schuur.
Hondjes waren onverdeeld enthousiast over de geur...  ;) en het resultaat......! 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door