Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#748471
Mag ik mijn hond asperges geven ?
En moet ik ze dan schillen en ongekookt malen ?
Ik heb weleens gehoord dat asperges vochtafdrijvend zijn, maar is dat misschien voor mensen.

groetjes, Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#748517
Dat vochtafdrijvende geldt ook voor dieren. Als ik ze geef doe ik dat dus met mate. Ik kook ze wel even en schil ze ook anderszijn ze echt niet te knagen.
Door Tanna
#749056
Wij hadden een kat die dol was op asperges. Ik nam er altijd 1 extra voor hem en die at hij dan helemaal op.
Door Lil
#749097
Ook ik geef de asperges geschild en gekookt, doen ze een moord voor. Heb zelfs een tijdje extra blikasperges voor de hond gekocht en hij kon toen veel beter plassen (dat was ook mijn opzet).
Door Oso-Bayou
#749250
Lil schreef: Heb zelfs een tijdje extra blikasperges voor de hond gekocht en hij kon toen veel beter plassen (dat was ook mijn opzet).
Bedankt Lil voor de tip, hier een "Big Boy" die dat ook wel eens gebruiken kan. (Extra plassen)
Door Shiloh
#750214
Angelique schreef: Dat vochtafdrijvende geldt ook voor dieren. Als ik ze geef doe ik dat dus met mate. Ik kook ze wel even en schil ze ook anderszijn ze echt niet te knagen.
Moeten asperges persé geschild worden ?
Chendo gapt altijd de schillen (en asperges) als ik ze schoon aan het maken ben en eet ze dan gewoon rauw op, kan dit kwaad?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1621720
Oud bericht, maar ook wil ik wel weten wat ik van de asperges kan geven en hoeveel.
Door Paula1976
#1621771
Volgens mij kun je de schil prima geven. Wij mensen schillen bijna alle groente/fruit omdat we de schil niet believen maar vaak zit in de schil de meeste vitamines of andere belangrijke stoffen zoals salvestrolen (alleen bij biologisch). Als wij asperges eten gaan de schillen naar mijn cavia's (heb een kudde van 7 cavia's, dus die lustten wel wat).

Geen idee hoeveel gram je zou mogen geven. Als je uit gaat dat een mens van 60 - 80 kg 200 gram groente (in dit geval dus de asperge) per dag eet, zou je dat kunnen omrekenen naar het gewicht van je hond. Maar ik heb geen idee of dat reeël is, daar zijn anderen op dit forum deskundiger in.  Maar op deze manier zit je denk wat betreft asperges altijd safe. Denk ik..  :-\
Door 202Spots
#1621821
Je kan de asperges heel goed geven hoor, als tafelrestje,of apart gestoomd/gekookt of rauw, gemalen of hele..
met of zonder schil...'t maakt niet uit.
Ik haal voor ons zelf ook nooit de schil er af...maar wij hebben alleen deze..die groene, misschien is de witte in Holland anders?
Afbeelding
Wanneer wij zelf asperges eten dan snijd ik de hardere onderkant er af en gebruikt dat rauw in de groentemix,
gepureerd heeft het voedingswaardes en vezel.
Hier vinden ze 'n hele asperge ook lekker om op te "kluiven" :P
Wanneer je alleen asperges wil geven dan zou ik er niet meer dan 2 of 3 geven.
Het is niet alleen vochtafdrijvend, maar sommige honden krijgen er ook stinkwindjes van...
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1621823
Fijn, ik kan dus gewoon de schilletjes en restjes geven. Ik wil ze niet alleen geven, maar samen met de andere groenten. Ik vroeg me vooral af óf ik het kon geven. Asperges bevatten vooral goede voedingsstoffen, voor ons, maar dus ook voor de hond.
Door Benjy en Misty
#1624139
202Spots schreef: Je kan de asperges heel goed geven hoor, als tafelrestje,of apart gestoomd/gekookt of rauw, gemalen of hele..
met of zonder schil...'t maakt niet uit.
Ik haal voor ons zelf ook nooit de schil er af...maar wij hebben alleen deze..die groene, misschien is de witte in Holland anders?
Afbeelding
Wanneer wij zelf asperges eten dan snijd ik de hardere onderkant er af en gebruikt dat rauw in de groentemix,
gepureerd heeft het voedingswaardes en vezel.
Hier vinden ze 'n hele asperge ook lekker om op te "kluiven" :P
Wanneer je alleen asperges wil geven dan zou ik er niet meer dan 2 of 3 geven.
Het is niet alleen vochtafdrijvend, maar sommige honden krijgen er ook stinkwindjes van...
Dat heb ik gemerkt afgelopen nacht.  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door