Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mears
#158017
Hoi, mijn hond, een kruising tussen een mechelse herder en nog iets van 11,5 jaar oud heeft sinds kort (zichtbaar) last van Artrose en/of spondylose.
Na een eerste soort 'aanval' een maand of twee geleden waar hij achter niet meer kon lopen of omviel heeft hij bij de da pijnstiller en ontstekingsremmer gekregen.
Nadien was het telkens weer 1 a 2 weken goed en dan weer slecht. In overleg met de da Metacam gaan gebruiken (nu ongeveer 1 week) en geef hem zelf ook nog sinds kort (3-4 weken) sashasblend.

Hij wordt weer wat levendiger maar het eten is na de eerste 'aanval' nog steeds slecht. Sinds kort wil hij geen brokken meer waar hij zijn hele leven al op zit en na wat proberen lukt alleen blikvoer, wat steeds beter gaat. Alleen eet hij nog niet zo veel, hij weegt 21 kilo maar eet volgens beschrijving als een hond van 10 kilo. Hij valt niet af, waarschijnlijk omdat hij toch minder beweegt. Drinken doet hij wel.

Dan nu mijn vragen:
Sinds de eerste 'aanval' kotste hij regelmatig na het eten, nu met blikvoeding is het alleen 'snachts een beetje vocht. Kan dit te maken hebben dat hij toen pijn had en nu 's nachts omdat de Metacam misschien uitwerkt? Of is dit een samenloop van omstandigheden? Volgens de da heeft het kotsen er niets mee te maken maar laat ik het maar eens aan de mede hondeneigenaren vragen.

Hoelang mag je Metacam gebruiken?

Op zij rug zie ik op de plek waar hij waarschijnlijk spondylose heeft dat de haren meer overeind staan, een plek van ongeveer 15 cm lang. Kan dit kloppen? Als die haren meer overeind staan heeft hij volgens mij ook meer last en verliest dan over zijn hele lichaam erg veel haar.

Helpt sashas blend ook tegen spondylose?
Door Audrina
#158034
Ik heb zelf 2 oude herders die allebei arthrose hebben. Bij m'n teef Tess is het ontdekt toen ze een jaar of 9 was (aan de achterpoten & heupen) en daarvoor kreeg ik van de DA ook metacam. Tess is nu ruim 11 en heeft anderhalf jaar lang probleemloos op de metacam gestaan. Bij m'n reu Donny van nu bijna 12 ontdekten ze ongeveer een jaar gelden dat ie arthrose had (rechtervoorpoot, -elleboog & -schouder) en hij is toen ook op de metacam gezet en ook hij heeft een jaar lang probleemloos op de metacam gestaan. Je kan het dus voor langere tijd gebruiken. Maar zoals alle chemische medicijnen heeft metacam op de lange duur een ongunstig effect op organen zoals de nieren en de lever.
Ik ben onlnags gestopt met het geven van metacam aan mijn honden en heb ze overgezet op duivelsklauw (ontstekingsremmend en pijnstillend) en daar doen ze het goed op. Maar ik durf niet te zeggen of jouw hond het daar ook goed op zal doen.
Mijn honden hebben overigens nooit gekotst van de metacam.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#158043
mears schreef: Hoi, mijn hond, een kruising tussen een mechelse herder en nog iets van 11,5 jaar oud heeft sinds kort (zichtbaar) last van Artrose en/of spondylose.
Na een eerste soort 'aanval' een maand of twee geleden waar hij achter niet meer kon lopen of omviel heeft hij bij de da pijnstiller en ontstekingsremmer gekregen.
Nadien was het telkens weer 1 a 2 weken goed en dan weer slecht. In overleg met de da Metacam gaan gebruiken (nu ongeveer 1 week) en geef hem zelf ook nog sinds kort (3-4 weken) sashasblend.

Hij wordt weer wat levendiger maar het eten is na de eerste 'aanval' nog steeds slecht. Sinds kort wil hij geen brokken meer waar hij zijn hele leven al op zit en na wat proberen lukt alleen blikvoer, wat steeds beter gaat. Alleen eet hij nog niet zo veel, hij weegt 21 kilo maar eet volgens beschrijving als een hond van 10 kilo. Hij valt niet af, waarschijnlijk omdat hij toch minder beweegt. Drinken doet hij wel.

Dan nu mijn vragen:
Sinds de eerste 'aanval' kotste hij regelmatig na het eten, nu met blikvoeding is het alleen 'snachts een beetje vocht. Kan dit te maken hebben dat hij toen pijn had en nu 's nachts omdat de Metacam misschien uitwerkt? Of is dit een samenloop van omstandigheden? Volgens de da heeft het kotsen er niets mee te maken maar laat ik het maar eens aan de mede hondeneigenaren vragen.

Hoelang mag je Metacam gebruiken?

Op zij rug zie ik op de plek waar hij waarschijnlijk spondylose heeft dat de haren meer overeind staan, een plek van ongeveer 15 cm lang. Kan dit kloppen? Als die haren meer overeind staan heeft hij volgens mij ook meer last en verliest dan over zijn hele lichaam erg veel haar.

Helpt sashas blend ook tegen spondylose?
Sachablend ken ik niet. Jij geeft het, dus eigenlijk moet je dan ook weten waar het voor werkt.
Van metacam kunnen ze stikmisselijk worden (net als wij van Ibuprofen) meestal moet dit volgens da-zeggen met een paar weken over gaan. Het slechte eten kan dus goed daarmee te doen hebben.
Door Eidos
#158046
Je zegt dat je hond zo slecht eet..waarom zet je je hond niet op versvlees ??? Dit is sowieso al veel beter dan brokken of blikvoer en daar gaat dit forum ook over..... Verder heb ik ook gehoord dat duivelsklauw goed helpt ..
Gebruikersavatar
Door Binno
#158047
Misschien eens Spondylose van VSM proberen? Daar zit trouwens ook duivelsklauw (harpago) in... www.puurnatuur.nl/arti/spond.php3
Dan kan je misschien na enkele weken proberen de Metacam te verminderen? Want dat lijkt me toch echt wel de reden van het braken en misschien ook wel van de haaruitval. :-\
En je hond op volledig versvoer zetten zal zeker ook helpen.
Sukses! ;)
Door Audrina
#158052
Ik weet niet of je dat Sasha's Blend al geeft, maar ik kan op hun site ( http://www.sashasblend.nl/ ) nergens vinden dat hnden met spondylose erbaat bij zouden kunnen hebben. Ook staat er op dat je hond ervan aan de diarree kan gaan of er van over kan gaan geven, omdat er mossel in zit en niet elke hond kan tegel mossel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#158064
Binno schreef: In plaats van Sashas Blend zou je PrimeVal gelatinaat kunnen geven. Of het ook bij spondylose helpt weet ik niet, maar het is wel goed bij arthrose en voor een mooie vacht!
Voor zover ik weet krijgen ze er geen maag- of darmklachten van. Het heeft ook een totaal andere samenstelling dan Sashas Blend. http://www.primeval.nl/index.php?section=Hond&id=111 ;)
PrimeVal heeft geen indicatie tegen spondylose.
Door Lizzy
#158209
Spondyvetsem van VSM is absoluut het proberen waard. Maar ehhhh..... (ik wil niet rot doen hoor)... blikvoeding?? Ik denk dat je beter een gezonde voeding aan je hond kunt geven en in mijn ogen valt blikvoeding niet onder die noemer....
Groetjes, Lizzy en sterkte met je hond
Door mears
#162135
Hallo allemaal, ik was gelijk begonnen met versvoer en naar mijn idee ging dat goed.

Helaas zijn dit weekend zijn nieren volledig gestopt met werken. De waardes van de uitslag weet ik niet meer uit mijn hoofd maar de rode bloedlichaampjes waren er bijna niet meer en de witte te veel. Tevens de creatine.
Het waren allemaal extremen op de grafiek.

Waarschijnlijk heeft hij dan toch wat langer last gehad van zijn nieren en dan vraag je je af of het verholpen had kunnen worden als je bepaalde dingen eerder had gedaan zoals versvoer.

In overleg met de da besloten om hem maandagmiddag in te laten slapen.

En dan gaat 's ochtends de wekker op normale tijd maar je heb tijd over.
's middags niet meer naar huis om de hond uit te laten
's avonds geen kwispel meer als je thuiskomt.
Direct naar bed gaan zonder de hond nog even een plasje te laten doen.

Dat doet PIJN zoals mijn dochtertje dat zegt.
Door Francisca
#162141
Sterkte.
Niet denken had ik maar eerder dit of dat gedaan. Doe ik ook wel eens als ik hier dingen lees. Mijn vorige hond had ook nierproblemen, het heeft ook wel lang geduurd voor we erachter waren wat hij had. Hij heeft nog drie jaar goed geleefd op dieetbrokken, maar van de week zei ik nog tegen mijn man dat onze Sunny waarschijnlijk beter af was geweest op versvlees. :-\
Heel veel sterkte ermee. :-*
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#162144
:'( ach hoe verdrietig....

Je komt er nooit achter wat er gebeurt zou zijn door het simpele feit dat je dacht het beste te doen wat je kon doen.

Ik kan me de leegte "voorstellen" maar toch ook niet echt, het verschil tussen wel of geen hond is levensgroot en het verlies doet pijn.

Heel veel sterkte de komende tijd.
Door ine
#162565
Mears, heel veel sterkte met het verlies!!
Wat verschrikkelijk om dit mee te maken en roch eigenlijk ineens heel snel!
Ook je dochtertje een knuffel! :-*
Door Lizzy
#162568
Jeetje, wat vreselijk voor jullie :'(. Ga je alsjeblieft nergens rot of schuldig over zitten voelen hoor... Uiteindelijk is maar 1 ding echt belangrijk voor je hond en dat is dat je van hem hield en DAT deden jullie! Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies......
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door