Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door sammetje
#1620762
dit is het menu voor onze x teckel/corgi.
willen jullie mij vertellen wat je ervan vindt??

sam weegt 14 kilo ik heb 1,3% gerekend voor haar, anders wordt ze te dik.
ze mag dus 1274 gram per week wat per dag komt op 182 gram.

50% vleesbot   = 640 gr. per week
25% spiervlees = 320 gr. per week
20% orgaan      = 260 gr. per week
5%   groente     = 60 gr. per week

maandag    = 150 gr. pens + 30 gr. groente
dinsdag      = 110 gr. vl.bot + 80 gr. spiervlees
woensdag  = 100 gr. vl.bot + 40 gr. orgaan + 40 gr. spiervlees
donderdag  = 100 gr. vl.bot + 80 gr. spiervlees + yoghurt
vrijdag        = 110 gr. vl.bot + 70 gr. orgaan
zaterdag     = 110 gr. vl.bot + 30 gr. groente + 40 gr. spiervlees
zondag       = 110 gr. vl.bot + 80 gr. spiervlees en een eitje

vleesbot   = kippennek, eendennek, kipkarkas..sam is 12 jaar en heeft nog maar een paar kiezen, dus grotere botten krijgt
                   ze niet kapot. misschien weten jullie nog andere makkelijk te kauwen botten voor haar.

spiervlees = haasvlees, kippenvlees, geit en lamsvlees, rundervlees, paardevlees enz.

orgaan      = runder en lamspens, lamshart, kiphart, kiplever, runderlever, kippemaagjes, lamsnier.
                    evt. nog iets van eend of haas??

wat vinden jullie ervan?? moet er nog iets worden toegevoegd of veranderd, alle hulp is welkom......

p.s. als het menu goed is wil ik onze andere 3 honden hetzelfde menu geven alleen die kunnen beter kauwen,
dus die krijgen meer variatie wat vleesbot betreft, en natuurlijk zal ik ook alles in naar hun gewicht berekenen....

groetjes hanneke
Door Nadia
#1620779
Basis is goed, paar puntjes: Ik zou uitkijken met te veel kip en runderlever. Hier kan nogal veel reststoffen van antibiotica enzo inzitten.

wat ik zelf doe, maar dat is puur om het me makkelijk te maken.. Is elke dag dezefde hoeveelheid vleesbot geven, op die manier kan ik gewoon een zakje uit de vriezer pakken en hoef ik niet te zoeken naar de zakjes van 100 gram. Dus dat zou betekenen in jouw geval dat ik alleen zakjes van 100 gram zou maken.. zo ook met vlees en orgaan. Maar dat is iets heel persoonlijks. 50% botvlees vind ik zelf aan de hoge kant, maar kan bes dat jouw hond(en) het daar goed op doen.

Op maandag kan het zijn dat je een dunne ontlasting krijgt. Zowel pens als goente laxeert.

Je variatie is goed, ik mis alleen 1x in de week een vette vis.
Door sammetje
#1620783
het is idd makkelijker om het vl.bot hetzelfde gewicht te laten worden, dus das genoteerd.

de lever dus 1 keer per week een klein beetje??

en vis, valt dat onder vleesbot?? want dan vervang ik 1 keer per week vl.bot door vis. welke dag zou dan het beste zijn in het menu om vis te geven.
Door Nadia
#1620973
ligt eraan wat je kunt krijgen van vis. hele sardientjes zijn compleet, zalmkoppen oid valt bij mij idd onder vleesbot.
Ik zou het op de dinsdag of donderdag doen. Ik geef het in combi met spiervlees. maar let wel als je de dinsdag geeft, je geeft de dag ervoor pens. dus dat kan dubbelop laxeren..
Door sammetje
#1620981
ik heb sardientjes en panharing kan dat allebei??

ik zal het dan op donderdag geven in plaats van vleesbot...

dank je dat je mee wil denken..
Door Nadia
#1622714
Ja hoor dat kan allebei! Sardientjes is een vette vis, dus helemaal goed. Panharing weet ik niet, volgens mij is die ook vet. Maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Zalm(staarten) zou ook een goede zijn! Of je moet een kop door 2en kunnen en durven hakken, zou ook ideaal zijn!

Graag gedaan hoor!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door