Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#1620445
Ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen of bij medisch, maar mijn excuses als het hier niet hoort te staan.

Mijn Jamey (pyreneese herder pup van 6 mnd) vind ik de laatste tijd een beetje koehakkig staan en lopen. Constant met die voetjes naar buiten gedraaid en met het lopen die hakjes heel dicht bij elkaar.
Nou hoorde ik (weet niet of het klopt) dat dat komt door een voedingsgebrek. Maar wat voor voedingsstof zou hij dan missen.
Hij krijgt gewoon barf, het menu staat hier ook wel ergens en dat is toen goedgekeurd.
Iemand tips wat ik hem nog kan geven om die koehakkigheid te verminderen, of is dat gewoon een fabeltje en zit het in de genen o.i.d.
Door Lizzy
#1620557
Dit is wat Ir Nic Dhont ooit schreef over koehakkigheid:

De oorzaak hiervan kan van verschillende aard zijn. De eerste 6 maanden is koehakkigheid in veel gevallen toe te schrijven aan een worminfectie. Men moet erg oppassen dat deze situatie niet te lang duurt, schakel tijdig uw dierenarts in (noot Lizzy: ik weet niet of je je hond met regelmaat hebt ontwormt? Je zou een keer een mestonderzoek kunnen laten doen om te kijken of er sprake is van een worminfectie. En aan de hand daarvan kun je ontwormen. Het Woud vind ik een prima tent daarvoor). Dhont gaat verder: uiteraard zijn er ook honden die erfelijk belast zijn met deze afwijking.

Kortom, Dhont weet het ook niet.

Overigens zie je vaak op 8 weken al of een pup koehakkig staat en vaak heeft het te maken met de hoekingen van de hond/pup. Ik weet niet hoe de ouders en voorouders van jouw pup zijn/waren qua koehakkigheid? Vaak zie je het toch wel in de lijn terug hoor.

Kun je er een foto van maken? Van de zijkant en achterkant?

Als je gewoon een fatsoenlijk menu voert met voldoende afwisseling, hoef jij niet bang te zijn dat het daar van is. Je zou er wel een osteopaat naar kunnen laten kijken. Of een orthopeed natuurlijk maar ik ging zelf liever naar een osteopaat.
Door suzanne 1
#1622559
Ok dus dat kan het ook zijn. Ik ontworm eigenlijk alleen als ik denk dat hij wormpjes heeft. Dat was zo toen ik hem kreeg. en een paar weken geleden schoof hij ook met zijn kontje over de grond dus heb ik hem weer ontwormd. Ik zal eens wat mest laten onderzoeken.
Van zijn moeder kan ik het me niet herinneren. Het is me in ieder geval niet opgevallen. En dat soort dingen zie ik toch meestal wel. Ik hou het er maar op dat hij nog minder bespiering heeft en de wormpjes.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Door Anne in Zweden
#1622809
Kan koehakkigheid ook ontstaan door overbelasting, bv. als een pup steeds tegen mensen opspringt en daarbij niet gecorrigeerd wordt? Of door te veel en te ver te lopen als hij nog klein is?
Door Lizzy
#1622969
Anne in Duitsland schreef: Kan koehakkigheid ook ontstaan door overbelasting, bv. als een pup steeds tegen mensen opspringt en daarbij niet gecorrigeerd wordt? Of door te veel en te ver te lopen als hij nog klein is?
Nee, volgens mij gaat een pup daar niet koehakkig van lopen.
Door miik
#1623479
Anne in Duitsland schreef: Kan koehakkigheid ook ontstaan door overbelasting, bv. als een pup steeds tegen mensen opspringt en daarbij niet gecorrigeerd wordt? Of door te veel en te ver te lopen als hij nog klein is?
Nee dat denk ik ook niet.
Abby heeft als pup heeel veeel gezwommen (en danniet erin-eruit, maar echt erin en dan peddelen). Zij ging ook wat koehakkig lopen en ik ben bij Dorith Aron geweest. Bij Abby was het heel duidelijk dat door het zwemmen de spieren aan de buitenkant van de dijen veel sterker waren dan de binnenbeen spieren en dat trok de boel wat raar. Dus ben met haar gaan fietsen en minder aan zwemmen en toen trok het weer bij.
Door saluki
#1624314
Hoi, ik geef mijn puppies altijd Primeval puppy gelatinaat. Werkt bij mijn Saluki's prima, te koop op hun eigen site en bij de betere dierenzaak. Let er wel op dat als je het gaat kopen de puppy versie neemt, hier zit geen calcium in.
Groet Tineke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door