Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
#1619907
Vandaag kwam mijn bestelling prooi binnen, en naar adviezen en tips heb ik voor Mispel en Gandii direct een kuikentje in stukken geknipt (al kokhalzende :P )

Mispel snuffelde eraan en liep er weer bij weg. Echt zo van 'Joah, daag dat ga ik dus niet eten'. Ze loopt er af en toe nog heen, maar ik vroeg me af of er een manier is om het lekkerder te maken voor haar? Kokend water erover?

Gandii snuffelde eraan en begon te springen. Hij was duidelijk wel erg nieuwsgierig, maar weet volgens mij niet helemaal wat hij ermee moet. Knagen is hij niet vies van, ik had stukjes lamshart waar nog wat pezigs aan zat, en daar heeft hij heel hard z'n best op gedaan, maar dat kreeg hij niet weg.

Wat ik dus eigenlijk graag wil weten is, hoe kan ik ze laten zien dat ze het kunnen eten? Vooral Gandii, omdat hij nog zo klein is en het nog moet 'leren'... Hoe maak ik duidelijk dat het eetbaar is? En wat kan ik doen om ze over te halen?
Door Cizsel
#1619948
Okay dankjewel. Ga daar even goed spitten en kijken of er wat tussenzit wat gaat werken haha
Door Too
#1619961
;D ;D, lees idd mijn escapades maar!
Ik heb altijd geroepen dat 'ze' zo makkelijk zijn :-[.... maar vanmorgen : dikke Cera pakte haar onbehandelde kuiken op, liep naar de deurmat [buiten] ennnn ... weg was t kuiken
Al met al heb ik een kuik of 6/7 'behandeld' in relatief korte tijd, ik heb nl gemerkt dat 'raar' eten echt moet wennen en hier gaat dat t best door in korte tijd veel 'confrontaties' te bieden

Dus:
In bevroren toestand hakselen en evt mengen met iets wat wel lekker is
Steeds grotere stukken gemengd met
Aangeknipt gemasseerd met lekker
Etc
Door Cizsel
#1620016
Yes! Wat ik heb gedaan: tot mijn grote walging een ontdooit kuiken in nóg kleinere stukken geknipt en even een paar minuten laten weken in gekookt water. Nou, het was goed smerig, haha. Ik hoop dat ik dat niet te lang hoef vol te houden.

Mispel haalt nog steeds haar neus ervoor op. Ik heb geen blender, dus ben benieuwd... ik blijf toch even volhouden.

Gandii heeft net met smaak een aantal stukken (waaronder een pootje) opgesmikkeld. Nu zitten er bloedvlekken in het tapijt  :-\
Hij ging ermee wandelen en het twee meter verderop opeten. Een klein beetje mee gespeeld, maar voornamelijk eten. Ben zo blij! Wordt toch nog beloond voor m'n werk!
Ik doe nog steeds een poging Mispel over te halen, maar heb weinig hoop. Ik schotel het haar morgen nog een keer voor, en als ze er dan niks van wil, krijgt ze haar prakje. Dan krijgt Gandii het wel, of de fretjes. Dan probeer ik het later nog een keer. Mispel loopt wel steeds heen en weer, alsof ze het wel interessant vindt maar het gewoon nog niet helemaal begrijpt. Tja, oude doos hé. Net als oma's en computers ;)
Door Too
#1620026
Mispel is iig geinteresseerd dat was dikke Cera ook niet eens: snuff, lamaar klaarrr... er is dus hoop!

Haar eerste hapje kuik was echt nog geen halfje 'gechopt' gemengd met blik en daarvan at ze hooguit de helft  ::).. ze heeft dan ook echt wel s met gezonde trek rondgelopen...

Overigens heb ik nix geblenderd hoor... moet je veel te veel afwassen  :P
Door Cizsel
#1620044
Haha nouja, dat las ik in jouw topicje. Maar gewoon hele kleine stukjes dus?

Dat is wel ongeveer wat poes doet, maar dan zegmaar 5x achter elkaar... weer naar haar bakje, snuff, weg, weer terug, snuff, weg, etc.

Heb 'gelukkig' nog wat blik in huis voor dit soort probleempjes, poes heeft van af het begin namelijk al niet alles even graag gegeten.

Ben allang blij dat het met Gandii duidelijk helemaal goed gaat komen!!
Door Too
#1620084
Yep, ik sneed t in  kleine stukjes, prakte er een dessertlepel blik doorheen, wat na 5 minuten nog stond ging de koelkast in voor de volgende voerbeurt [ik voer 2xdaags] dan ging er evt een beetje extra blik door..
daarna voerde ik 1 of 2 dagen 'normaal' en wéér... kuiken, de laatste 2 kregen alleen een botermassage [likje boter over t lijf gesmeerd  :o]
Nu 3 weken later heeft ze haar eerste onbehandelde [geen knip, geen prak, geen massage] kuiken gegeten!

Voor Cera werkt t om 'onder gedompeld' te worden, zo is ze ook paardenvlees, hert, ree en duif gaan waarderen [al ging dat veel sneller]
Door Cizsel
#1620300
Onder gedompeld? Kokend water? Ik had er even wat kokend water overheen gegoten... dat hielp helaas niet. De boter vind ik wel een goed idee en ik ga het prakken met blik ook zeker even proberen
Door Too
#1620582
Hihi nee met onderdompelen bedoelde ik: in korte tijd iets nieuws heel vaak aanbieden.... dan is er voor haar geen ontkomen aan
Door Limpy
#1621008
Anders eens voor mispel alleen het kopje afknippen en dat aanbieden? Zo heb ik obi-wan na een week ook aan de hele kuikens gekregen (hij het kopje een week lang en pekke steeds ´t lijf)
Door Cizsel
#1621022
Nou, het kopje heeft Gandii ook nog laten liggen. En ik vraag me af of Mispel dat wel wil... kan het altijd proberen natuurlijk. Maar ik heb het idee dat het 'raar' is want er zitten nog veren (of haren bij andere prooi) aan. En het lijkt niet op vlees. Ga morgen eerst een kuiken heel klein maken, en het kopje bied ik dan even aan (die durf ik niet klein te knippen, hersenen!)... en anders krijgt ze de prut
Door Limpy
#1621024
hahaha, wat kun ze toch heerlijk mutsen! Obi-wan vond de kopjes juist wel lekker om te oefenen en te knagen, hij at ze altijd schoon op en na een week durfde hij eindelijk aan de afgelebberde restant-lijk-onderdelen die pekke voor hem overliet.
Anders eens nat maken zodat ´t dons wat minder erg lijkt?
(als pekke ze ondergekwijlt heeft en het dons plat staat durft blixa er nl ook wel 2 happen van te eten)
Door Cizsel
#1621029
Denk het niet, had gisteren kokend water eroverheen gegoten (wat bij Gandii hielp), maar Mispel bliefte het nog steeds niet. Kieskeurige trut :P
Door Cizsel
#1622288
Vandaag Too's tip geprobeerd om het in zo klein mogelijke stukjes te maken en dan te mengen... heb ik gedaan met een KVV die ze goed eet en die qua structuur lijkt op paté. Ze heeft er net een paar hapjes van genomen en er lag één stukje kuiken schoongelebbert naast. Ik vrees dat het hem niet wordt.
Bijv. graatjes van de zalm laat ze overigens ook liggen.

Kan ik het nog eens proberen met een kippenek? Want ik denk persoonlijk echt dat prooi 'm niet wordt... Haar hele uitstraling duidt erop dat ze het niet wil, gaat willen of wat dan ook. Ben ik blij dat Gandii het wel eet!

Ik heb ook mijn twijfels over kippenek.... het lijkt dan wel niet op prooi, maar... kweetniet. Ze is gewoon ERG kieskeurig... tips, anyone?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door