Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1615603
Boris is nu 17 weken en krijgt  volledig rauw en bijna volledig Barf.

Ik geef hem 6 dagen vleesbot en daarbij of spiervlees of orgaan ( heb eend, kip, rund, parehoen, paard, konijn. )
1 dag in de week is visdag en 1x per 2 weken pensdag.
1x per 2 weken geeft ik hem zo'n 150 gram nier.
En soms zit er ook een dag bij dat ie kvv compleet krijgt.

Gaat dat goed zo of zou ik toch nauwkeuriger moeten zijn.
Hij glimt als een tiet, zit supergoed in zn vacht ( zéker voor een pup )
Door Esther Q
#1615624
Je zegt dat je 6 dagen vleesbot met spiervlees en orgaan voert. Is die orgaan de nier waar je over spreekt, of voer je nog ander orgaanvlees?

Bij mij persoonlijk kijkt het niet zo heel erg nauw. Globaal de verhoudingen aanhouden en zien dat de ontlasting goed blijft en de hond er goed uitziet is voor mij voldoende.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1615639
sorry de nier moet lever zijn.
Verder voer ik weinig orgaan los omdat ik de konijnkarkassen  de orgaan ook 9 vd 10 keer erin zit en ik minstens 1 keer per week kvv compleet voer.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1615806
Zo nauw komt het niet allemaal, de marge's zijn vrij ruim.
Menu wat jij voert is prima!
Let alleen wel op dat hij voldoende orgaan krijgt, 20% inclusief pens is wel belangrijk voor een jonge opgroeiende hond.
Door orinake
#1615852
laat je niet leiden door cijfertjes en procenten.
Kijk naar je hond :)
Als hij voldoende energie heeft, mooi in vacht staat, mooie ontlasting heeft....
Door Lizzy
#1615883
Hoe nauw komt het... Ik mag aannemen dat je wel enig idee hebt hoeveel % vleesbot je ongeveer voert? Of je nou 30% of 60% voert, dat maakt nogal verschil. Idem met de rest natuurlijk.
Door ulla
#1616215
Helaas,pindakaas,je weet niet of er hart en nier in de kvv zit, en hoeveel.
Nier en hart vind ik toch ook wel belangrijk,zeker voor een opgroeiende hond, en ach ook wel voor een volwassen hond.
Maar mijn ideeën hierover ken je wel zo'n beetje. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1617384
Lizzy schreef: Hoe nauw komt het... Ik mag aannemen dat je wel enig idee hebt hoeveel % vleesbot je ongeveer voert? Of je nou 30% of 60% voert, dat maakt nogal verschil. Idem met de rest natuurlijk.
ja ik weet inderdaad ongeveer wel hoeveel % ik voer, maar dus niet precies in procenten uitgekient tot in de gram, vandaar mn vraag hóe nou het komt.
Door Esther Q
#1617397
**Marjolijn** schreef: ja ik weet inderdaad ongeveer wel hoeveel % ik voer, maar dus niet precies in procenten uitgekient tot in de gram, vandaar mn vraag hóe nou het komt.
Ik heb nooit iets afgewogen. Ik hield de ontlasting in de gaten en schatte op het oog de percentages. Als je bij dat laatste heel erg twijfelt dan zou ik een tijdje wel gaan wegen. Vlees en orgaan is niet zo moeilijk te schatten. Bot is wat lastiger, vooral als er nog vlees omheen zit, maar mijn graadmeter was, wordt de ontlasting te hard dan minderen en wordt de ontlasting te zacht dan meer bot. Ik kocht de juiste hoeveelheden in (dus in gewicht) voor een bepaalde periode (wat in de vriezer paste). Op langere termijn kon ik er dus niet veel naast zitten.
Door Staftime
#1617457
Zo heel precies komt het niet.
Goed naar de ontlasting kijken, en ongeveer de percentages bijhouden.
Zorg wel dat je hond iig af en toe hart, nier en lever krijgt en natuurlijk pens.
Verder vleesbot en spiervlees zo geven dat de ontlasting mooi stevig is, en dus niet te dun, maar ook niet te hard en wit.

Zolang je veel afwisselt tussen verschillende diersoorten ben je al heel goed op weg.
Door ulla
#1617476
Verder regelmatig een rauw eitje,groenten/kiemen/zaden/noten/ etc.

Espen lust ook graag een biologische kiwi, en banaantje. ;D
Door Lizzy
#1617514
**Marjolijn** schreef: ja ik weet inderdaad ongeveer wel hoeveel % ik voer, maar dus niet precies in procenten uitgekient tot in de gram, vandaar mn vraag hóe nou het komt.
Tot op de gram nauwkeurig is niet nodig. Je hebt aardig wat marge.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door