Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#161715
Ben nog steeds een beetje huiverig voor botten, Gizmo heeft begin januari een weekeind lang de da bezocht door een stom bot, en ook van anderen hoor je wel eens wat.

Maar wat geef je daar dan voor in de plaats?
Las ook iets over gemalen eierschillen, ook dit lijkt me niet echt wat, aangezien ik de eierschillen wel kan maken tot kleine stukjes, maar niet zeer fijn gemalen.
#161720
Ik hoor net dat we ergens in huis wel een koffiemolen moeten hebben staan (maar waar is de vraag 8) ), dus dan wordt het toch eierschillen sparen, maar dan wordt het dus echt fijn? Poedervorm?

Maar hoeveel eierschillen heb je dan nodig?
Kipkarkassen zijn wat groter, lijkt me niet dat die in zo'n molentje passen?
#161725
MarijeJoanne schreef: Ik hoor net dat we ergens in huis wel een koffiemolen moeten hebben staan (maar waar is de vraag 8) ), dus dan wordt het toch eierschillen sparen, maar dan wordt het dus echt fijn? Poedervorm?

Maar hoeveel eierschillen heb je dan nodig?
Kipkarkassen zijn wat groter, lijkt me niet dat die in zo'n molentje passen?
Kipkarkassen kun je gemalen kopen. Als je een poelier in de buurt hebt dan verkopen die dat meestal wel. Ze noemen het meestal kipgehakt voor de hond, of gewoon "gemalen kip" maar het zijn gewoon de karkassen. Voor ons dus heel goed bruikbaar.

Je geeft zo'n 1 theelepeltje gemalen eierschil op 1 pond vlees. Hoeveel je dan nodig hebt is afhankelijk van wat en hoeveel je voert.
Door Lizzy
#161730
Kippenvleugels, kippennekken, kippenkarkassen kun je ook zelf in een goede vleesmolen malen. Dan weet je tenminste wat er in zit.

Mag ik vragen wat voor bot je Gizmo hebt gegeven dat niet goed is gegaan?
Door 202spots
#161733
MarijeJoanne schreef: Ik hoor net dat we ergens in huis wel een koffiemolen moeten hebben staan (maar waar is de vraag 8) ), dus dan wordt het toch eierschillen sparen, maar dan wordt het dus echt fijn? Poedervorm?
Maar hoeveel eierschillen heb je dan nodig?
Kipkarkassen zijn wat groter, lijkt me niet dat die in zo'n molentje passen?
Moet wel 'n electriese koffiemolentje zijn hoor.
Hoe langer je 't laat malen hoe fijner 't word.
Spaar 'n stuk of 10-12 eierenschalen en laat ze goed drogen,wanneer je ze gemalen hebt kan je de poeder in kleine glazen jampotje doen en oneindig lang bewaren.

Nee ik zou ook geen kip in de koffiemolen stoppen ;D
Door evelyn02
#161753
MarijeJoanne schreef: Kipkarkassen zijn wat groter, lijkt me niet dat die in zo'n molentje passen?
Er bestaan (hand)gehaktmolens in verschillende maten (5, 8, 10 en groter). Zelf heb ik een molen nr. 10 met een snijplaatje (dus waar het vlees doorheen komt) met gaten van 14 mm. Heb gisteren daar met gemak geitenribben door heen gedraaid. Kipppenvleugels of karkassen gaan helemaal makkelijk. En als de botten te groot zijn voor de molen dan sla ik ze met een vleesbijltje in stukken. Maar het succes valt en staat met de maat van de molen en het snijplaatje. Bij een te kleine molen of snijplaatje moet je wel heel veel kracht gebruiken, en dan is de lol er snel af.
Zelf zou ik niet alleen eierschil geven i.p.v. botten. In het boek van Mogens Eliasen wordt gezegd dat het lang niet zo goed is als bot.
Door willieD
#161852
evelyn02 schreef: Zelf zou ik niet alleen eierschil geven i.p.v. botten. In het boek van Mogens Eliasen wordt gezegd dat het lang niet zo goed is als bot.
+
dat een eierschaal vol zit met afvalstoffen
zeker van bio-eieren
Laatst gewijzigd door willieD op do 09 sep 2004, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#161859
Goh WillyD...wat lever je toch weer 'n grandioze bijdrage!! ;)
Geweldig hoor ;D ;D ;D ;D
Ik geloof niet dat er hier iemand aanbeveeld om
ALLEEN maar eierenschillen te geven als enige calciumbron ???
En de mensen die af en toe gemalen eirenschil willen gebruiken van hun eigen vieze scharrelkippetjes,hebben vermoedelijk toch wel stromend water beschikbaar om de eieren effe af te spoelen?
De meeste BP leden wonen toch niet in de rimboe waar ze eerst 'n klein riviertje moeten opzoeken om aan water te komen ???
Maarre...geweldig hoor!! ;D
Door 202spots
#162193
evelyn02 schreef: Zelf zou ik niet alleen eierschil geven i.p.v. botten. In het boek van Mogens Eliasen wordt gezegd dat het lang niet zo goed is als bot.
Hi Evelyn...op welke pagina kunnen we dat vinden?
Tx
Door Lizzy
#162199
Eierschaal vol met afvalstoffen? Hoe kom je nou weer aan deze 'wijsheid'? En nee, wij bevelen inderdaad geen gemalen eierschaal aan IPV botten. Maar als iemand persee geen botten wil geven, dan is gemalen bot afgewisseld met gemalen eierschil een prima oplossing. Hiermee wordt overigens niet voldaan aan de kauwbehoefte van de hond dus nee: er gaat dus niks boven rauwe/geschikte botten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 sep 2004, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#162202
202spots schreef:
Warm water doet wonderen... ;)
Dat lijkt mij nou ook. En vergeet niet dat een hond ook rauwe kip eet (die van mij eten biologische kip). En een ei komt rechtstreeks uit de cloaca van een kip en die paar bacteriee-tjes, daar wordt die hond niet warm of koud van hoor. Ze krijgen hier regelmatig rauwe biologische eieren, ONgewassen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 sep 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door