Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Yordi
#1616454
Zoals jullie wellicht gelezen hebben komt er in huize Nadia/Yordi/Kain een kat! We zijn vanavond begonnen met een menu samen te stellen voor het jonge katje. Hieronder staat alles opgesomd. We zijn er van uit gegaan dat de kat ongeveer 1,2 kg weegt zodra ze hier in huis komt. Mocht dit anders zijn zal e.e.a. natuurlijk nog aangepast worden.


Verdeling:
40% vleesbot
30% vlees
20% orgaan
10% groente

Gewicht van kat: 1,2 kg
10% van lichaamsgewicht voeren

120g per dag
840g per week

per week voeren:
Vleesbot: 336g
Vlees: 252g
Orgaan: 168g
Groente: 84g


Weekindeling:
3 dagen prooi voeren, 4 dagen barf.

Ma: Prooidier, Vis 120g  (sardientjes) (extra: 1 dagskuiken)
Di: vleesbot 85g, orgaan 85g, groente 40g  (Kippennekken, kalkoenorgaan)
Wo: vleesbot 85g, vleesbot 125g  (konijnkarkas, hertvlees)
Do: Prooidier, kwartel (100-180g per stuk) (extra: 1 ei)
Vr: vleesbot 85g, vleesbot 125g  (eendennek / parelhoenkarkas, runderlip)
Za: Prooidier, 120g b.v. muisjes (afhankelijk van aanbod) (paar lepels kwark/yoghurt)
Zo: vleesbot 85g, orgaan 85g, groente 40g (kwartalkarkas, kalkoenorgaan)


Nog even een vraag, is een heel konijn als prooidier te hard?


Ik zie jullie reacties en meningen graag tegenmoet!

Groeten, Yordi
Gebruikersavatar
Door koekje
#1616466
ik ga er van uit dat de percentages kloppen etc.

iig genoeg diersoorten!
wat kleine dingetjes: ga er eerder vanuit dat een kitten van ruim 12 weken 1,5 kilo weegt. een kitten dat in goede huize is opgegroeid, komt gemiddeld ruim 100 gram per week aan.
groente is voor een kat niet nodig, en de meesten vinden het ook niet te knagen. ik zie er zelf de meerwaarde voor katten ook niet zo van in, maar de meningen kunnen hier over verschillen.
runderlipvlees bevat volgens mij weinig voedingsstoffen, ik zou liever voor gewoon spiervlees (biefstuk-afsnijsels bv) kiezen.

een heel en volwassen konijn is voor een kat van die leeftijd idd te hard (en ook te groot). karkasstukjes als ribben en voorpootjes kunnen wel, mits goed gehamerd de eerste tijd.

ik zie dat je het orgaangedeelte niet verder gespecificeerd hebt. hou rekening met de natuurlijke verhouding van organen in een proodier en wissel hier in ook zoveel mogelijk af in diersoorten. 20% orgaan vind ik echt wel de max voor katten, richting de 15 mag ook hoor, katten eten immers over het algemeen geen tot weinig pens.
Door Nadia
#1616851
ik ga er van uit dat de percentages kloppen etc.
We lezen een breed scala aan welke % te voeren. We hebben voor deze samenstelling gekozen, uiteraard is het variabel. We bekijken hoe de kat het er op doet en kunnen aanpassen!
iig genoeg diersoorten!
dankje, dit kunnen nog altijd meer worden.. Ik heb nog het eea in de vriezer liggen. Moest een keuze maken he  ;)
wat kleine dingetjes: ga er eerder vanuit dat een kitten van ruim 12 weken 1,5 kilo weegt. een kitten dat in goede huize is opgegroeid, komt gemiddeld ruim 100 gram per week aan.
Ik had ergens 1,2 kilo gelezen. maar 1,5 kilo kan ook. Ik moest iets hebben om mee te beginnen he. Dus vandaar 1,2. Als de kat komt zal ik dr wegen en van daaruit de grammen aanpassen.
groente is voor een kat niet nodig, en de meesten vinden het ook niet te knagen. ik zie er zelf de meerwaarde voor katten ook niet zo van in, maar de meningen kunnen hier over verschillen.
Bij de honden verschillen de meningen ook. Ik geef het kain wel. evt zou ik het kunnen mengen in de kwark oid. we zullen zien of ze het lekker vind de ja of de nee. Zo nee, wat doe ik dan met die %?? 5% bij bot en 5% bij vlees erbij?
runderlipvlees bevat volgens mij weinig voedingsstoffen, ik zou liever voor gewoon spiervlees (biefstuk-afsnijsels bv) kiezen.
Ik heb runderlip, krijg straks veel rosbief en soepvlees (zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 604.0.html) Ik heb ook nog haasvlies en paard. Dit kan dus verschillen. Ik ga geen twee of drie weken menu maken. zet alleen de hoeveelheden op, de diersoorten kunnen verschillen. Zo kan de sardien best eens zalm of zeebaars worden. Maar om ons idee te laten zien hebben we de diersoorten ingevuld.
een heel en volwassen konijn is voor een kat van die leeftijd idd te hard (en ook te groot). karkasstukjes als ribben en voorpootjes kunnen wel, mits goed gehamerd de eerste tijd.
Ik had inderdaad al gelezen dat een konijn zomaar 2 kilo kan wegen. Is meer iets voor Kain dus.
ik zie dat je het orgaangedeelte niet verder gespecificeerd hebt. hou rekening met de natuurlijke verhouding van organen in een proodier en wissel hier in ook zoveel mogelijk af in diersoorten. 20% orgaan vind ik echt wel de max voor katten, richting de 15 mag ook hoor, katten eten immers over het algemeen geen tot weinig pens.
Oh, ik had echt 20% gelezen. is het te veel?? Ik was vanplan om het zo onder te verdelen:
170gr orgaan. nier heb ik altijd van lam en lever heb ik van lam, kalkoen of konijn. Ligt er maar net aan welke zakjes ik uittrek om te ontdooien en te portioneren. Hart kan van rund en kalkoen zijn en maag is altijd van kalkoen.

Ben benieuwd naar mn orgaan verdeling.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1616882
5% meer vlees en 5% meer bot vind ik een mooie tussenoplossing. 20% orgaan kan wel, maar ik vind het zelf de bovengrens. ik stop zelf wel 20% orgaan in mn maalsel voor ot, maar dat is ter compensatie omdat ze de organen uit haar weekendratten plukt.
hier vinden ze lamshart erg lekker, lekkerder dan runderhart. kalkoenhart vindt Sien leuk voor de afwisseling. kippenhartjes zijn ook gewoon lekker en Ot is niet zo van de eendenhart.
4 soorten is orgaan is erg netjes hoor.

een volwassen (vlees)konijn weegt meestal zo ongeveer 5 kilo. das over het algemeen groter dan een gewone kat  :D. desondanks krijgen ze hier (Sien dan, Poet bij mn moeder tot moes gehamerd) stukken karkas zonder achterpoten en zonder koppen goed weg.

ik geef mn katten overigens weinig tot geen zuivel. ot krijgt vaker kattenmelk voor de lekker, Sien krijgt daar t schijt van.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1616920
je bent natuurlijk al gewend te barfen, dus je basis is gewoon goed. hier en daar wat minuscule kleine dingetjes, maar dat is meer omdat je gewend bent met hond te barfen ipv met kat. ik denk dat het vanzelf goed komt. gewoon kijken hoe poezie er straks op reageert en het er op doet.
wij kattenmensen kijken ook drollen na, dan wel in de kattenbak en niet op het lokale speelveldje. daar kan je ook veel aan zien.
Door Nadia
#1616937
Ja precies. al dat ik nog nooit een kattendrol heb gezien :P

Even over mijn % orgaan. Ik ben voor kain gewend het als volgt te doen.
Hij krijgt 800 gram orgaan per week, Waarvan 400 pens. (helft). die andere 400 deel ik op in hart lever ed. De poes krijgt geen pens, dus zal ik meteen gaan opdelen.
Ik doe dat voor kain als volgt: (en wil dat voor de poes ook zo doen. Zit ik dan juist met de hoeveelheden?)
400 gram orgaan, dat deel ik door 3 dus 135 gram per onderdeel (135 gr hart en 135 gr maag) en het derde deel 135 deel ik door twee dus dan 65 gram lever en 65 gram nier)
Kan ik dat voor de poes ook zo doen?' uiteraard met andere gewichten.
Door Nadia
#1616950
Maar lever laxeert toch ontzettend.? En de andere % geven aan 5% lever, 3% nier en dan de rest 7% dus hart.. maar dan strookt het weer niet met wat jij zegt..
Ben benieuwd wat het nu echt is. Zie door het orgaan de hoeveelheden niet meer.
Door Too
#1617345
Ik geef ongeveer de helft van t orgaandeel in lever, de rest verdeel ik over hart, nier en evt maag

Lever kan idd laxeren, hier is t geen probleem om weekportie lever in 1 keer te eten
Door Mevroi Kruim
#1617356
Hier hebben ze ook geen moeite met lever, ik verdeel het meestal wel over meer porties.
Ik ben gewoon een aanhanger van Ma Nature, ik denk dat zij het het beste weet en als zij 2 a 3x zoveel lever als hart of nier in een prooi stopt dan doe ik dat ook maar.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door