Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door steff
#1613929
kan voeding, stress, ontwormingskuren en entingen de oorzaak zijn van een demodexuitbraak?
Of is demodex gewoon erfelijk?
Eigenlijk moet ik het woord demodex vervangen door afweerprobleem.

We hebben zelf een husky geadopteerd vorige zomer die in haar jonge leven demodex had. De vorige eigenaar was een topmusher en dus stond de hond bloot aan vrij veel stress, entingen en wormkuren (om aan douanebepalingen te voldoen op weg naar wedstrijden), deels brokvoer. Toen heeft ze een serieuze demodexuitbraak gekregen en is ze behandeld met de gebruikelijke medicijnen. De medicijnen hadden geholpen en toen ze naar ons kwam was ze 'genezen' maar nog steeds onder de medicijnen. Wij zijn niet verder gegaan met medicatie. Gestopt met enten en wormkuren. En volledig op barf gezet. Resultaat: al bijna 1 jaar demodexvrij .

1 nestgenootje van haar waarmee ze samenleefde had ook demodex, de andere broertjes en zusjes niet, noch vader, noch moeder van die pups hadden demodex.

Mijn idee is nu dat haar afweerprobleem niet echt in haar genen zit maar gewoon een natuurlijke reactie op de onnatuurlijke leefomstandigheden (die ik al noemde)waarin ze leefde.

Wat denken jullie of is jullie ervaring?
Laatst gewijzigd door steff op ma 10 mei 2010, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door steff
#1616628
de info die ik vind met de zoekfunctie geeft me niet echt een antwoord.

moeilijke vraag wellicht
Door Jacqueline1968
#1616664
mijn ervaring is met een verwaarloosde hond (ondervoed, onverzorgd, geen conditie) dat ALLES kan toeslaan, Gorby bleek vol wormen en giardia te zitten (en vol ontstekingen).
we moesten hem enten, ontwormen, een enting tegen ernstige jeuk geven, hij had stress van de verhuizing en daarbij eindelijk goede voeding, veel liefde en zorg, en wahm ....... alles explodeerde  gewoon.

we zijn ruim een jaar verder, en met veel zorg, en ook heeeeel veel zorgvuldigheid rondom zijn voeding, gaat het stukken beter.
we zijn er nog niet, zijn chronisch ontstoken (bloemkool) oren zijn nog een echt punt van zorg, maar we komen er wel.

slechte afweer zit zeker niet in zijn genen, hij is van meer dan uitstekende fok, uit diverse lijnen en landen, zn ouders zijn gezond en wel.

dus ja, als een hond zijn geestelijke en lichamelijke weerstand verliest krijgt alles een kans wat akelig is.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1616678
steff schreef: kan voeding, stress, ontwormingskuren en entingen de oorzaak zijn van een demodexuitbraak?
Of is demodex gewoon erfelijk?
Eigenlijk moet ik het woord demodex vervangen door afweerprobleem.

We hebben zelf een husky geadopteerd vorige zomer die in haar jonge leven demodex had. De vorige eigenaar was een topmusher en dus stond de hond bloot aan vrij veel stress, entingen en wormkuren (om aan douanebepalingen te voldoen op weg naar wedstrijden), deels brokvoer. Toen heeft ze een serieuze demodexuitbraak gekregen en is ze behandeld met de gebruikelijke medicijnen. De medicijnen hadden geholpen en toen ze naar ons kwam was ze 'genezen' maar nog steeds onder de medicijnen. Wij zijn niet verder gegaan met medicatie. Gestopt met enten en wormkuren. En volledig op barf gezet. Resultaat: al bijna 1 jaar demodexvrij .

1 nestgenootje van haar waarmee ze samenleefde had ook demodex, de andere broertjes en zusjes niet, noch vader, noch moeder van die pups hadden demodex.

Mijn idee is nu dat haar afweerprobleem niet echt in haar genen zit maar gewoon een natuurlijke reactie op de onnatuurlijke leefomstandigheden (die ik al noemde)waarin ze leefde.

Wat denken jullie of is jullie ervaring?
Je geeft t antwoord zelf al  ;)
Door Stef@nie
#1616685
Ik dacht dat de vraag meer was of afweerproblemen in de genen zitten of dat het een reactie is op de leefomstandigheden. Er kan wellicht wel een genetische factor een rol spelen, maar ik denk dat je afweer absoluut niet los kan zien van omgevingsfactoren. En dat het dus inderdaad te maken zou kunnen hebben met voeding, stress etc.
Door Jacqueline1968
#1616716
ik heb wel altijd begrepen dat je demodex nooit helemaal weg krijgt en het in tijden van stress of ziekte altijd weer opduikt, nare dingetjes  die demodexjes  :-\
Door Anne in Zweden
#1616731
Onze Laika is een rasboxer, en aangezien met demodexgevoelige honden niet gefokt mag of zou mogen worden, ga ik ervan uit dat haar ouders het niet hadden. Ze bleek demodex te hebben nadat ze een aantal AB-kuurtjes achter elkaar had gehad (had de goede gewoonte haar neus in wespennesten te steken, en als ik dan weer bij de da zat met een opgezwollen boxerkoppie, ging er weer een lading AB in). Ik gok dus ook op afweerproblemen als veroorzaker van demodex, niet zozeer erfelijkheid.

Overigens is bij haar de demodex compleet verdwenen nadat we een spulletje van de homeopatisch da hadden gekregen (Pilznosode) dat ze combineerde met een paar druppels NeyImmun om het immuunsysteem een boost te geven. De plekken op Laika's rug waren toen binnen drie dagen verdwenen, terwijl de speciaal voor aandoeningen als demodex ontwikkelde pipetjes van Advocate weinig verbetering brachten.

Of de demodex bij Laika voorgoed weg is, kan ik natuurlijk nog niet zeggen, maar ik weet nu wel dat je het met afweerversterkende homeopathische middelen vrij snel kunt onderdrukken!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1616733
Stef@nie schreef: Ik dacht dat de vraag meer was of afweerproblemen in de genen zitten of dat het een reactie is op de leefomstandigheden. Er kan wellicht wel een genetische factor een rol spelen, maar ik denk dat je afweer absoluut niet los kan zien van omgevingsfactoren. En dat het dus inderdaad te maken zou kunnen hebben met voeding, stress etc.
In dat geval denk ik; beiden!  ;)
Door lindaw
#1616934
Volgens mij heeft demodex ook wel te maken met erfelijkheid.
Er zijn artsen die adviseren niet te fokker met ouderdieren die demodex hebben gehad.
Zeker niet als ze dan al een jaar zijn geweest voor de uitbraak.
Maar demodex komt volgens mij alleen tot uitting als de weerstand laag is, dus het heeft ook wel te maken met de weerstand.
Ik denk dat het een combinatie is van beide.
Door Lizzy
#1617301
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 370.0.html
Omdat demodex een erfelijke ziekte is zouden alle honden die hier aan lijden moeten worden gecastreerd of gesteriliseerd en mag er niet mee worden gefokt. De ouders van de aangetaste honden mogen niet meer voor de fok worden gebruikt.
Aldus Shawn Messionnier.

Ik denk dat dit soort sluimerende ziektes opkomen wanneer het afweersysteem onder vuur ligt.
Door Jacqueline1968
#1617350
maar demodex wordt toch veroorzaakt door een parasiet, of ben ik nu helemaal mis  :-[ ???

ik kan me dan wel voorstellen dat, als zo'n parasiet levenslang aanwezig blijft, je zo'n teefje niet moet gebruiken voor de fok.

maar misschien zit ik wel helemaal fout  ...........
Door Mevroi Kruim
#1617352
Of de hond al dan niet last krijgt van de parasiet, daar speelt erfelijkheid wsch een grote rol in. En een erfelijk slechte weerstand tegen parasieten is niet iets dat je graag verder wilt verspreiden dus vandaar niet fokken met een hond met chronische demodex. Dat geldt dan niet voor honden die door omstandigheden een extreem slechte weerstand hebben maar echt voor de honden die het 'zomaar' krijgen en met geen mogelijkheid meer kwijtraken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door