Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joyce/sepp
#1616064
Ik wil gaan starten met barfen, ben mij ontzettend aan het inlezen en vind het nog best wel lastig.
Mijn hond is een entlebucher van 14 maanden en hij weegt zo'n 25 kg.
Ik heb uitgerekend via de rekenhulp dat hij dan 1250 gram per dag moet eten.
Ervanuit gaande dat hij 5% van zijn lichaamsgewicht moet eten.
Nu ben ik ook gaan zoeken waar ik eventueel producten kan kopen en kwam op http://jotto-voer.nl.
Deze verkoopt eventueel ook complete barf menu's heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoop dat ik een beetje op weg geholpen kan worden.
Groetjes Joyce en Sepp
Door Limpy
#1616113
Had je al gekeken bij de vraag en aanbod hoek? Daar staan bij het á la carte-topic nog meer leveranciers....

Welkom en veel succes met lezen en barfen.
Door Joyce/sepp
#1616141
Ja, daar heb ik ook gekeken voordeel van jotto is dat het gratis thuisbezorgd kan worden en eventueel de menu's.
mijn rekentabel verder:
625 gram vleesbot per dag in het begin kippennekken.
125 gram groente per dag.
250 gram orgaanvlees per dag.
250 gram spiervlees per dag.
Nu gaan kijken hoe ik dit verder ga invullen maar,  ben ik zo goed op weg?
Door Too
#1616142
Welkom!!

K moest even zoeken naar de Entlebucher.. mooie hond!

Of 5% een juiste hoeveelheid is daar kom je in de praktijk achter.. spekjes=wat minderen, graatjes= wat meer

Voor adressen of samenbestellen bij een of meerdere leverancier vind je zowel in  de 'á la carte' als de 'verzamelplaats ' een heleboel info, je kunt natuurlijk ook zelf een oproepje plaatsen.

Als je zelf een opzetje/ eerste idee voor een menu hebt kan je m altijd plaatsen dan denken we met je mee!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1616145
maar als je een kant en klaar barf  menuutje laat samen stellen leer/weet je niet hoe t gaat .
bedoel t niet verkeerd hoor :)
zelf voldoende soorten zoeken en zelf de handen vies maken  :biggrin2: ;)
Door Joyce/sepp
#1616209
Is 250 gram orgaanvlees per dag goed of zal ik op 1 dag meer orgaan geven en dan bv een dag overslaan met orgaanvlees?
Door Butch
#1616220
mij lijkt 5% voor een uitgegroeide hond wel veel. Ik heb een hond van 2 jaar, 42 kilo en die krijgt 1200 gram per dag.
Of is hij nog niet uitgegroeid? Ik weet eigenlijk niet wanneer entlebuchers uitgegroeid zijn.

Ik zou geen 1250 gram orgaan geven, gaat ie geheid van aan de diaree. Als je twee maaltijden per dag geeft zou ik een maaltijd botvlees geven en een met vlees/orgaan/pens/vis en groente of een eitje of wat je nog meer wil geven.
Door Too
#1616231
Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden..  ;)

Sommige mensen voeren elke dag alle onderdelen [bot/spier/orgaan] ,anderen kiezen voor 7xvleesbot met óf orgaan óf spiervlees en allerlei tussenvormen

Als je uitgaat van 20% orgaan waarvan de helft pens lijkt t me voor t kauwwerk lekker als je t pensdeel 'opspaart' zodat sepp een lekkere kluif heeft aan z'n penslap
Sommige honden hebben wat moeite [als in slappe ontlasting] met veel orgaan op 1 dag, voor hen is verdelen over de week beter... kijk, ervaar en handel :)
Als je over 1 of 2 weken gezien een compleet menu voert gaat t helemaal goed!

In je opzetje  staat nog geen vis, vis is een heel gezond onderdeel van je menu!
Door Joyce/sepp
#1616238
Kan gebeuren hij is ongeveer met 2 jaar uitgegroeid.
Ben nu met een opzet voor het menu bezig maar ik wil voorzichtig beginnen.
Ik heb nu staan in ieder geval de eerste week kippennek iedere dag.
Kippenlever, kippenhart, kippenmaag, eendenhart, runderpens(dit is hij gewend),eendenspiervlees,eendenhart,kalkoenvlees,runderspiervlees.
Is dit goed om de eerste week mee te beginnen?
En met wat kan ik afwisselen of is het niet erg als ik hiermee de eerste week afwissel om te wennen?
Ik was wel van plan om  ook vis te gaan voeren weet alleen niet waar het onder valt orgaan of spier.
Wanneer kan je met vis beginnen ik denk nmlijk wel dat Sepp gevoelig is voor dunnere ontlasting.
Door Anne in Zweden
#1616258
Kip, eend, rund, kalkoen - dat zijn vier soorten. Om mee te beginnen de eerste week is dat prima, maar zorg dat je voor de tweede week nog een of twee of nog meer soorten achter de hand hebt, want alleen deze vier soorten is op den duur niet voldoende variatie. Iedere diersoort levert andere voedingsstoffen, en in de praktijk is gebleken dat vier soorten echt het absolute minimum is. Met name na een hele week kippennekken zou je eigenlijk wat andere botten moeten geven, anders wordt het al snel te eenzijdig. Kun je aan kalkoennekken komen, of eendennekken, of aan een ganzenkarkasje of zo?

Op den duur zou je ook wat nieren in je menuutje moeten opnemen, daar zitten ook belangrijke stoffen in.

Vis valt bij mij thuis onder spiervlees, omdat ik meestal sardines, haring of stukken zalm geef, waar relatief weinig graten in zitten. Als je een zalmKOP voert, kun je hem beter als botwerk meetellen.

Zelf voer ik zo: iedere dag vleesbot en spiervlees, twee keer in de week pens, twee keer in de week groente, een keer lever, een keer nier en een keer een andere orgaansoort, afhankelijk van wat ik heb. Maar iedereen hanteert een beetje zijn eigen systeem hierin, dus je moet gewoon even uitvissen wat je zelf het handigst vindt: iedere dag van alles een beetje, of verdelen over de week. Je kunt inderdaad ook je pens "opsparen" en eens in de twee weken bv. een pensdag invoeren. De overige organen, het groenvoer en de rest kun je dan over de andere 13 dagen verdelen.

Ik heb zelf een boxermeisje van 14 maanden en 25 kilo, en die krijgt tegen de 900 gram per dag; daarbij is ze zeker niet aan de dikke kant, maar ook zeker niet te schraal. Of 1200 gram voor jouw hond de beste hoeveelheid is, daar kom je na een week of wat barfen wel achter... en als ie te dik wordt, geef je hem gewoon van alles wat minder.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 11 mei 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joyce/sepp
#1616283
Bedankt voor de informatie.
Ik kan best wel aan verschillende dingen komen.
Fijn om te horen dat ik goed op weg ben kan ik nu naar de tweede week gaan kijken.
Door Joyce/sepp
#1618560
Inmiddels ben ik gaan kijken naar mijn tweede week.
Ik moet wel toegeven dat ik het erg moeilijk vind omdat ik niet weet hoe Sepp hierop gaat reageren ook niet qua darmen.
Ik heb voor de tweede week parelhoen, fazant, zalmkop en sardientjes toegevoegd.
Ook heb ik rundernier toegevoegd. Verder nog wel veel eend, kip,kalkoen en rund.
Als dit goed gaat kan ik evt wild, geit, schaap en paardenvlees toevoegen in mijn menu.
Verder vraag ik mij af waar runderstaart onder valt.
Door Anne in Zweden
#1619159
Joyce/sepp schreef: Inmiddels ben ik gaan kijken naar mijn tweede week.
Ik moet wel toegeven dat ik het erg moeilijk vind omdat ik niet weet hoe Sepp hierop gaat reageren ook niet qua darmen.
Ik heb voor de tweede week parelhoen, fazant, zalmkop en sardientjes toegevoegd.
Ook heb ik rundernier toegevoegd. Verder nog wel veel eend, kip,kalkoen en rund.
Als dit goed gaat kan ik evt wild, geit, schaap en paardenvlees toevoegen in mijn menu.
Verder vraag ik mij af waar runderstaart onder valt.
Hé, goed dat je nog wat soorten hebt gevonden! Hoe is de eerste week bevallen, qua darmen? En vindt ie het allemaal lekker?
Veel eend, kip, kalkoen en rund is niet erg hoor, zo in het begin. Als je er maar niet een standaardverhaal van maakt zonder dat er verder nog diersoorten bijkomen, dat was een beetje de strekking van het verhaal.
Vraagje: wat voer je van de kalkoen? Het botwerk is vrij hard en de splinters zijn scherp, vandaar dat de meesten hier alleen de nekken geven, en het vlees natuurlijk.

Runderstaart wordt ook niet aangeraden, vanwege de losse botjes waar die uit bestaat die het risico lopen vast te gaan zitten. Heb ik althans begrepen, maar misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen.

In ieder geval heb je nu zes soorten + vis, dus dat is prachtig. Als je daar nog wild, geit, schaap (liever: lam, als je ribben wilt geven) en paard aan toe kunt voegen, zit je echt helemaal goed!

Succes ermee!
Door Joyce/sepp
#1619858
Ik ben nog niet begonnen.
Ik dacht eerst kijken wat ik allemaal kan vinden en eerst een opzet voor een menu in elkaar zetten.
Als dat is gelukt kan ik beginnen.
Heb op marktplaats een vriezer op de kop getikt dus dat komt goedl, en dan vlees bestellen.
Van het kalkoen wil ik inderdaad vlees geven en kalkoendrumsticks.
Als het te hard is dan natuurlijk niet.
En staart zal ik dan niet geven ik zag het ertussen staan en vroeg het mij af.
heel erg bedankt voor alle info, je voelt je een stuk zekerder als je zo een beetje op weg geholpen wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door