Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nicoline
#1613316
Hoi,

Helemaal nieuw op deze site en meteen nog een tweede berichtje.
Wat zou ik kunnen doen aan de boosheid van mijn oudste Jack (Karel bijn 14jr), sinds er nierfalen vorig jaar is geconstateerd kan hij zo boos worden op de andere Jack (Frits, bijna 13jr). Het gebeurt alleen in huis en mn als ik in de buurt ben (heeel soms als ik er niet ben). Volgens mij is het jaloezie en heeft het te maken met aandacht & eten! Out of the blue kan ie naar voren schieten en met klapkaken op de ander afschieten ('t is geen pitbull  :))
Sinds Aug09 heeft Karel een ander dieet dan Frits en aast ie op het eten v Frits (eten dus nu gescheiden). Gepoogd Frits op hetzelfde eten te zetten, maar daar had Frits dus geen zin in en voor hem ook niet een duur nierdieet nodig, dus weer op het oude voer.
Aan Karel z'n lichaamstaal kan je al zien wanneer het weer bijna fout gaat (rug omhoog etc) en ik kan dan er vaak net op tijd een stokje voorsteken. Ooit gepoogd het ze uit te laten vechten, maar dit was niet zo'n goed plan. Frits wordt zo boos in reaktie op de aanval en bijt tot bloedens door, zelf komt ie er zonder schrammetje uit, want Karel wordt wel boos, maar bijt niet door.....
Allerlei gedragsoefeningen etc geprobeerd en het lijkt een beetje onder controle, maar het blijft op eieren lopen.
Ongeveer 11 jaar hebben ze in perfekte harmonie samengeleefd (beter: Karel tolereerde Frits) en nu dan dit.... Karel altijd als de baas behandeld, Frits is meer een doetje (maar vergis je er niet in....). Ja die 2 mannen van me zijn voer voor psychologen, maar dat maakt het ook niet saai.
Tips & ervaringen zijn welkom! Zou graag van die uitvallen af willen komen (hopelijk gaat BARF eten ook meer tevredenheid geven bij Karel, maar dat is nog afwachten).
Nicoline
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1613533
misschien vreemd.. maar zou t niet zo kunnen zijn dat de boze jack last krijgt/heeft van dementie?
als ik kijk naar de leeftijd..
of misschien omdat hij altijd de baas is geweest en nu merkt dat hij een dagje ouder wordt en kwaaltjes krijgt.. hij zijn rangorde plekje zeker wil stellen??

tis eigenlijk meer een vraagje voor t hondengedragsforum.. :) 
Door boots16
#1613945
Nicoline schreef: Hoi,

Volgens mij is het jaloezie en heeft het te maken met aandacht & eten! Out of the blue kan ie naar voren schieten en met klapkaken op de ander afschieten ('t is geen pitbull  :))
???? denk je dat pitbulls dat doen zomaar ??
degene wat het doen hebben ook een gedrags probleem hoor
sorry maar ik vind het nogal een vreemde vergelijking :-\
Door Nicoline
#1614578
Eerst mijn excuses voor het fout uitdrukken ivm de klapkaken :-[ - nee ik denk niet (en weet het wel zeker) dat Pitbulls dat doen - maar de opmerking heeft een (leuke) geschiedenis & het 't daarvanuit inderdaad te gedachtenloos opgeschreven.

Karel is inderdaad een intacte Reu (net als Frits), nooit problemen gehad....

Ik denk niet dat Karel pijn heeft, daar is ie veels te vrolijk & aktief voor. Normaliter als ie niet lekker in z'n vel zit, dan wil ie niet wandelen etc.

Dacht eerst ook aan dementie, maar dan zouden er meerdere verschijnselen moeten zijn en het is puur alleen op Frits gericht en ook alleen als ik in de buurt ben (bij de oppas bijv niet). Heb hem enkele maanden op Cholodin gehad om te kijken of dit effect had, stel dat toch dementie een rol speelt, maar geen enkel effect....
Het is ook niet dat Frits zich opwerpt als de leider, want hij doet juist heel onderdanig als Karel zo begint (slaat alleen door als ie daadwerkelijk aan wordt gevallen).
Oeps is er ook een gedragsforum - nog niet gevonden - moet bekennen ben hier nieuw & had al uren rondgekeken waar & wat en toch nog fout :-[ Is er een optie om het daar naar door te linken?

Bedankt voor het meedenken!
Door Sandra K
#1614685
Je zou de Bachbloesem Holly kunnen proberen. Die werkt op jaloezie en voernijd. En daarbij heeft Holly te maken met de blaasmeridiaan en die staat weer in rechtstreeks verband met de niermeridiaan. Dus Holly als reactie op nierfalen is niet zo'n heel gek verband.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1616167
denk ook dat karel t eten zo  lekker vind dat hij wat feller word door jaloesie/voedernijd  ;)
misschien heeft ie er meer tijd voor nodig dan frits.
zou ze gescheiden en uit het zicht houden tot ze allebij uit gegeten zijn .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door