Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hokey
#1609360
Gisteren hebben we na een lange zoektocht twee nieuwe bewoners in huis gehaald. Een burmees kater van 10 jaar en een Tonkanees poes van 7 jaar. In overleg met de fokster van Djowi (de kater) hebben we besloten hier meteen carnibest te introduceren. In hun vorige huis kregen ze Royal Canin sensitive ivm de gevoelige darmen van Leli (de poes).

Zoals zowel de fokster als ik al wel een klein beetje verwacht hadden halen Djowi en Leli allebei tot nu toe hun neus op voor de Carnibest. In overleg heb ik het een klein beetje gemengd met Royal Canin omdat dat natuurlijk wat bekender voor ze is.

Djowi is een stevig gebouwde kater, potige vent, maar Leli is op het moment vrij mager. Ik maak me dus wel stiekem een heel klein beetje zorgen of ze het wel gauw gaat eten. Ik heb een klein beetje Carnibest op hun snoeten gesmeerd en dat werd vol smaak afgelikt, maar uit het bakje eten? Nee joh, gek nieuw baasje!  ;D

Ben ik op de goede weg? Moet ik het gewoon lekker laten en me geen zorgen maken?

Verder heb ik hier al een tijdje meegelezen maar ik heb ik nog geen ervaring met KVV en BARF. Kunnen jullie me lekkere en gezonde tussendoortjes aanraden? Leli is dol op spelen, dus ik denk dat ze tzt een kuiken wel erg interessant zou vinden.

Spannend hoor, een nieuwe weg voor hen en voor mij!  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1609375
Gefeliciteerd met de poezekes!
Wij houden ook van foto's  8)

Ik begrijp dat ze er sinds gisteren zijn en dat alles nog nieuw is, ook voor jullie. Het is verstandig dat ze vandaag gaan eten, liefst natuurlijk hun carnibest. Als ze niet uit het bakje willen eten vandaag, maar wel met de hand oid gevoerd willen worden, zou ik ze vandaag met de hand voeren. Hand voeren wel langzaam afbouwen, katten voelen zich snel nogal van adel  ;D
Meng er eventueel iets lekkers doorheen; kattenmelk, rauwe tartaar, blikje vis of voor mijn part wat brokjes.

Tussendoortjes in de zin van snoepjes krijgen ze hier niet zo veel; ik heb er 1 die echt vet genoeg heeft. Je kan wel eens bij de dierenwinkel kijken voor gedroogd vlees. CB heeft ook knabbels in het assortiment, maar andere merken kunnen ook. Vaak zijn er huismerk gedroogde runderrepen (die zijn wel heel hard) en lamsstaafjes (let er op dat er geen pens inzit), maar proline kipreepjes zijn ook lekker. Er zijn ook katten die van die kleine gedroogde visjes van de kattenafdeling lekker vinden.
Gedroogde struisvogelmaag van carnivoer is hier een grote hit.
Door Hokey
#1609381
Dank je voor de tips! Misschien dat ik er inderdaad nog wat brokjes tussen stop. Dat afsmeren aan hun snoet vonden ze maar gedoe, maar het smaakte dus wel... Eigenwijze patatjes!

Foto's (slechte kwaliteit, want het was donker onder het buro van dochterlief dus fototoestel flitste)
Afbeelding
Afbeelding

Links Djowi, rechts Leli :)

De Carnibest/Royal Canin staat er al vanaf vanochtend, dus misschien nu niet zo lekker meer?

Straks geef ik weer een beetje vers en dan doe ik er inderdaad wel wat brokjes doorheen. Vind het vooral voor Leli belangrijk dat er wel gegeten wordt, maar wil ook weer niet teveel wisselen met wat ik ze voorschotel (qua mix met de Carnibest) omdat ik bang ben dat ze het dan helemaal niet meer vertrouwen ???
Gebruikersavatar
Door koekje
#1609387
de foto's zijn een beetje aan de grote kant, maar wel heeeeeel schattig. Wat liggen ze leuk samen tegen elkaar aan in het tijgermandje.
er is altijd zeker 1 smeermiddel wat een kat helemaal geweldig vindt. voor Otje is dat hier kattenmelk en voor Sien is het alles wat eetbaar is.
Door Limpy
#1609659
Oowwwwwwww :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: die tonkanese meid is mooi zeg! Heb er zelf een gehad (iets donkerdere point dan de jouwe) zijn echt prachtkatten, ook het karakter!
Naast zo´n bolle burmees kan een tonk er idd maar ielig uit zien ja (de mijn lag vroeger graag tegen de kolosale huiskater aan, nog groter verschil)

Wissel de smaken van de carnibest ook goed af, hier vonden ze in het begin vooral de eend-versie errug lekker (de moeilijke poes zweert er nog steeds bij)

Succes met je kanjers en met het overzetten!
Door Hokey
#1609710
Dank je wel!  :biggrin2:

Ik heb hier de royal canin goed door de carnibest geprakt en er nog wat snoepjes in gestopt die ze erg geweldig vonden (whiskas, maar ja, je moet toch omkopen he?). Leli heeft er een beetje van gegeten, toen een beetje gespuugd (zag eruit als voornamelijk royal canin wat ze eruit gooide) en net weer wat gegeten en ze houdt het nu binnen.

Hoop niet dat het te heftig is voor haar maag? Las al in een boekje dat ik van de fokster heb gekregen dat ik eventueel de carnibest nog zou kunnen koken om ze iets meer te laten wennen, maar denk dat ik het voor nu nog even zo probeer.

Tzt zou ik denk ik wel wat meer richting barf willen omdat ik dat nog wat natuurlijker vind, maar we doen het rustig aan  :)
Door Limpy
#1609745
Vooral rustig aan doen, je kanjers komer er wel!
Een scheut heet water erover wil ook wel helpen, of wat koekje al zei: blikje vis of kattenmelk erdoor om de vreemde (=nieuwe) smaak te verdoezelen.
Door Hokey
#1614387
Ik heb goed- en slecht nieuws.

Het goede nieuws:
De katten zijn zonder al teveel problemen overgegaan op Carnibest. Zeker Leli eet er lekker van.

Het slechte nieuws:
Een groot deel ervan spuugt ze ook weer uit...

Ze at Royal Canin sensitive vanwege haar maag/darmkanaal. Het idee was dat de boel op Carnibest tot rust zou komen, maar tot nu toe spuugt ze dus nog veel.

Ze is verder prima vrolijk en ik heb op het oog het idee dat ze wel iets aan het aankomen is (ze was nogal mager toen we haar vorige week woensdag kregen).

Iemand tips?
Door Mevroi Kruim
#1614448
Heel vaak hele kleine beetjes tegelijk voeren, zorgen dat de maag niet te leeg raakt. Overgieten met heet water en ff af laten koelen, helpt vaak ook goed. Zorg iig dat het niet zo uit de koelkast komt, koud eten kan ook kotsen triggeren.
Carnibest is prima kvv maar het schijnt vrij vet te zijn en met name voormalige brokkenkatten zijn soms niet de beste qua vertering. Een ander merk kan soms beter vallen.
Meestal is het een tijdelijk probleem en gaat het beter als de maag zich heeft aangepast aan het nieuwe voer.
Door Hokey
#1614648
Dank je, dan ga ik me iets minder zorgen maken! Ik moet overigens zeggen dat ze het niet in een keer opeten. Ze krijgen twee keer per dag en het is meestal na een kwart dag op. Misschien staat het te lang? Hoewel ik vroeger de katten 'gewoon' voer gaf, en dan stond het ook zoiets. Als het warmer wordt wil ik dat wel anders doen trouwens.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1614653
het kan ook zijn dat ze 2x per dag eten nog niet iets te weinig vinden. per saldo eten ze dan niet genoeg, want ze krijgen een hele maaltijd niet in 1x op. een 3e eetmoment tijdelijk inlassen kan een optie zijn.
het overgeven kan wellicht ook komen omdat de vertering van vers een ander maagmilieu vraagt. dit gaat dan vanzelf wel over, zoals Mevroi Kruim zegt.
Door Cizsel
#1614858
Mispel had in het begin moeite met verteren, maar dat uitte zich in niet/slecht poepen. Inmiddels voer ik een maandje KVV en gaat het allemaal stukken beter... dat komt een beetje op hetzelfde neer, want zij heeft altijd brokjes gehad. Ze moest het volgens mij gewoon even leren goed verteren.
Door Hokey
#1622611
Goed nieuws! Allebei zijn volledig over en vallen nu aan op het eten! (Djowi at eerst alleen als hij dacht dat ik niet keek  ;D ).

Ook wordt er nauwelijks meer gespuugd! Ik ben trots op ons duo!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door