Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1584773
Hoe vaak moet je ontwormen bij een pup?

En vanaf welke leeftijd niet meer?

( ik ontworm mijn volwassen honden niet meer)
Door ulla
#1584857
Mijn pup van 14 weken is voor het laatst bij de fokker ontwormd.
Als ik geen aanleiding zie tot ontwormen , doe ik het niet, en bij twijfel kan je ontlasting onderzoek laten doen.
Door steff
#1612030
wij ontwormen pups van 2 tot 6 maanden oud elke maand
van 6 tot 12 maanden elke 2 maand en daarna op volwassen leeftijd elk jaar 1 keer
we ontwormen volwassen honden ook nog elk jaar vlak voor het vorstseizoen aanbreekt omdat de pups vrij rondlopen in de weides van de volwassenen
Door M.P
#1612556
steff schreef: wij ontwormen pups van 2 tot 6 maanden oud elke maand
van 6 tot 12 maanden elke 2 maand en daarna op volwassen leeftijd elk jaar 1 keer
we ontwormen volwassen honden ook nog elk jaar vlak voor het vorstseizoen aanbreekt omdat de pups vrij rondlopen in de weides van de volwassenen
wat jij doet heeft totaal geen waarde , ik weet niet wie jou zoiets heeft wijs gemaakt , jou hond kan nog boemvol wormen zitten als jij dat zo doet.
als je hond wormen heeft moet je de cyclus van de worm volgen en een3 a 4 maanden achtereen ontwormen, dan zijn ze wormvrij , hangt ook af van wat voor worm hij heeft.
sommige ontwormingskuren moet je 5 dagen lang geven voor er zeker te zijn dat het geholpen heeft.
1 maal per jaar is gewoon een giftabletje geven voor de lol.
maar ja , ieder zijn idee

groetjes
Door steff
#1612833
M.P schreef: wat jij doet heeft totaal geen waarde , ik weet niet wie jou zoiets heeft wijs gemaakt , jou hond kan nog boemvol wormen zitten als jij dat zo doet.
als je hond wormen heeft moet je de cyclus van de worm volgen en een3 a 4 maanden achtereen ontwormen, dan zijn ze wormvrij , hangt ook af van wat voor worm hij heeft.
sommige ontwormingskuren moet je 5 dagen lang geven voor er zeker te zijn dat het geholpen heeft.
1 maal per jaar is gewoon een giftabletje geven voor de lol.
maar ja , ieder zijn idee

groetjes
ben wel benieuwd hoe je aan die wijsheid komt

de methode die ik toepas is gewoon zoals ik het ken en ook goede resultaten mee heb.
Door M.P
#1612949
steff schreef: ben wel benieuwd hoe je aan die wijsheid komt

de methode die ik toepas is gewoon zoals ik het ken en ook goede resultaten mee heb.
wijsheid , dat is geen wijsheid , dat is realiteit ,
als ik u was zou ik eens een dierenarts opzoeken die daar een beetje verstand van heeft., de meeste geven zo maar een tabletje mee
vroeger deed ik dat ook zo , 1 x per jaar , tot ze mij daar eens goed op gewezen hadden , en toen begreep ik het.
als jij dat goed vind door zomaar te geven , mij gelijk ,
als pups op hun 8 weken hun laatste ontworming hebben gehad en desnoods op 14weken nog een keer dan laat ik het zo , die zijn dan wormvrij

groetjes
Door saluki
#1612950
Pups ontworm ik met drie , zes en negen weken tegen spoelworm. Uiteraard is de moeder ontwormd voor de dekking.
Na twaalf weken krijgen ze een grote wormkuur (nooit tegelijk met entingen geven!)  Daarna ontworm ik alleen als ik het vermoeden heb dat er wormen zijn, en dat is eigenlijk nooit.

Je kunt inderdaad de ontlasting laten onderzoeken, dit is veel beter voor je honden :D
Ik heb een dierenarts gehad die zei nadat ik had gevraagd om een kuur, hebben ze wormen dan? volgens mij niet dus hoef je het ze ook niet te geven allemaal onzin.
Ik heb wel geleerd en gelezen  dat als een teefje zwanger is, er dan een eiwit rijker milieu is in haar lichaam en dat dan wormeitjes zich beter ontwikkelen.
Groet
Door Lizzy
#1612957
Mijn pup Biscuit is bij de fokker ontwormt met Propolis. Verder niks. Niks geen chemisch Botlek zooi. Omdat Biscuit een verre/stressvolle reis achter de rug had (dat de weerstand natuurlijk verminderd), heb ik besloten dat om mest op te sturen naar Het Woud. De uitslag was dat er een kleine spoelworm besmetting zat. Ik heb daarop besloten met Banminth te ontwormen. Dat werkt alleen tegen spoel en haakworm. En bovendien lost het de wormen niet op, dus kun je zien wat er aan wormen in de ontlasting zit/zat. Ze heeft 1 drol geproduceerd met daar in stuk of 5 a 6 spoelwormen. Dat was het. Ik ontworm haar over 2 weken weer. Denk ik. Ik zit nog te denken of ik dit wel zal doen of dat ik een nieuwe Propolis kuur geef... Ik ga dit jaar nog wel 1 keer mest opsturen, van Biscuit, naar Het Woud. Vanaf nu ga ik ieder jaar een propolis-kuur doen (voor alle 4 mijn honden). En misschien dat ik eens per jaar de mest van alle 4 mijn honden opstuur naar Het Woud. Voor de zekerheid. Ik ontworm in ieder geval niet preventief, want preventief ontwormen bestaat niet.

Dus om antwoord te geven op je vraag :biggrin2:. Ik ontworm alleen als daar de noodzaak toe is. Dus met 8 of 10 weken zou ik een mestcontrole laten uitvoeren door bijv. Het Woud en aan de hand daar van een zo specifiek mogelijke wormkuur geven. Want hoe je het ook went of keert: het is smerig gemeen gif.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 09 mei 2010, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door steff
#1613137
ja, als je maar 1 of enkele honden hebt is een mest onderzoek natuurlijk het beste vooraleer je ontwormd(indien nodig), want het blijft inderdaad vergif die ontwormingskuren waar een hondenafweer serieus geterroriseerd door wordt.

mijn situatie is wat anders...ik ontworm gewoon regelmatig, ook al is het niet nodig. Met 27 honden en straks een nest pups zie ik me geen ontlastingsonderzoek doen van alle honden.
Door Badu
#1880200
saluki schreef: Pups ontworm ik met drie , zes en negen weken tegen spoelworm. Uiteraard is de moeder ontwormd voor de dekking.
Na twaalf weken krijgen ze een grote wormkuur (nooit tegelijk met entingen geven!) Daarna ontworm ik alleen als ik het vermoeden heb dat er wormen zijn, en dat is eigenlijk nooit.

Je kunt inderdaad de ontlasting laten onderzoeken, dit is veel beter voor je honden :D
Ik heb een dierenarts gehad die zei nadat ik had gevraagd om een kuur, hebben ze wormen dan? volgens mij niet dus hoef je het ze ook niet te geven allemaal onzin.
Ik heb wel geleerd en gelezen dat als een teefje zwanger is, er dan een eiwit rijker milieu is in haar lichaam en dat dan wormeitjes zich beter ontwikkelen.Groet
Ik hijs dit topic even op....
Als dit laatste het geval is, hoeveel zin heeft het dan een teef voor de dekking te ontwormen?
Is het dan niet zinniger de teef een week voor de bevalling te ontwormen? En welk middel zou dan het meest geschikt zijn?
Door Deesje
#1880440
ik zou ook in die situatie dan gewoon ontlastingsonderzoek laten doen, als er eitjes zijn worden die ook gevonden (of is dat niet bij alle soorten het geval?) en ik zou zelfs bij de pups ontlastingonderzoek laten doen... voor zo;n puppenlijfje is het zoooveel rotzooi..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1880447
Badu schreef: Ik hijs dit topic even op....
Als dit laatste het geval is, hoeveel zin heeft het dan een teef voor de dekking te ontwormen?
Is het dan niet zinniger de teef een week voor de bevalling te ontwormen? En welk middel zou dan het meest geschikt zijn?
Ik ontworm sowieso niet voor de dekking. Maar het wordt afgeraden een teef tijdens de dracht te ontwormen, dat zou ik dus zeker niet doen. Ik ontworm moeders met de pups mee, dus een x-aantal weken na de bevalling.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door