Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nicoline
#1613290
Hoi,

Hoe onzeker, maar toch, na al uren op deze heel interesante site te hebben rond gelezen, nog vragen over BARF en hoe en wat met een "nier"patient.
Bij Karel (Jack Russell, bijna 14jr) is vorig jaar nierfalen geconstateerd (ureum 22.6 & creatinine 173 en afgelopen Januari was dit resp. 18 & 171) - moest accuut op nierdieet (doe een mix v renal blikvoer en 2 merken brokken) en 1/2 tbl Benakor per dag (ureum is dus alleen maar beetje afgenomen). Het blikvoer is ie zeer over te spreken, maar de brokken vind ie maar niets. Aangezien ie z'n hele leven op blik & brokken heeft gezeten, geef ik niet toe aan alleen blikvoer (te zacht - moet ook wat knagen).
Had nooit van BARF :sorry: gehoord (tja m'n 2 Jacks zijn m'n 1ste honden en ze hebben het altijd goed gedaan, maar denk nu dat het nog beter had gekund :) Nooit te oud om te leren).
Naast Benekor, krijgt ie nu ook 2 x 1/2 tbl Rehmannia 1800 (volgende bloedtest moet uitwijzen of de bloedwaardes naar beneden zijn gegaan).
Aangezien Karel dus baalt v z'n "dieet" ben ik steeds op zoek naar wat ie wel nog mag, want inmiddels is het af&toe oorlog met Frits (ook Jack, bijna 13jr) en is ie steeds op zoek n eten (vuile sokken en onderbroeken zijn ook niet meer veilig). Volgens de DA mag ie de speciale koekjes v Trovet en dan de speciale voeders die via de DA besteld kunnen worden (inmiddels brokken bij de dierewinkel gevonden die veeeeel goedkoper waren = Clinic CRi). Verder niks anders.... Rauwe wortel stukjes is ie ineens dol op en gelukkig dat mocht wel.
Affijn nu ik van alles over BARF heb gelezen, heb ik het vermoeden dat ie best daarop over kan en heb vh weekend dan ook voor het eerst kippennek geprobeerd. Groot succes! Alleen Frits hoeft 't niet. Dus we houden 't maar weer gescheiden.
Nu wordt 't te lastig om alles zelf samen te stellen (ook ivm met oppas nu & dan vanwege werk) en voor een 6kg hondje blijf je dan mixen en een vriezer vullen. Dus gekeken naar de kant-en-klaarvarianten in BARF en HAAKS BARF is dus hier bij de dierenwinkel te krijgen (en meteen de kip variant gekocht). Bij het in kleinere porties verdelen, werd er al driftig om me heen gedansd en ja hoor Karel vindt het zalig (Frits moet dit dus ook niet).
Jawel nu de vraag - is HAAKS BARF wel voor een "nierpatient" aan te bevelen (had gedacht voorlopig half BARF & half brokken te gaan doen - brokken door BARF gemixt)? Ik weet jullie griezelen nu dat ik nog steeds brokken noem, maar laten we zeggen nog even wennen  ;)
Aangezien aanbevolen wordt om 4 diersoorten in 3 weken te doen en ik begrijp gevogelte & konijn zouden het beste zijn ivm laag fosfor gehalte. Zou ik dan het beste Kip - Eend & Konijn kunnen geven? Of zeggen jullie helemaal niet HAAKS BARF doen (Bandit & Duck nierdieet heb ik hier niet kunnen vinden) of zeggen jullie gewoon doen en zelfs Rund & Paard zijn OK.
Liefst ging ik zelf aan de mix, maar wil eerst kant-en-klaar proberen. Karel leidt verder niet onder z'n nierfalen - levendig etc, maar is sinds constatering geheel gefocust op eten (krijgt echt van iets te kort  :nerves: ).
Heel verhaal, maar wil 't beste voor m'n grote vriend :)

Groetjes,
Nicoline (& Karel&Frits)
Door ulla
#1613390
Ik zou hem persoonlijk op Bandit nierdieet zetten omdat dit ook biologisch is.
Misschien kan de dierenspeciaalzaak het voor je bestellen?
Nog beter is zelf samen stellen, maar ik begrijp dat je dat nog niet wilt.
#1614342
Hai en welkom!

Heb zelf geen verstand van nierproblemen, bij hond noch mens, maar onder deze link kun je alvast een en ander lezen over barfen bij nierproblemen. Met de zoekfunctie boven aan de pagina kun je nog veel meer info vinden!

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Het is in ieder geval niet aan te raden brokken met vers voer te mixen, omdat ze op verschillende manieren door het spijsverteringsstelsel gaan. Wat je eventueel zou kunnen doen is 's ochtends brokken en 's avonds vers, maar nog beter zou het natuurlijk zijn om helemaal over te gaan op vers en je brokken aan minderbedeelde honden te doneren... :P

Succes in ieder geval, en ik verwacht eigenlijk nog veel meer reacties van barfers met nierdieetervaring!
Door Evelien01
#1615363
Hallo,

Super zeg dat je over wilt op vers! Ik heb zelf een chihuahua met nierfalen. Hij is 3 jaar en zn ureum is rond de 40 en kreat rond de 200. Hij krijgt vers en wordt voornamelijk homeopatisch behandeld en dit werkt als een tierelier! Zijn Ureum was op den duur zo hoog dat het niet meer meetbaarbaar was en zn kreat was 306! Dat voor een hondje van 2,5 kg.
Voor ik begon met vers woog mijn Binkje maar 1,8 kg en zn vachtje was altijd een beetje dof, kale plekjes etc. Hij staat nu inmiddels al bijna 2 jaar op vers en hij doet het zo goed plus dat zn waarden dus flink zijn gedaald!! Bandit vinden ze hier erg lekker en je hebt ook nog de Duck Therapy die geschikt zou zijn volgens de fabrikant voor honden met nierfalen. Zelf geef ik 1 keer per dag bandit en dan een keer iets anders van vers vlees (Duck, Rodi, kippennekjes, tartaar etc.). Gewoon om het ook leuk te houden. Mijn andere hondjes eten dan trouwens de bandit gewoon mee hoor. Ik heb er 7 en dan gaat er per keer precies 1 bakje van 500 gram doorheen!
Zelf bestel ik het via internet, dan bezorgen ze t lekker thuis en dan heb je gelijk een voorraad. De laatste keer had ik via bp een mooie mogelijkheid om gelijk een voorraadje bandit in te slaan!

Succes met je hondje!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door