Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1612208
Is het zo dat wanneer er geen pi geent wordt, in een kennel de honden elkaar snel aansteken wanneer er kennelhoest heerst? Is er een (grote) kans dat in ons geval er telkens opnieuw een hond ziek wordt en we dus lange tijd met zieke honden zitten? (bv hond 1 steekt hond 2 aan, enkele dagen later wordt ook hond 3 ziek, nog een paar dagen later hond 4 enz.)
Boef heeft ooit kennelhoest gehad. Hij was 5 daagjes niet lekker en wat hoesten. Hij at en dronk wel gewoon, of hooguit 1 dagje wat minder, dat weet ik niet meer precies. Bij onze werkhonden zou het wel heel slecht uitkomen als ze allemaal ziek worden net in het train- of toeristen seizoen. Is enten in ons geval zinvol?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1612226
Para Influenza is volgens mij wat anders dan kennelhoest, dat is Bordetella toch?
Mijn ervaring met enten tegen kennelhoest is dat er in de familie 8 honden ingeent waren,
en dat 7 honden ondanks de enting toch kennelhoest gekregen hebben (zo ongeveer tegelijk).
Sindsdien heb ik niet meer voor kennelhoest laten enten.

Dus ik ben bang dat, als een van jouw honden kennelhoest oploopt, een groot deel van de rest het ook zal krijgen, enting of niet  :-\
Door Esther Q
#1612231
Dank je. Ik lees dat beide parainfluenza en bordetella kennelhoest veroorzaken. Hoe lang geleden waren jouw honden geent voor ze het kregen? En ze hadden het dus praktisch tegelijk? Dus met zeg een weekje of anderhalf over?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1612240
Weer wat geleerd  :)

Het waren de honden van mijn toenmalige schoonmoeder, schoonzus en mezelf.
Dus de tijd tussen de enting en het ziek worden was per hond verschillend.

De honden kwamen wel een paar keer per week uitgebreid met elkaar in contact en ze waren allemaal ongeveer tegelijk ziek en ook weer beter.
Ik denk inderdaad dat met ongeveer anderhalve week het ergste leed wel weer geleden was.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1612267
Het hoeft geen kettingreactie te veroorzaken. Veel is ook afhankelijk van weerstand en hoe vlot je erbij bent. Hier vaccineren we al jaren niet meer de Pi en de Bordetella en rara, nooit meer een komplete uitbraak gehad. Uiteraard wordt er vanaf hondenschool of show wel eens een kuchje mee naar huis genomen, maar tot nu toe was dat altijd met een paar dagen siropen en druppelen weer over en bleef het ook bij die ene hond.
Toen we nog wel vaccineerden hadden we soms wel x per jaar een uitbraak dat iedereen liep te pruttelen en hadden toen dus ook het idee van...ja doeii...dat werkt voor geen meter, ze krijgen het alsnog.
Ik heb al zo vaak gehoord dat honden vlak na de vaccinatie kennelhoest kregen dat die enting er hier echt niet meer in komt.
Door Robian
#1612293
Robbie heeft twee jaar geleden bijna 3 uur met een hond die zware kennelhoest had in de kofferbak van de auto gezeten.
(op dat moment wisten we niet dat de hond kennelhoest had)
Robbie heeft nergens last van gehad en hij is nog nooit geent voor kennelhoest of para influenza.

Voor mij is dat het bewijs geweest dat het krijgen van kennelhoest hand in hand gaat met de weerstand die de hond op dat moment heeft.
Ook is het geven van de enting geen garantie dat de hond het niet krijgt.
Door pallas
#1612405
Sinds we niet meer enten hebben ze geen kennelhoest meer gekregen.
En dat terwijl we wekelijks bij verschillende clubs komen en een paar keer per maand een wedstrijd lopen ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1612453
HannekeKjell schreef: Niks spannends, met een paar dagen weer over.
Volgens mij da vallen de honden bij bosjes dood neer van kennelhoest :biggrin2:  Hier is het ook altijd met een paar dagen weer vertrokken.
Door Mevroi Kruim
#1612729
Hier ook de ervaring van enten = kennelhoest, niet enten = geen kennelhoest.
En de keren dat ze het hadden was het 1 dag hoesten (of niezen bij Tara, altijd een aparte geweest  :-*) en dan was het klaar.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1612968
Angelique schreef: Volgens mij da vallen de honden bij bosjes dood neer van kennelhoest :biggrin2: 
Wat zijn we toch een stel losgeslagen hondenmoeders hè, dat we niet (meer) enten voor zo'n levensbedreigende ziekte  :o  ;D
Door Esther Q
#1613150
Bedankt voor jullie antwoorden!
HannekeKjell schreef: Wat zijn we toch een stel losgeslagen hondenmoeders hè, dat we niet (meer) enten voor zo'n levensbedreigende ziekte  :o  ;D
Mijn twee huishonden worden sowieso niet geent. Niet tegen kennelhoest en ook niet tegen andere dingen. Behalve rabies, omdat dat helaas verplicht is. Maar er wordt door veel(?) mensen (nog steeds) gemeend dat kennelhoest uiterst besmettelijk en een uiterst serieuze ziekte is. Dat valt ook her en der op internet te lezen. Als dan collega's en een da het ook nog aanraden, en het zit toevallig in de enting erbij, is het lastig om tot een andere beslissing te komen, zeker in een situatie waarin aardig wat honden bij elkaar zitten en die ook nog eens in een bepaalde periode moeten 'presteren'. De gemiddelde sporthond krijgt vrees ik het hele jaar door allerlei overbodige toestanden toegediend, om te voorkomen dat ze wellicht ooit een keertje iets onder de leden krijgen. Een week uit de running kan zomaar grote gevolgen hebben. Dat is dan wel een serieuze overweging in de dingen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1613344
Esther Q schreef: Bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn twee huishonden worden sowieso niet geent. Niet tegen kennelhoest en ook niet tegen andere dingen. Behalve rabies, omdat dat helaas verplicht is. Maar er wordt door veel(?) mensen (nog steeds) gemeend dat kennelhoest uiterst besmettelijk en een uiterst serieuze ziekte is. Dat valt ook her en der op internet te lezen. Als dan collega's en een da het ook nog aanraden, en het zit toevallig in de enting erbij, is het lastig om tot een andere beslissing te komen, zeker in een situatie waarin aardig wat honden bij elkaar zitten en die ook nog eens in een bepaalde periode moeten 'presteren'. De gemiddelde sporthond krijgt vrees ik het hele jaar door allerlei overbodige toestanden toegediend, om te voorkomen dat ze wellicht ooit een keertje iets onder de leden krijgen. Een week uit de running kan zomaar grote gevolgen hebben. Dat is dan wel een serieuze overweging in de dingen.
Een enting kan een week uit de running niet per definitie voorkomen.
Pike werd vroeger geënt en elk jaar had hij kennelhoest. Een keer zelfs heel heftig. Hij wordt nu al een aantal jaren niet meer geënt en hij heeft het sinds die tijd niet meer gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door