Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1611443
Ik heb de afgelopen week weer het vleesbot gemalen. Falco heeft periodes dat ie niet zo lekker verteerd en botjes in de ontlasting heeft, en nu heb ik consequent al de hele week mijn mouwen opgestroopt.
Nu valt het me echt op dat ie nóg minder ontlasting heeft als anders, 2 x per dag een ontzettend klein beetje. Past in mijn handpalm (als ik dat zou willen :D) En dat terwijl ie niet echt weinig eet. (1,2 kg) Is dat logisch? Hij krijgt immers dezelfde hoeveelheden binnen. Zou ie ongemalen dan toch een hoop niet verteren?
Ontlasting is normaal ook niet veel, maar nu is het bijna de helft, lijkt wel.
Door Exect
#1611709
haha Ik heb hetzelfde  Ik moet ook malen voor de kleine shishu,s wegens gebit,s gebrek en voor mijn Duitseherder 8 maanden wegens een of 3 kiezen los zitten (gaat al beter) maar ook geen ontlasting of zo weinig maar 1x per dag . alleen als hij een dag geen bot krijgt heeft die of ze normale ontlasting . Toch blijf ik het nu wel opvalend vreemd vinden dat ik nu weer leest over bot in ontlasting.. ga mijn Da nu wel een beetje meer geloven hahahahahahahahahahahhah
GRT Henk te Thailand
#1611727
Henk, hier zitten bij sommige honden ook wel eens kleine sukjes bot in de ontlasting. Vooral als het bot wat aan de harde kant was.

Interessant jalukrifa. Zou het kunnen dat het compactere ontlasting is waardoor het minder lijkt?
Door Lizzy
#1611728
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Als hij bot slecht verteerd, klinkt het me niet zo onlogisch, dat hij op gemalen bot minder ontlasting heeft. Al is het alleen al 'om te zien' omdat het compacter is omdat het 'beter op/in mekaar past'.
Door Juul
#1611758
Al is het alleen al 'om te zien' omdat het compacter is omdat het 'beter op/in mekaar past'.
Daar zit wat in, "de slecht verteer" drolletjes zijn altijd erg los, meer een verzameling van kleine botstukjes. Als je dat zou wegen zou het misschien wel hetzelfde zijn. (Maar dat ga ik toch maar niet doen :D) We gaan gewoon nog even door met malen, krijg ik ook een beter beeld. Zijn ontlasting is iig al veel beter geworden sinds ik geen gemalen rauwe groenten meer geef, ik kook nu gewoon wat meer, waar hij een deel van krijgt. Dat gaat beter. En zo puzzelen we door.
Door Deesje
#1612129
lijkt mij ook wel logisch.. je vergroot het botoppervlak voor de vertering, dus waar hij normaal misschien niet voldoende tijd had om álles' volledig te verwerken is door het grotere inwerkoppervlak het nu makkelijker..
Door Juul
#1612280
Dat is nou het voordeel van zelf samenstellen, dat je kunt puzzelen! Ja toch?!
Absoluut! Vindt het wel jammer dat ik m niet kan laten kluiven, maar echt rustig kraken en kluiven doet ie toch ook niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#1612339
Ik heb er hier ook een die alles het liefsts zo groot mogelijk naar binnen werkt, ook het bottengedeelte. Toch zie ik nooit botjes in zijn ontlasting. Dat was in het begin trouwens wel anders. Ik heb hem toen heel lang (ca. 3 maanden) op alleen kippebotjes gehouden omdat hij telkens botjes poepte, en dat ging niet altijd helemaal probleemloos.  Maar uiteindelijk ging het allemaal goed en was er geen botje meer te zien en kon ik de soorten gaan uitbreiden. Nu vind ik van een lamskop nog niks meer terug, terwijl het enigste wat hij daarvan overlaat 1 of 2 kiezen is!
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1612800
jalukrifa schreef: Ik heb de afgelopen week weer het vleesbot gemalen. Falco heeft periodes dat ie niet zo lekker verteerd en botjes in de ontlasting heeft, en nu heb ik consequent al de hele week mijn mouwen opgestroopt.
Nu valt het me echt op dat ie nóg minder ontlasting heeft als anders, 2 x per dag een ontzettend klein beetje. Past in mijn handpalm (als ik dat zou willen :D) En dat terwijl ie niet echt weinig eet. (1,2 kg) Is dat logisch? Hij krijgt immers dezelfde hoeveelheden binnen. Zou ie ongemalen dan toch een hoop niet verteren?
Ontlasting is normaal ook niet veel, maar nu is het bijna de helft, lijkt wel.
Vind het een heel interessant gegeven.Vooral omdat ik in andere topics lees dat kvv sneller passeert en de opname zou verminderen.
Dus..... gemalen eten passeert sneller en vermindert de opname waardoor het minder aanzet.

Zou dit voor mensen ook gelden? Dat zou inhouden dat als we het eten malen we minder zouden opnemen en aanzetten?
Door flin
#1612804
Orb schreef: Vind het een heel interessant gegeven.Vooral omdat ik in andere topics lees dat kvv sneller passeert en de opname zou verminderen.
Dus..... gemalen eten passeert sneller en vermindert de opname waardoor het minder aanzet.

Zou dit voor mensen ook gelden? Dat zou inhouden dat als we het eten malen we minder zouden opnemen en aanzetten?

gemalen spul zal minder lang in de maag hoeven bivakkeren, omdat kleine stukjes bot/vlees makkelijker van alle kanten door 't maagzuur aangepakt kunnen worden,
de opname van voedingsstoffen gebeurt zo int eerste gedeelte van de darm, dus da's niet anders, dan verteerde grote stukken...
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1612808
flin schreef: gemalen spul zal minder lang in de maag hoeven bivakkeren, omdat kleine stukjes bot/vlees makkelijker van alle kanten door 't maagzuur aangepakt kunnen worden,
de opname van voedingsstoffen gebeurt zo int eerste gedeelte van de darm, dus da's niet anders, dan verteerde grote stukken...



Sorry, begrijp hier helemaal niks van.
Door flin
#1612826
Orb schreef: Sorry, begrijp hier helemaal niks van.
òf ik begrijp niet wat je niet wat begrijpt... ;)

~
Werkzaamheid van het maagdarmkanaal

Vertering van het eten vindt in verschillende stappen plaats in het maagdarmkanaal.

De maag

De maag verkleint het voer in kleine porties en er vindt een geringe vertering plaats door het maagzuur. De maag kan alleen vocht opnemen. Voeding wordt niet opgenomen door de maag.

De dunne darm

De dunne darm is de belangrijkste verteringsmachine van het lichaam. Hier worden de voedingsbestanddelen tot dusdanige kleine porties verkleind, verteerd, dat de darmwand deze bestanddelen op kan nemen. De enzymen die voor deze vertering zorgen, worden gemaakt en afgescheiden door de alvleesklier (aan het begin van de dunne darm) en de darmcellen zelf.

De dikke darm

Bij de hond is de dikke darm voornamelijk verantwoordelijk voor de opname van vocht uit de darminhoud. Hierdoor wordt de darminhoud ingedikt en kan het, wanneer het aankomt bij de endeldarm samengekneed worden tot stevige drollen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1613073
Heel duidelijk, dankjewel!

Maar (ik blijf miepen) de dunne darm verkleint zodat het kan worden opgenomen, maakt het dan verschil of je grote stukken voert of al reeds verkleind voer zoals kvv?
Het gaat me hierbij om de opname van calorieen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door