Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1609722
Onze da heeft net met 200% instemming Gorby alleen tegen Weil ge-ent.
Hij is er erg voor de volwassen honden maar 1x per 3 jaar volledig te enten, meer hoeft gewoon niet.
En hij zei dat hij Gorby niet eens meer ge-ent zou hebben al hadden we het gevraagd.
Hij heeft nog een medisch verhandeling gegeven waarom Lepto wel en parvo (etc) niet, dat had iets met afweer opbouw te maken.
Weil /Lepto vond hij belangrijk, ook omdat het hier zo waterrijk is, en hij zei dat die enting minder belastend is, tja, dat zal dan dus wel.

Gorby was prachtig op gewicht, glanst en zijn vacht wordt steeds "schnauzeriger"(hard dus).
Gebit verrassend schoon (is vorig jaar schoongemaakt) is nog stralend wit (hihi, dankzij het vers natuurlijk)
Hart en longen helemaal oke.

En hij was ontzettend blij dat Gorby 2 weken terug voor het eest in tijden over 3 dagen ontlasting negatief had getest op giardia. :D
Zn darmen zijn soms nog wat onrustig, en de ontlasting varieert enorm in kwaliteit, maar de zware diaree is al ff niet aan de orde,
en we zien wel meer dingen die ons hoopvol stemmen.(veel minder drinken oa)
De da was erg geinteresseerd in de darm-compositum  ;D

Maar....... de oren waren erg. Ernstig geirriteerd rood en vol vieze bruine stinkende prut.
Gorby liet wel kijken, dat kon ook nog (de gehoorgangen waren nog net ruim genoeg) maar voor de zoveelste keer heeft de da zich kwaad zitten maken over de toestand waar de oren zich in bevinden door de zware bloedoren van vroeger.
We moeten zalven zei hij, het rook ook bepaald niet fris wat hij eruit haalde en mt die zware flappers er overheen..........
Dus dat doen we dan maar, Gorby piepte net erg met zalven en dat hadden we lang niet gehoord  :'(

De soort galbult aanvallen/rode vlekken die uitvloeien en hevig jeuken,  kunnen heel goed een soort allergie aanvallen zijn.
De da dacht meer aan iets van buiten in de hoge grassen dan aan voeding.

Heeft iemand een idee?
Gorby krijgt buiten zijn kvv CB eend/rijst, alleen groente, soms wat gedroogde rijst, pensstaafjes en kauwbotten van farmfood.
Verder eigenlijk niks, en dat krijgt hij al maanden, en dat met die uitslag van die oren is sinds een week of 6-7
De appel/wortel/biogarde heb ik er al afgehaald, omdat je hoopt dat dat de trigger is, maar het blijkt dus van niet.
Hij heeft er ook zomaar 2-3 weken geen last van,  is het volkomen rustig.
Iemand suggesties??

En een 2e probleem is een teennagel van een voorvoetje. Die is horizontaal gespleten tot aan de basis van de teen.
De onderrand slijt wat harder af en de boven rand krijgt dus een soort oversteek(je) en dan splijt de nagel gelijk weer, of nog verder.
Gorby is er pijnlijk op, gelukkig is het de voorste buitenteen, maar toch, soms zitten er gewoon  modder klontjes tussen de 2 stukken  :-[
De da gaf ons 2 opties:
opereren en de nagel eraf, maar dat is best zwaar om het fatsoenlijk dicht te krijgen (week verband, schoentjes, antibiotica etc etc)
Eerlijk gezegd heb ik een trauma van voetverwondingen bij honden, en zie ik dat niet zitten.
Optie 2: om de bv 10 dagen bij hem even kort te laten knippen, elke keer weer het bovenste deel schuin naar achter afknippen.
Nu heb ik wel nagelscharen voor de honden, maar de da heeft zo'n fantastische, want die nagel is daar mega dik (tis een grote hond, en de nagel is maar kort)

Voorlopig gaan we voor optie 2, maar heeft iemand tips hoe je nagels van betere kwaliteit kan krijgen??
ze zijn erg bros en heel kort afgesleten.
Laatst gewijzigd door Jacqueline1968 op do 06 mei 2010, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#1609962
B-vitamines zijn voeding voor de nagel (voornamelijk B8, ook wel H genoemd). Over het algemeen zit dit voldoende in de voeding, maar misschien neemt hij ze niet goed op, vanwege zijn darmproblemen?

Misschien uitwendig; insmeren met vitamine E-olie...  ::)
#1609976
en wat voor voeding moet ik dan denken ??(ik ben hier zooo slecht in  :-[)

gorby krijgt nu wel genoeg, maar is 3 jaar echt alles te kort gekomen, da dacht ook wel in de richting van voeding, maar wist niet zo gauw een suplement, want nagels harder en taaier maakt.
#1609980
Jacqueline1968 schreef: en wat voor voeding moet ik dan denken ??(ik ben hier zooo slecht in  :-[)

gorby krijgt nu wel genoeg, maar is 3 jaar echt alles te kort gekomen, da dacht ook wel in de richting van voeding, maar wist niet zo gauw een suplement, want nagels harder en taaier maakt.
Ik zou hem Biotine geven...dat is een supplement en hebben ze ook speciaal voor dieren. Ik heb het destijds van mijn da, dus je zou je da even kunnen vragen.
#1609992
Lever, nieren en eierdooiers* zijn natuurlijk bronnen van biotine.
Zelf kunnen honden t niet aanmaken, dus ze zijn afhankelijk van inname.

*let op; De biologische beschikbaarheid kan sterk worden geremd door b.v. avidine uit rauwe eieren!
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op do 06 mei 2010, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1610779
Mevroi Kruim schreef: Ik zou stoppen met rijst geven. Zoek een kvv zonder rijst of ga zelf samenstellen. Een intolerantie kan er een tijd over doen om de kop op te steken.
okay, das een goeie, want het kan niet iets zijn wat recentelijk is toegevoegd want dat is er niet. thanx voor aangeven van die gedachte gang  ;)
mijn vorige hond weigerde rijst te eten (bv als hij diarree had) volgens Hildegard Dijkgraaf omdat hij een sterk oorspronkelijk karakter had en wist dat hem slecht zou doen, dus helemaal onbekend komt het me niet voor.
Stop gelijk met zelf rijst toevoegen, en eens denken over andere voeding.

En heel eerlijk:
ik heb heel wat in-gelezen hier over zelf samenstellen, ik lees vrijwel alles mee (kennis vergaren)
maar......... ik zie het niet zitten, ik vind het soms echt heel heftig wat ik lees, en ik heb ook wel een "vriezer" probleem. de kvv halen we wekelijks en gelukkig heeft Gorby weinig nodig, ca. 1% van zijn lichaamsgewciht.

gorby krijgt nu eend/rijst van CB, we hebben hem toen op eend gezet omdat hij duidelij intolerant begon te worden op rund, de omschakeling toen naar vis gaf spectaculaire (en misschein levensreddende) verandering. langzaam is tie toen hierop gekomen (via pens, want dat ging dan weer wel)

wat zou een goed alternatief zijn ??
(lam lust tie niet, hij walgde ervan, raar maar waar) verder is het een alles-eter.
#1611978
das een hele goeie............ thanx  :D

ik leg vandaag eea voor bij Hildegard/leonie en neem de rijst in dat plaatje mee, maar ook de suggeste van de da dat het van "buiten" komt (struiken, kruid) of misschien ontgiften....... blijft dat zijn oren zwaar gehandicapt zijn, de gehoorgangen zijn zo beschadigd dat normaal afvloeien van oorsmeer onmogelijk is  :'(

de rijst toevoeging extra is er al af.
we hebben nu 2x gezalfd en de hoorschelp zelf is weer "normaal", ik weet niet wat voor conclusie ik daaraan moet verbinden, tis geen hele zware zalf die hij krijgt, wel fijn dat het zo snel werkt.

en Gorby, die zegt niks, je moet hem zoooo goed kennen om te weten dat hij niet happy is.

bedankt voor t meedenken, de biotine leg ik ook voor aan de dames, vind ik heel interessant klinken, maar we hebben ook nog kwetsbare darmen om aan te denken dus ik ga rustig overleggen.

bedankt mensen  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door