Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kathi
#1610641
Ik heb een vizsla reu van bijna twee jaar waar ik jachttraining en speurles mee volg. Elke dag zijn we samen ruim drie uur op pad.  Op sommige dagen halen we ook makkelijk 4 uur bewegen.

Ik voer mijn hond KVV. Ik wissel eigenlijk verschillende merken af. Carnibest, Haaksbarf, Kivo etc.

Een vriendin van mij gaf haar hond ook kvv maar is weer terug bij het voeren van brokken. Ze heeft het gevoel dat de bespiering van haar hond door het voeren van brokken veel beter is geworden. Volgens haar komt dit door het hogere eiwitgehalte in de brokken.

In Carnibest, als ik het goed lees, is het eiwitgehalte 13%. Kijk ik nu bij een brokkenmerk (Purina Pro Plan Performance) dan zit daar 31 % eiwit in......
Gisteren stond in De Jager dat een sporthond 30% eiwit nodig heeft in zijn voeding (onderzoek uit Amerika). Wat ik me nu afvraag is...Krijg mijn hond wel genoeg eiwitten binnen door elke dag 1 kilo kvv te eten? Qua gewicht vind ik hem prima (misschien iets aan de dunne kant maar dat vind ik beter dan te dik) maar je zou denken dat hij eigenlijk wat gespierder zou moeten zijn door alle beweging die hij krijgt.

Verder krijgt hij van mij ook een a twee keer in de week vis (sardines en panharing) Nu las ik ergens dat je vis eigenlijk eerst moet koken ivm afbraak van vitamines????
Door Exect
#1610724
Hallo
Als je weet dat  1000#% meer really eiwit in vers vlees zit,,,, dan in welke brok dan ook  Hoef ej niet lang na te denekn toch ,?::!!  :) Vers vlees bevat hoogwaardig eiwit  in de goede vorm  , als je het zelf nog gaat samen stellen weet je presies wat je ze geeft . Komt die nooit in e,d problemen , heb zelf  in Den Haag  2 jaar  getraind bij Hubertusjachthonden opleiding  en gaf toen carnibest  met af en toe volbarf voor het gebit en kauw behoefte te stumuleren.  NU Barf ik 100 % 
GRT Henk et Thailand
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1610731
Kijk wil je goede eiwitten aan je hond voeren? geef dan zelf samengesteld eten en geen kvv. Gewoon bot met spiervlees. Daar zitten de bouwstoffen in die je honden een goede bespiering en lichaamsbouw en goede vacht geven. Met kvv is het meestal niet zeker wat er in verwerkt zit. Boven het feit dat het allemaal zo fijn gemalen is dat het de maag en darmen veel te snel passeert. Heeft de hond er ook geen baat bij als het om gebruiken van hun tanden en kiezen en kaken gaat. Ook zie bij kvv niet echt de voldoening bij het dier die barf of NRV wel geeft.
Kijk naar mijn mooie Podenco Estrella puur gevoed op NRV semi barf. Prachtige bespiering.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aquillo op vr 07 mei 2010, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1610739
Nog even over Vis dat kan je 1 keer  Max 2 x in de week volledig met alles er in en aan,, geven niet koken , Markreel ,sardines, zalm /kop .
Door kathi
#1610769
Prachtige hond jouw Podenco. Zo ziet Noodles er ongeveer ook uit ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik doe echt mijn stinkende best om al die dingen over eiwit, soja, bietenpulp, vlees te lezen en te snappen maar ik ben er nog lang niet ....
Ik sta 100% achter het voeren van vlees etc. maar op de een of andere manier zit het brokken voeren er bij mij zo ingebakken dat ik soms echt het gevoel heb het te moeten voeren. Slaat nergens op, ik weet het, maar de marketing heeft bij mij goed werk verricht zeg maar.

Noodles krijgt de visjes bij mij helemaal. Met kop en staart! Als je het hebt over 1x in de week vis voeren. Heb je het dan over 1 kilo vis?

Verder ben ik begonnen met voeren van kippekarkassen. Vond hij eerst raar maar hij is er nu gek op.
Langzaam maar zeker gaan we de goed kant op ;-)
Door Exect
#1610800
:D Hallo het geven van vis dat in de hoeveel heid is afhankelijk menu je geeft  normaal . Maar geen kilo per week .

Prachtige mooie vizsla  mooi en volgens mij prachtig gespierd al voor zijn leeftijd top hoor moet je ze,n voorborts maar eens goed bekijken al volspierontwikkeling ,,,,  geef maar gewoon meer Barfffffffffffffffffff niet onzeker meer zijn kijk naar je mooie hond

GRT henk et Thailand
Gebruikersavatar
Door pike
#1610803
Het eiwitgehalte dat bj brokken wordt aangegeven is het eiwitgehalte in de droge stof.
Het eiwitgehalte dat bij versvlees staat aangegeven is het gehalte in de natte stof.
Dus is het logisch dat je een hoger getal hebt in de brok dan bij versvlees.  ;)

Mooie hond trouwens die Noodles :D
Door Greece
#1610813
Een prachtige hond met een goede bespiering. Niets mis mee.
Ga lekker door met het voeren van het liefst.....BARF.
Door kathi
#1610834
Het eiwitgehalte dat bij brokken wordt aangegeven is het eiwitgehalte in de droge stof.
Het eiwitgehalte dat bij versvlees staat aangegeven is het gehalte in de natte stof.


Ohhh dit kan je dus niet 1 op 1 vergelijken?! Dank jullie wel. Weet ik dat ook weer.

Dat "gezeur" over die bespiering van mij komt denk ik doordat zijn broertjes echt een stuk groter en breder zijn. Noodles ziet er meer uit als een teefje. Als ik dan hoor dat zijn broertjes brokken eten dan denk ik dus dat ze daarom zo groot en breed zijn ;-)

Ik heb nog 30 kilo kvv in de vriezer maar als dat op is zal ik hier wat menutjes van het forum pikken en het gewoon is gaan proberen.
Door Greece
#1610876
kathi schreef: Het eiwitgehalte dat bij brokken wordt aangegeven is het eiwitgehalte in de droge stof.
Het eiwitgehalte dat bij versvlees staat aangegeven is het gehalte in de natte stof.


Ohhh dit kan je dus niet 1 op 1 vergelijken?! Dank jullie wel. Weet ik dat ook weer.

Dat "gezeur" over die bespiering van mij komt denk ik doordat zijn broertjes echt een stuk groter en breder zijn. Noodles ziet er meer uit als een teefje. Als ik dan hoor dat zijn broertjes brokken eten dan denk ik dus dat ze daarom zo groot en breed zijn ;-)

Ik heb nog 30 kilo kvv in de vriezer maar als dat op is zal ik hier wat menutjes van het forum pikken en het gewoon is gaan proberen.
Dat verschil kan je idd tussen brokgevoerde en vers vlees gevoerde honden zien.
In brok zitten n.l. ook koolhydraten..en juist hierop groeien ze sneller.
Maar uiteindelijk zal Noodles net zo worden als al in zijn genen bepaald is.
Hoogstens kan hij er wat langer over doen maar hij groeit in ieder geval gelijkmatig.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1610879
O ik wilde net schrijven komt misschien door het verschil van voeding. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1610908
Hoe hoog een hond uiteindelijk wordt is genetisch bepaald ;)
Door kathi
#1612276
Ik ben voorzichtig vandaag begonnen.... Noodles heeft een hele kip (zonder veren) gekregen en omdat ik tijdens het koken met wortels bezig was heeft hij ook nog een paar wortels gegeten. En zie daar hij vond het heerlijk. Kip en wortels waren snel op!

Een hele kip voeren was best spannend maar het ging prima. Hij was er even zoet mee. Voordeel voor baas en hond. Hond is bezig en de baas heeft even tijd voor iets anders ;-)
Gebruikersavatar
Door pike
#1612506
kathi schreef: Ik ben voorzichtig vandaag begonnen.... Noodles heeft een hele kip (zonder veren) gekregen en omdat ik tijdens het koken met wortels bezig was heeft hij ook nog een paar wortels gegeten. En zie daar hij vond het heerlijk. Kip en wortels waren snel op!

Een hele kip voeren was best spannend maar het ging prima. Hij was er even zoet mee. Voordeel voor baas en hond. Hond is bezig en de baas heeft even tijd voor iets anders ;-)
Met een hele kip is dat hier maar héééél even  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pike op ma 10 mei 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1614719
Wat een mooie hond is Noodles.  :smitten: En wat heerlijk dat hij het ook snapt en lekker vindt om alles rauw en heel te krijgen.. Die wordt strakjes nog mooier. ;D

Kijk vergelijk brokken eens met een energiereep voor mensen waar hoegenaamd ook alles in zit. Een mens kan best in leven blijven op die energierepen hoor. Maar om nog elke dag dezelfde droge troep naar binnen te moeten werken.. en dan ook nog super gezond blijven... wat denk je zelf?  Zou je er zelf ook gelukkig mee zijn? En zou je dan nog plezier in eten kunnen hebben.. Niet eens een verse druif of appel, want ja die zit in gedroogde vorm in de energiereep. ::)
Laatst gewijzigd door Aquillo op ma 10 mei 2010, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door