Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aradia
#1608358
Bandhu heeft sinds begin maart barf. Dit gaat erg goed.

Nou hebben we hem ergens eind maart/begin april ontwormd. Alles prima, geen wormen.

De laatste twee weken is zijn ontlasting erg wisselend, dan zacht, dan hard.
Vooral dat zachte is vervelend, vanwege zijn lange haren. Zou dit ook nog geen probleem zijn,
maar hij gaat echt idioot doen, als er iets aan zijn kont blijft zitten.

Ook had hij in februari al zijn anaalklieren verstopt, hij is in april 1 jaar geworden.


Komt dit iemand bekend voor??? Ideeen???
Door Lizzy
#1608447
Hoe ziet je menu eruit? Misschien zitten er wat teveel dingen bij elkaar die constiperen/laxeren. Als je ons mee laat kijken, komen we er vast uit! Ondertussen raad ik je aan probiotica te gaan geven om de darmflora te boosten.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1608575
• Eendevleugels met kippenhart en haas
• Botmix zalm met schapenpens en eend
• Kippennek met schapenlong en kalkoen
• Kipkarkas met kippenmaag en paardenvlees
• Wilde eendkarkas met runderhart en wild ass.
• Een kwarteltje met wat yoghurt en groente
• Zalmkop met ei en fruit
• Eendennek met runderhart en paardenvlees

Dit is globaal zijn menu. Het probleem is echter dat ik wel vlees en orgaan apart in een la heb liggen, maar niet goed kan zien wat nu wat is.
Dus zo precies het bovenstaande menu geven lukt al niet.

Ik denk dat hij misschien zowieso reageert op de verse pens en de kippenmaag of hart??
Door Too
#1608608
T enige wat ik zo zie.. zalm, pens en eend; zalm en eend zijn wat vetter, pens wil ook wel laxerend werkend dat zou een platte 'poep' kunnen geven

Wellicht hebben anderen een uitgebreider verhaal voor je, heerst er misschien een virus in de buurt?
Gebruikersavatar
Door pike
#1608771
Als je wisselend voert, kan de ontlasting natuurlijk ook wisselend zijn. Is het niet te koppelen aan een bepaalde combinatie die je voert?
Er staan wel wat combinaties in je menu die bij mijn honden tot zachte ontlasting zouden leiden. Hangt ook een beetje van de verhoudingen af, die heb je er niet bijgezet.

bijv. botmix zalm (= vet en weinig bot) met pens (werkt laxerend) en eend (op vel?? = erg vet)
kwarteltje met yoghurt en groente zou hier dun weglopen  :-X
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1608987
pike schreef: Als je wisselend voert, kan de ontlasting natuurlijk ook wisselend zijn. Is het niet te koppelen aan een bepaalde combinatie die je voert?
Er staan wel wat combinaties in je menu die bij mijn honden tot zachte ontlasting zouden leiden. Hangt ook een beetje van de verhoudingen af, die heb je er niet bijgezet.

bijv. botmix zalm (= vet en weinig bot) met pens (werkt laxerend) en eend (op vel?? = erg vet)
kwarteltje met yoghurt en groente zou hier dun weglopen  :-X
Hij heeft inderdaad eendkarkas gehad afgelopen dagen. Eend neem ik sowieso niet meer denk ik. Het stinkt!!!!!!!!!!!! Het stonk al toen we het bevroren verwerkten.  :-\

kwartel heb ik tot nu toe zonder iets gegeven, omdat het best nog wel veel is in ene keer.

Ik denk dat pens en zalm inderdaad allebei laxerend werken. Verse pens heeft ie gehad deze week.

Het gekke is, dat het de eerste maand niet zo was. Dit is nu de tweede maand en het is pas sinds de afgelopen weken. (2 a 3) .
Het is zelfs wisselend tijdens de wandeling.....

Maar dat zou inhouden dat ik eend eigenlijk niet kan combineren met orgaan, of is niet alle orgaan laxerend?
En dat ik pens niet kan combineren met zalm of eend.

Hij krijgt 50% bot, 25% vlees en 25% orgaan. Rest krijgt hij erbij, want hij heeft te weinig aan 2% van zijn lichaamsgewicht heb ik het idee. Hij was afgevallen, bleek een paar weken terug.
Door Lizzy
#1608988
Misschien moet je wat minder orgaan gaan geven. Ik vind 25% erg veel. Ik vind 20% persoonlijk eigenlijk wel het maximum voor een normale gezonde hond. En het kan best dat er eerst een virusje aan vooraf is gegaan ofzo. Of dat de darmflora om een andere reden niet super goed is. Ik zou probiotica geven en het menu aanpassen. Minder orgaan en minder laxerende dingen met elkaar mengen. En wat groenten erbij doen, dat heeft een therapeutische (probiotische) werking. En als dat niet helpt, zou ik een mest onderzoek bij bijvoorbeeld Het Woud laten doen.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1608990
Nou krijgt hij ongeveer in totaal 280 gram op basis van 2% van zijn lichaamsgewicht. Maar hij viel af.
Kan ik dan vlees vermeerderen en orgaan minder geven en dan groente erbij?

Groente het liefst rauw, toch?? Probiotica. Is dat iets als Yakult of zo, of kan dat ook gewone yoghurt zijn?
Door Lizzy
#1608992
Aradia schreef: Nou krijgt hij ongeveer in totaal 280 gram op basis van 2% van zijn lichaamsgewicht. Maar hij viel af.
Kan ik dan vlees vermeerderen en orgaan minder geven en dan groente erbij?

Groente het liefst rauw, toch?? Probiotica. Is dat iets als Yakult of zo, of kan dat ook gewone yoghurt zijn?
Als je nou begint met 5% a 7% minder orgaan en daarvoor in de plaats 5% a 7% groenten, dan zit je goed. Je kunt de groenten rauw geven maar dan moet je het eerst pureren. Of je kunt het gekookt geven.

Probiotica zit inderdaad in Yakult. Maar omdat daar ook suiker of zoetstof in zit, is het volstrekt ongeschikt voor je hond. Beter geef je capsules van bijv. Arkopharma. Of Solgar. Of Vitotaal. Dat zijn allemaal prima merken. Solgar is erg duur, dat wel. Ik vind zelf yoghurt niet voldoende werken, maar als je persee yoghurt wilt geven, dan kan ik je de biologische volle yoghurt van de Albert Heijn aanraden. Die werkt dan nog best redelijk.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1608999
7% is 5 gram.

Gekookte groente kan dus ook, mooi
Hoe kom ik aan die capsules??

Hoeveel meer vlees zou ik hem dan kunnen geven?? Omdat 280 gram in totaal toch te weinig is?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#1609194
Arkopharma verkopen ze iig bij de Vitaminstore.nl.

Ik weet niet waar je woont maar in Rotterdam bij de Grimsel (grote biologische supermarkt) verkopen ze ook erg veel goede spullen en volgens mij heb ik daar ook solgar gezien. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1609222
Aradia schreef: 7% is 5 gram.

Hoeveel meer vlees zou ik hem dan kunnen geven?? Omdat 280 gram in totaal toch te weinig is?
??? 7% van 280 gram is bij mij 19,6 gram!  ;)

Als 280 gram te weinig is geef je gewoon meer, maar dan van alles meer. Niet alleen het vlees of het orgaan verhogen, want dan raken je verhoudingen weer zoek.  Dus je gaat naar 2,25 of 2,5% van het gewicht.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1609244
280 gram is alles bij elkaar. Hij krijgt 140 gram bot, 70 gram vlees en 70 gram orgaan.
7% van 70 gram is 5 gram.


Ik woon in Assen, maar zal wel eens op zoek gaan  :thumbsupup: Dan weet ik in ieder geval in "welke richting" ik het zoeken moet...
Gebruikersavatar
Door pike
#1609264
Ja maar dat is niet wat Lizzy bedoelde. Nou ben ik Lizzy niet maar Lizzy bedoelde: Je geeft 7% minder orgaan, dwz dus geen 25% meer maar 18%.
En die 7% die worden dan groente.
Dan krijg je dus 140 vleesbot, 70 spiervlees, 50 orgaan en 20 groente

En wil je meer geven, dan verhoog je het percentage van 2 naar 2,5 ofzo en geef je dus van alles meer. En dan kijk je of het genoeg is. Dus niet zo maar wat meer vlees extra erbij doen, want dan werk je dunne ontlasting in de hand.

2% voor een kleine hond is best wel weinig (vergeleken met wat die van mij eten. Mijn kleinste is 11 kilo en die eet 440 gram per dag. 
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1609295
Okéé, zit dat zo................ Maar ik heb alles in porties ingevroren van 70 en 140 gram...  :-\  :-\
(ik ben echt wel intelligent hoor, maarre......  :-[ :(  )

Ik had ergens gelezen dat een uitgegroeide hond 2% van zijn lichaamsgewicht krijgt, vandaar.
Bandhu is rond de 14 kg en 1 jaar oud.
Zou hij dan ook rond de 4% moeten zitten. Oooo wat erg van mij...  :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door