Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door carlossurya
#1607646
Mijn hond (5kg) eet al een tijdje kvv, deze week wil ik echter overstappen op Barf. Hij is een beetje aan de magere kant. Nu heb ik 2 % vh lichaamsgewicht aangehouden en het volgende schema gemaakt:
Ma: 100 gr vleesbot (kipvleugel)
Di: 50 gr. groente
Wo: 50 gr. organen (lamsnier, kippemaag, runderhart) + 70 gram spiervlees
Do: 125 gr. vleesbot (eendenek)
Vrij: 50 gr. groente
Za: 125 gr. vleesbot (eendenek of kipvleugel)
Zo; 50 gr. organen(lamsnier, kippemaag en lamshart) + 70 gr. spiervlees (paard, kalkoen, rund, lam)

Is dit voldoende variatie? en zou ik op de dagen dat ik groente geef nog 50-70 gr. gemalen pens kunnen toevoegen om het onder de groente te mengen zodat het wat aantrekkelijker voor hem wordt om te eten? Of komt dan de verhouding scheef te liggen? Is de voorverpakte pens van smuldier goed om te mengen? Alvast bedankt!
Door Lizzy
#1607671
Hoeveel pens voer je nu? In de rest van je menu zie ik namelijk geen pens terug komen? Hoeveel orgaanvlees voer je?

Je variatie is prima hoor! Je zou nog wat vette vis kunnen geven. Sardientjes zijn heel geschikt. Die kun je zo heel geven. En die hoef je niet mee te tellen, gewoon geven als extraatje.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1607697
Gaan beginnen met barf en dan al vasten 2 x per week knap hoor.

Volgens mij geeft ze 100 gram orgaan :)
Door Lizzy
#1607728
*Marga* schreef: Gaan beginnen met barf en dan al vasten 2 x per week knap hoor.

Volgens mij geeft ze 100 gram orgaan :)
Ja, ik bedoelde eerder het percentage (ben te lui om dat zelf uit te rekenen).

Als je nu 10% orgaanvlees als hart, lever, nier, etc. geeft (geen pens), dan kun je prima de groenten gaan mengen met pens. Neem daar dan ook 10% van (van het totaal).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1607816
Je geeft 690gr per week, waarvan:
50,7% vleesbot
20,3% spiervlees
14,5% orgaan (zonder pens)
14,5% groente

Ziet er goed uit!
Als je met je overige organen zakt naar 10% en dan 10% aanvult met pens dan kun je dat die 2 dagen samen met de groente geven.
De groente zou ik dan houden op ongeveer 10%.
Door carlossurya
#1607848
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee!
Vandaag voor t eerst een mergpijpje gegeven en ging er met plezier in :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1607851
als ie aan de magere kant is zou ik niet 2 dagen enkel groente geven...
een mergpijpje niet geven, zijn tandenslopers en grote kans op verstoppingen!
lees anders even de beginnersdocumentatie over het geven van geschikte botten..
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1607853
:o geen mergpijpje geven aub ....kunnen ze vast in blijven zitten en de tanden op kapot bijten ( zijn dragende delen van een beest !!! )
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1607855
carlossurya schreef: Hartelijk bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee!
Vandaag voor t eerst een mergpijpje gegeven en ging er met plezier in :)
mergpijpje??????
Lijkt mij nou niet echt een beginnersbotje. Hier krijgen de volleerde barfers al geen mergpijpen.....tandenslopers!
Door Fido
#1607857
carlossurya schreef: Hartelijk bedankt voor de reacties.
Hier kan ik wat mee!
Vandaag voor t eerst een mergpijpje gegeven en ging er met plezier in :)
Geen mergpijpje geven! = een dragend bot van een groter dier en deze is te hard. Daarbij zal het niet de eerste hond zijn die zo'n mergpijp om zijn onderkaak moervast krijgt. En dan heb je het volgende probleem bij de da: 1) het moet los gezaagd worden --> kassa ping ping en 2) krijg je nog op je kop dat je het rauw geeft  ::)
Door carlossurya
#1607947
oej, had er niet bij nagedacht dat een mergpijpje een dragend bot is van een groter dier. Dacht dat als hij het niet opeet het geen probleem zou zijn welk bot je geeft. Hij knabbelt er alleen maar aan (eindelijk iets waar hij aan knabbelt zodat z'n tandsteen misschien iets minder wordt) en eet het vet erin op. Dus dan maar beter geen mergpijpjes geven dan. Het vet was ook wel welkom omdat hij aan de magere kant is. Dus in principe zijn de vleesbotten dan genoeg om op te knagen? Ik zou niet weten wat ik zo'n klein hondje dan als knabbelbot zou moeten geven.
Door carlossurya
#1607988
Ik ben de verschillende soorten vlees en organen aan 't uitzoeken en nu kwam ik pens tegen van smuldier, de enkelvoudige. Op de website staat dat de pensen van te voren gespoeld zijn, gaat dan niet een groot deel van de voedingsstoffen verloren? En de enkelvoudige hart van smuldier kan ik die ook gebruiken als een gedeelte van de organen?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1608013
waarom geen vuile pens van de slager?
Ik zou zelf aan een hond die al te mager is, geen vastendagen toevoegen. Meer vette soorten geven en vette vis. En misschien tijdelijk wat meer voeren
Door carlossurya
#1608055
Vastendag? Ik heb geen vastendag voor de hond, elke dag krijgt hij te eten. een vuile pens kan ook, maar hoe krijg ik die in hemelsnaam in porties van 70 gram?? Is beetje moeilijk toch, daarom wilde ik de fijngemalen pens van smuldier nemen maar die is dan weer gespoeld. Iemand een suggestie?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door