Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne-Claire
#1607173
Hallo iedereen,

Om even te checken of ik op de goede weg zit (blijf zitten ;)) met mijn menu. Ik maak ongeveer voor drie tot vier weken 'vlees-muffins' die ik invries.
Vrijdag is het weer tijd om nieuwe te maken en nu heb ik het volgende menu bedacht:

12 diersoorten (+ hele kwartel & 100 gram hele makreel = 14 diersoorten)
Vleesbot (800 gram):
- 200 gram kipkarkas
- 200 gram eendennek
- 200 gram eendenrug
- 100 gram konijnkarkas
- 100 gram fazantkarkas
Spiervlees (900 gram):
- 100 gram zalm
- 100 gram geit
- 150 gram rundvlees
- 100 gram kalkoen
- 200 gram haas
- 100 gram hert
- 150 gram paard
Orgaan (300 gram)
- 100 gram lamsnieren
- 100 gram eendenhart
- 100 gram kippenlever

Wat ik mij alleen nog afvraag is of de organen in de juiste verhouding zijn... Ik denk namelijk dat ik hierin nog wat kan 'fine-tunen'.
Alle tips zijn welkom!
Door Too
#1607199
Orgaan is 15%... prima dus ikzelf geef in verhouding meer lever dan hart en nier omdat in een dier de lever groter is dan de andere organen

Verder wijken je verhoudingen een beetje af... is t een nier-ontziend-dieet?? Er staat me wat bij ...
Normaliter voer je 50-35-15 vleesbot/spier/orgaan

Owww nu begrijp ik je makreel-vraag.. als je m maalt zou ik t binnenwerk er maar uithalen, gal kan errug vies zijn als t door de prak zit [al wordt ie door de barfende dames gewoon gegeten]

Voor de rest... wat een variatie!
Door Anne-Claire
#1607211
Ik dacht dat ik me aan deze percentages moest houden:

- 40 - 50% bevleesd bot
- 15 % orgaan
- 35 - 45% spiervlees

Maar ik heb het inderdaad iets aangepast vanwege de nieren van Joep. Bij een nierdieet wordt er meer spiervlees gegeven (60%) en weinig vleesbot (20%). Dus vandaar mijn percentages.

Ze hebben nu allebei al best wel droge keutels en ook wat licht van kleur. Ik denk dat dit door het bot komt.
Zou het beter zijn om 50-35-15 te gaan voeren?

Wat ik me trouwens ook nog afvraag is over het voeren van bijproducten. Joep likt vaak 's ochtends de bakjes kwark leeg en ze krijgen soms een likje boter. Verder niet echt iets van ei, want daar houden ze niet van.
Wel zitten er in de kwartels vaak nog wat eitjes die ik dan wel mee maal. Maar dat krijgen ze maar weinig.
Door Too
#1607226
Ah dan werkt mijn geheugen toch nog een beetje  ;)

'Vers' keutels zijn sowieso flink droger dan brok/blik poop,
weet je hoe t met de nierwaardes is?

En je hebt gelijk hoor, er is wel ruimte in de percentages je stelt je menu samen op basis van je observaties
Voor de echte nierpatient is t menu alleen wat extremer [in diersoorten en bot percentage].. wat dat betreft is jouw menu een nier-dieet-light  ;)

Ik denk niet dat je je ander poezel [ben de naam even kwijt] echt te kort doet maar eigenlijk zou iets meer bot wel goed zijn
Door Anne-Claire
#1607314
Nierwaardes op het moment weet ik niet. We hadden eigenlijk al moeten prikken, maar het gaat zo goed met Joep! Hij eet, speelt, is weer aangekomen en is super levendig! Ook zie ik beide poezels niet meer drinken sinds we zijn gaan barfen (zal wel komen door de flinke scheut water die ik er altijd overheen doe ;D).

Maar ja dat bloedprikken levert zo'n tweestrijd op. Enerzijds wil ik het beste doen voor Joep (bloedprikken volgens de da), anderszijds is Joep zijn gedrag altijd een goede graadmeter geweest voor zijn waardes. Bij dat prikken wordt er weer zo'n hap haar in z'n nek weggeschoren en levert toch ook weer stress op.
En aangezien ik maar een 'arme student' ben is het ook altijd weer een rib uit mijn lijf zo'n bloedonderzoek (toch weer zo'n 90 euro :o)...

We hebben besloten om begin juni weer bloedonderzoek te laten, ook i.v.m. het barfen. Ben benieuwd hoe zijn waarden dan zijn! Maar wat ik al net ook al noemde zijn gedrag is een goede indicatie voor hoe hij zich voelt en dat lijkt prima te zijn ;D!

Heb nog even naar de percentages gekeken en ga ze aanpassen naar 45-40-15 (blijf toch een beetje op safe ;))
Door Too
#1607362
K snap je dilemma helemaal hoor, t was ook voornamelijk belangstelling..
gedrag, eetlust, goede vacht en een 'normale' bakgang zijn imo hele goede graadmeters  ;)

Stress is ook niet goed!
Kan me trouwens niet herinneren dat bij mijn ouwetje steeds geschoren werd voor een 'bloedje'.

Volgens mij zijn jullie gewoon goed bezig  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door