Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1606794
Ik heb voor Boomer een menu van 400 gram wat neerkomt op 1.8 procent van haar 22kilo
Nu ben ik al maanden lui :-[ en heeft ze geen groentemix gehad en dus ongeveer 1.5 procent
Ze eet slecht en iemand adviseerde om haar minder te geven.
Nu vraag ik me af hoe weinig aan procenten kan je geven zonder dat ze tekort komt ?!?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1606812
op die 400 gr komt ze niet te kort, zimba is 28 kilo en krijgt ook 400gr..
zolang ze iedere week een paar keer eet komt ze niks te kort..hier heeft er eentje bijna anderhalf jaar zo geleeft en was kerngezond, raar maar waar ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1606818
Ik denk niet dat ze snel tekort zal komen, mits in het hetgeen wat ze eet wel voldoende afwisseling zit. Dus niet dat altijd de orgaanmaaltijd laat staan, dat kan wel problemen opleveren op lange termijn.
Nou kan ze natuurlijk wel wat mager worden van te weinig eten, maar ik maak me daar nooit zo'n zorgen over als de spieropbouw verder goed.
Ook zal een gezonde hond zich niet snel uit laten hongeren.
Door Antonia
#1606839
Ik denk dat je even twee dingen uit elkaar moet halen.

De voedingsbehoefte
Hoeveel voeding heeft een hond nodig? Dat verschilt per hond. We hebben wel een leidraad die aangeeft dat een volwassen hond 2 tot 5 % van zijn lichaamsgewicht nodig heeft, maar dat is en blijft een leidraad. Sommige honden hebben nu eenmaal meer en andere, zoals Boomer, blijkbaar wat minder nodig. Het blijft een kwestie van goed kijken en voelen of ze niet te mager wordt.

De samenstelling van het menu
Hetgeen wat je geeft moet in een bij jouw hond passende samenstelling zijn. We hebben het dan over het aandeel vleesbotten, spiervlees, orgaan en overig (waaronder groenten) in het menu. Als je iets uit die samenstelling weglaat, dan verandert daarmee de totale verhouding. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik denk dat je wel kritisch moet (blijven) kijken hoe Boomer het op het door jou samengestelde menu doet. Niet alleen op de korte termijn maar ook op de wat langere termijn.
Persoonlijk zie ik wel degelijk een toegevoegde waarde van groenten in het menu, Enya zit letterlijk en figuurlijk beter in haar vel en vacht als zij geregeld groenten krijgt. Maar ook ik ben op dit moment wat makkelijker in dat opzicht, ik maak nog maar heel weinig groentenmix voor Enya. Daarvoor in de plaats kook ik 3 tot 4 dagen in de week wat meer groenten voor mezelf en eet Enya daarvan mee.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 04 mei 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1606857
Ik probeer ervoor te zorgen dat ze alles wel binnenkrijgt en voldoende afwisseling heeft!!
Ik bedacht me terwijl ik het schreef dat ze echt al een poos geen groenten heeft gehad!! Deze week ga ik het nog maken!!
Zouden jullie haar hele menu naar bijv. 1 % zetten?!? Of zo laten doormodderen?!?
Door Antonia
#1607081
MarijeEnBoomer schreef: Ik probeer ervoor te zorgen dat ze alles wel binnenkrijgt en voldoende afwisseling heeft!!
Ik bedacht me terwijl ik het schreef dat ze echt al een poos geen groenten heeft gehad!! Deze week ga ik het nog maken!!
Zouden jullie haar hele menu naar bijv. 1 % zetten?!? Of zo laten doormodderen?!?
Ik zou haar die hoeveelheid geven die ze nodig heeft, als dat 1% is dan zou ik haar daar op zetten. Maar eerlijk gezegd komt 1% (=280 gram per dag) mij wat aan de lage kant over.
Heb je een idee waarom ze zo slecht eet? Is ze verder gezond? Over hoeveel maaltijden per dag verdeel je haar eten?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1607155
En als je haar menu op zich hetzelfde laat, maar 1 of 2 dagen vasten inlast?
Gaat ze dan ook niet beter eten?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1607198
Antonia schreef: Ik zou haar die hoeveelheid geven die ze nodig heeft, als dat 1% is dan zou ik haar daar op zetten. Maar eerlijk gezegd komt 1% (=280 gram per dag) mij wat aan de lage kant over.
Heb je een idee waarom ze zo slecht eet? Is ze verder gezond? Over hoeveel maaltijden per dag verdeel je haar eten?
ik vind het ook heel weinig  :-\ haar mams eet een kilo per dag  :o
Ze is moeilijk gaan eten na dr loopsheid. Ik ben bij Tannetje geweest en ze lijkt wel wat vrolijker maar het eten is nog steeds niet goed. Soms eet ze een paar dagen goed om dan weer te gaan miepen voor een aantal dagen  :-\
Er is geen logica in wat ik voorzet en hoe ze miept.
Ik heb al een wormenonderzoekkit aangevraagd en ik denk erover om dr bloed te laten checken. Het duurt nou wel al een tijd zonder een aanwijsbare reden  :-\
Door Antonia
#1607227
MarijeEnBoomer schreef:
Ze is moeilijk gaan eten na dr loopsheid. Ik ben bij Tannetje geweest en ze lijkt wel wat vrolijker maar het eten is nog steeds niet goed. Soms eet ze een paar dagen goed om dan weer te gaan miepen voor een aantal dagen  :-\
Er is geen logica in wat ik voorzet en hoe ze miept.
Ik heb al een wormenonderzoekkit aangevraagd en ik denk erover om dr bloed te laten checken. Het duurt nou wel al een tijd zonder een aanwijsbare reden  :-\
Wanneer is ze loops geweest? Kan ze misschien schijnzwanger zijn?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1607313
MarijeEnBoomer schreef: hoe is jou verdeling dan?!
Zo kwam ik op mooie getallen uit met vlees enz.
:)
57.19 vlees/bot  is 1000 gram vlees/bot
14.26 orgaan      is 250 gram
28.55 spiervlees is 500 gram spiervlees

Orgaan komt dan uit met 75 gram lever,87.5 hart,87.5 maagjes of nier of long.
en de andere week 250 gram pens

Zo gaat het goed met de honden.


Honden wegen 12.5 en 15 kilo maar krijgen beiden evenveel de lichtste hond vaak wat meer,heeft hij wel nodig.
:)
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1607464
Antonia schreef: Wanneer is ze loops geweest? Kan ze misschien schijnzwanger zijn?
dat moet nou echt wel over zijn.  :-\
de pups zouden al bijna naar de nieuwe baasjes mogen ;)
Door anneke62
#1607637
Luca krijgt ook maar 1,5 % per dag, en die is echt niet te mager, dat heb je zelf gezien. Als ik hem meer geef dan gaat hij weer vreselijk lopen miepen met het eten. Deze hoeveelheid zorgt ervoor dat hij bij de volgende maaltijd (ik voer hem twee keer per dag) gewoon weer trek heeft.
Ik weet niet of het bij Boomer ook zo werkt hoor, maar je kan het eens proberen met gewoon minderen...het is zo frustrerend hè, dat gezeur met het eten...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door