Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1606517
K'eyush heeft 'n hotspot op zijn schouder.... :( Ik wil dit gaan behandelen met propolistinctuur. Is het verstandig om het daarvoor evengoed schoon te maken met betadine (verdund met water) en dan droog te maken en die propolis erop te doen? Hoe vaak per dag?

Het zit op zijn schouder, kan er dus niet aan likken (ikijok wel! >:(), maar wel aan krabben. Zal ik hem een T-shirt aantrekken? Of belemmerd dat het genezingsproces?

Zou dit ook voldoende zijn? Ik ga namelijk op vakantie en ga in 't buitenland liever niet naar 'n da... Moet ik voor de zekerheid ook nog zalf halen bij de da voor 't geval dat? Of zou dit voldoende helpen? Ben niet zo happig op die zalfjes... :-\

Bah, wat stinkt dat trouwens zo'n hotspot! :-X
Door inni
#1606523
Ik ken helemaal niks van hotspots maar propolis tintuur op een open huid?? brand dat niet verschrikkelijk??

Hopelijk is 't gauw genezen.
Door *Natasja*
#1606527
Mijn ervaring is dat hotspot frisse lucht nodig heeft, dus ruim rond de plek kaalscheren en geen tshirt eroverheen. Ik zou voor de zekerheid, vóór je op vakantie gaat, zo'n tube zalf halen, zeker omdat je naar het buitenland gaat en je niet weet wat ze daar geven voor hotspots. Over hoelang ga je op vakantie?

Ik maak het regelmatig schoon met Betadine scrub en dep het dan goed droog.
Door Malamoods
#1606528
*Natasja* schreef: Mijn ervaring is dat hotspot frisse lucht nodig heeft, dus ruim rond de plek kaalscheren en geen tshirt eroverheen. Ik zou voor de zekerheid, vóór je op vakantie gaat, zo'n tube zalf halen, zeker omdat je naar het buitenland gaat en je niet weet wat ze daar geven voor hotspots. Over hoelang ga je op vakantie?

Ik maak het regelmatig schoon met Betadine scrub en dep het dan goed droog.
Over twee dagen... ;)
Door *Natasja*
#1606529
Malamoods schreef: Over twee dagen... ;)
Ow, dan heb je dus niet de tijd om even te kijken hoe het gaat met de propolistinctuur. Nee, ik geloof dat ik dan toch voor de zekerheid zo'n tubetje zou halen bij de DA. Misschien kun je vragen of je het na de vakantie terug mag geven als het niet aangebroken is?
Door Malamoods
#1606540
*Natasja* schreef: Ow, dan heb je dus niet de tijd om even te kijken hoe het gaat met de propolistinctuur. Nee, ik geloof dat ik dan toch voor de zekerheid zo'n tubetje zou halen bij de DA. Misschien kun je vragen of je het na de vakantie terug mag geven als het niet aangebroken is?
Dat is 'n goed idee! Kan dat altijd proberen natuurlijk! Maar ik denk eigenlijk niet dat ze 't terugnemen. ;)
Nynke F schreef: inderdaad sowieso kaalscheren of knippen  :)

Propolistinctuur bijt een klein beetje, net als 70% alcohol  :)

Ja, ik ga zo de haren wegknippen.
Het bijten helpt ook bij 't schoonmaken/desinfecteren vermoed ik.  ;)
Door C@rine
#1606542
Mijn ervaringen met hotspots is dat je de vacht nooit moet scheren of knippen.
Dit omdat de haren vacht huid toch al beschadigd is en daardoor de haren los in het haarzakje zitten.
Dus voorzichtig de haren eruit trekken, tot waar het gaat is het een hotspot / beschadigd.
Goed wassen en drogen met Betadine shampo en dan propolis, aloe vera er  op smeren.
Als het goed is ingetrokken neem je een ijsklontje en doe die in een boterhamzakje, en wrijf ze zo langzaam rond de wond van buiten naar binnen. Dit doe je meerdere keren per dag, succes verzekerd  ;)
Door Malamoods
#1606543
Ik laat 't t-shirt maar achterwege, hoop alleen dat hij 't niet open blijft krabben en Ikijok er ook van af kan blijven.... Een kap heeft geen zin (vanwege de plek waar 't zit).
Door Malamoods
#1606544
Brumby schreef: Mijn ervaringen met hotspots is dat je de vacht nooit moet scheren of knippen.
Dit omdat de haren vacht huid toch al beschadigd is en daardoor de haren los in het haarzakje zitten.
Dus voorzichtig de haren eruit trekken, tot waar het gaat is het een hotspot / beschadigd.
Goed wassen en drogen met Betadine shampo en dan propolis, aloe vera er  op smeren.
Als het goed is ingetrokken neem je een ijsklontje en doe die in een boterhamzakje, en wrijf ze zo langzaam rond de wond van buiten naar binnen. Dit doe je meerdere keren per dag, succes verzekerd  ;)
Scheren doe ik niet, dat levert teveel stress op bij de hond. Vannochtend trok ik er al zo hele plukken uit die al los zaten, dus ik moet gewoon effe kijken of ik nog wat weg moet knippen. Er zit natuurlijk wel 'n dikke poolhondenvacht op, dus als 't moet drogen aan de lucht lukt dat niet met haar ervoor.
IJsklontje? Waar is dat voor?
Door C@rine
#1606550
ijsklontjes zijn om de huid te koelen  ;D ;D en daardoor de ontsteking te remmen.
Haren die los zitten eruit plukken (zitten ze nog vast oké dan is dat zo) dan kunnen daar tijdens de genezing ook tegelijk nieuwe haren groeien. dan is die plek straks in een wip weer mooi.
Als je gaat scheren en die lossen haren zittten dan nog in de haarzakjes dan moeten die haren er na de wondkorst ook nog uit, gepaard gaande met evt jeuk! dit duurt ook veel langer.
Door Malamoods
#1606569
Ook nog effe kijken hoe ik aan propolis kan komen... Aan 'n webwinkel heb ik niet zoveel, want dan heb ik 't niet voor donderdag. En ik wil er ook zo snel mogelijk mee beginnen....

Ik las ook dat je propolis inwendig kunt geven? Ook voor hotspots? En wanneer ga je over op inwendig gebruik dan? Combineer je dat met uitwendig gebruik? Of is dat to much? En van welke dosering kan ik duin uitgaan? Dan ook puur geven, of bij inwendig gebruik wel verdunnen met water?
Door inni
#1606572
Ijsblokjes leerde we vroeger op school gebruiken bij doorligwonden om de bloedcirculatie te bevorderen en zo de genezing van de huid te bespoedigen.

@ Malamoods: Ken je geen imker in je buurt of een imkervereniging, die kunnen je zeker verder helpen ivm die propolis.
Door Malamoods
#1606577
inni schreef: Ijsblokjes leerde we vroeger op school gebruiken bij doorligwonden om de bloedcirculatie te bevorderen en zo de genezing van de huid te bespoedigen.

@ Malamoods: Ken je geen imker in je buurt of een imkervereniging, die kunnen je zeker verder helpen ivm die propolis.
Nee, maar ik ga wel effe zoeken of ik zoiets vinden kan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door