Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Muisje
#1605334
We hebben onze ragdoll kitten van 9 weken genaamd Jones vrijdag opgehaald en moeten nog 2 weken op het zelfde voer door gaan.
Zelf wil ik hem graag zo als onze hond Jack op KVV zetten en zit te denken aan Carnibest en af en toe een stukje barf.
Wanneer kan ik dit het beste doen en hoe? Kan ik net zo als bij Jack hem direct over zetten? Op dit moment staat hij namelijk op brokjes
van eukanuba en op gewoon blik!

# Muis
Laatst gewijzigd door Muisje op ma 03 mei 2010, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1605410
gefeliciteerd! met de nieuweling


5 weken langer bij de mama was heel mooi geweest, enige reden waarom dit niet zo kon zijn?

de meeste jonge katzels leren met zo'n 7 weken van de mama wat goed eetbaar is,
en daarnaast gaan ze ook nog een heleboel leren van de nestgenootjes in de opvoed periode; dit gaat je katje voor 'n groot deel missen helaas

en waarom moet hij nog 2 weken opt zelfde voer blijven? is daar 'n wet voor?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1605455
ik ga met flin mee.

je kitten is niet van een rasvereniging, want die hebben als eis dat kittens niet voor de 12 weken mogen verhuizen. zijn de ouders wel getest op allerlei ziektes (erfelijk en besmettelijk) en heb je daar ook uitslagen van mogen inzien?
bij ragdolls komen aardig wat erfelijke ziektes voor. een goede fokker probeert deze zo veel mogelijk uit te sluiten, een mp-fokker (om het maar even plat zo te noemen) niet.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1605470
Wij hebben hier twee raggies rondlopen en die mochten pas met 13 weken weg bij de fokker. 9 weken is echt te jong, zeker voor zo'n langzaam groeiend (lichamelijk maar ook geestelijk) ras.
Ik denk dus ook dat je een kitten hebt zonder stamboom.
Gevaar is dat de fokker zich niet aan de regels van de rasvereniging houdt (maximaal 2 nestjes per anderhalf jaar bijvoorbeeld, en de ouderdieren regelmatig laten scannen op erfelijkte ziektes zoals HCM en PKD. Ik hoop echt dat je kitten gezond is en blijft natuurlijk, en dat je er veel plezier van hebt maar de fokker is mijns inziens niet echt goed bezig.
Door Muisje
#1605591
Op deze discussie wil ik niet meer in gaan deze heb ik namelijk al op het katten forum gehad,
dus ik weet hoe mensen er over denken en dat is prima maar ik hoop dat jullie ook blij kunnen
zijn en me willen helpen met mijn vragen!

Het enige wat ik er nog over zeg is: Jones zijn ouders hebben beide een stamboom, de rede
dat Jones deze niet heeft is omdat moeders niet is aangesloten bij een cattery. Ondanks dat
Jones dus te vroeg weg is gegaan, wat voor hem erg vervelend is en wij ons best echt doen
om hem op te voeden al zou hij de kattentaal nooit leren van ons, is het beter dat Jones bij
ons te recht is gekomen! Puur omdat wij er niet mee fokken hij niet naar show's gaat en er
zo dus ook niet extra nieuwe kittens van hem komen.. Wij hebben dus een echte ragdoll zonder
papiertje en als hij niet echt is ben ik blij dat we een gremlin in huis genomen hebben ;D

Graag wil ik deze discussie achter me laten en graag zou ik antwoord willen op mijn vragen of
ik Jones direct op KVV kan zetten?! De rede dat ik dacht dat hij 2 weken op het zelfde voer
moest hebben is omdat dit op internet stond en de man van de dierenwinkel dit vertelde!
en ik hem graag op KVV over wil zetten

# Muisje
Laatst gewijzigd door Muisje op ma 03 mei 2010, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door boskat
#1605626
Gefeliciteerd met je nieuwe kitten,wat leuk!
Als Jones goed gezond is ,mag hij gelijk aan de kvv ;)
Ga het gewoon proberen of hij het lust
Door Muisje
#1605637
Dankje :D dan gaan we een adresje in de buurt zoeken, waar ik
Carnibest kan vinden en dan gaan we het gewoon proberen...

# Muisje
Laatst gewijzigd door Muisje op ma 03 mei 2010, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1605743
Je kunt ook een kippenvleugeltje met een hamer bewerken zodat het bot wat beter behapbaar wordt.
Of een eendagskuiken.
Een kwartel-pootje is ook een leuk beginners hapje ;-)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1606017
Je kan een kat gelijk op kvv zetten, is heel makkelijk; bakje brokjes weghalen en alleen nog maar kvv geven.

Een mededeling van huishoudelijke aard: gelieve niet meer met schuine letters te typen. Dat leest echt heel vervelend.
Laatst gewijzigd door koekje op ma 03 mei 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Muisje
#1617551
Excuus voor de schuine letters,,

Ik wil even melden dat Jones sinds gisteren op carnibest staat en hij het lekker
naar binnen smikkelt. Kip heb ik nog niet gegeven dat gaan we volgende week proberen...

Groetjes
Door Muisje
#1618376
We hebben nu nog brok dus dat gaat eerst op.  Op dit moment krijgt hij de hele dag door brok
en ' s avonds vlees. (zo als we dat eerst ook gaven toen we nog gewoon blik voeding gaven)

Op dit moment krijgt hij een plak carniebest van ong 40 gram, ik merk dat hij dit niet in 1x op eet of krijgt
dus ga ik dit delen. Hij mag geloof ik 80 gram op een dag of naar behoefte kan ik dit dan in 4x doen als we
hem in zijn geheel over zetten?

en hoe zit het met zijn tanden als hij helemaal op carni over gaat? Moet hij dan ook de kippennekken hebben?
zo dat hij toch nog moet kauwen?
Laatst gewijzigd door Muisje op do 13 mei 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door