Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1605710
IK heb een brits poesje van 8 maanden. Ze is net gesteriliseerd. Bij de DA is ze op de weegschaal geweest en ze weegt 2,5 kg. Ze krijgt ongeveer 120-140 gram barf per dag. Dat zou neerkomen op 5-6% van haar lg.
Is dit te weinig?

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1605737
In eerste instantie dacht ik: welnee, is juist te veel, maar toen las ik nog een keer en zag ik dat het om een kitten gaat  ::) :-[

Weet niet zo goed wat normaal is om te geven bij kittens, maar hoelang krijgt ze al barf en is die 2,5 kg dun, dik of precies goed??
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1605761
Ik heb hier twee ragdoll kittens van 7 maanden rondlopen. Het poesje weegt nu 3300 gram en het katertje 3800 gram.
Sinds 5 weken eten ze 2x daags KVV en 1x daags een knaagje (kuiken, kwartel, duif, sudderlapje, muis, kippenvleugel etc). In het begin zat ik ook alles af te wegen maar het blijkt dat ze de ene keer veelmeer honger hebben dan de andere keer. Ik ben gestopt met afwegen en geef ze elke keer net zo veel als waar ze zin in hebben. Je weegt voor jezelf of voor eenkind ook niet alles af dacht ik ;-)
Ik zet ze wel elke week op de weegschaal, maar de groei gaat de ene week sneller dan de andere (groeispurten), maar zolang ze er goed gezond uit zien, nioet te dik, niet te dun, en vol energie zitten zijn we op de goeie weg denk ik dan maar.
Door hannabelgje
#1605837
[quote="Saille"]
In eerste instantie dacht ik: welnee, is juist te veel, maar toen las ik nog een keer en zag ik dat het om een kitten gaat  ::) :-[

Weet niet zo goed wat normaal is om te geven bij kittens, maar hoelang krijgt ze al barf en is die 2,5 kg dun, dik of precies goed??
[/quote]

Ze is niet dik, misschien wat aan de schrale kant. Als ze kvv krijgt of barf zonder veel kauwwerk dan eet ze alles op. Krijgt ze eendenek in stukken dan heeft ze niet zo'n honger.  :D

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1605842
Ik zou dan gewoon af en toe ietsjes meer geven, maar aan de andere kant, beter iets te schraal dan veel te dik  8)

(is Berlioz het niet helemaal mee eens, lol)
Door hannabelgje
#1605898
Ik ben ook bang dat ze haar bot dan te weinig eet. Daar heeft ze nog steeds veel moeite mee. Mevrouw heeft liever spiervlees en kvv. Orgaan eet ze dan weer wel heel erg goed.
In het begin at ze ook geen vis, nu eet ze zalm en makreel.
Af en toe krijgt ze een blikje gourmet ofzoiets, maar dat laat ze tegenwoordig staan.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1605952
zolang een vrij groot deel van het eten dat ze binnen krijgt kvv is zou ik me niet zo'n zorgen maken om de hoeveelheid bot, en anders kan je altijd bot malen en het zo proberen  ;)
Door hannabelgje
#1605989
ze krijgt een keer of twee in de week kvv. De rest van de dagen eet ze met de honden mee. Niet uit dezelfde bak natuurlijk.

groetjes van Hanna.
Door Too
#1606329
'kauw je de eendennek ed voor'?  ;) ,
ikzelf zou nl. al t botwerk voorlopig maar even goed plat slaan
Door Robian
#1606361
Ik heb de katten toen ze jong waren gewoon zoveel laten eten dat ze zat waren.
Ik geef twee keer per dag te eten en heb in ieder geval nooit wat afgewogen
Door Limpy
#1606602
Anders eens kippennekjes proberen ipv eendennek? Die zijn nl wat zachter....

Heb hier ook maar 2 liefhebbers voor eendennek ivm met de hardheid, de andere 2 gaan liever voor de kippennekjes.
Door flin
#1608459
eendnek is nog behoorlijk hard...
ze vreten 't hier wel, en als 'k 't' plat mep,
is er ook regelmatig een kat die 't niet tussen z'n kiezen vandaan krijgt

nu raken ze daar niet meer zo in paniek van, omdat 't vaker gebeurt,
maar 'k blijf er wel bij als ze dit eten
Door Too
#1608465
Voor eendennek moet je je bek ook wel heel wijd opentrekken  ;) als t dan ook nog behoorlijk hard is... heb je een hele kluif
T lukt hier wel met ongemepte nekken maar ze zijn er wel een hele tijd mee bezig.
Door hannabelgje
#1608530
Ik knip de eendennek in stukjes met de snoeischaar. Dan moet ze nog wel kauwen, maar is goed te doen.

groetjes van Hanna.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door