Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#1604874
hallo,
ik ben nieuw hier en heb me wel ingelezen en:  jaaaaaa ik wil mijn hond vers vlees gaan geven.
het gaat om mijn lieve job, gec. reu bijna 2 jaar oud, weegt nu 28 kg, steefgewicht is 32kg en een allergie         
( waarvoor weet ik nog niet).

ik wil dus graag gaan beginnen met 1 a 2 soorten dier.
ik dacht zelf aan eend en konijn.
(is hier makkelijk aan te komen? is dit goed om mee te beginnen?)
kan iemand mij helpen met een begin menu te maken?
en kan ik dit uitbreiden met geit, yoghurt en groenten?

ik heb gelezen dat ik rustig aan moet beginnen, doe ik dat nog in combi met zijn hypo-allergeen brokjes?

zover uitgerekend kwam ik zelf uit op dat hij ongeveer een kilo per dag nodig heeft.

pfff ik kan niet wachten met bestellen en beginnen maar wat een gezoek naar balans.

alvast bedankt.

martine
Door Greece
#1604881
Hoi Martine,

Welkom op BP en heel goed dat je over gaat op vers.
Welke klachten heeft Job?
Wat ik dus zou doen (je hebt je al ingelezen) helemaal overgaan op zelf samenstellen.
Vermijd alle granen (dus ook rijst) en hou 1 a 2 diersoorten achter (niet voeren) voor het geval je deze nodig zou hebben om te elemineren.
Vaak is overstappen op vers al voldoende om de hond van de klachten af te krijgen.
Probeer een menu te maken, zet het hier ter beoordeling ( want het gaat erom jij dat begrijpt wat je aan het doen bent) en je zult reacties krijgen.
Enneh...die brokjes niet meer voeren. Doneer ze maar aan het asiel. ;)
#1605400
Hallo Martine, welkom op Barfplaats  :)

Fijn dat je over wil stappen op BARF. Ik sluit me bij Rosalie aan wat betreft het eliminatiedieet.
Het is waarschijnlijk helemaal niet nodig om te elimineren, de overstap naar vers is meestal al voldoende.
Ik zou dus ook gewoon een menu samenstellen waarmee je "rustig kan beginnen", dat wil zeggen met beginnersbotten zoals
kippennekken, eendennekken, kwartel, parelhoen enz. en spiervlees en orgaan dan bijvoorbeeld van lam, paard, rund enz.
Kijk waar je makkelijk aan kan komen voor een mooi prijsje, dat is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Je kan voor de zekerheid 1 of 2 diersoorten achterhouden voor het geval je toch nog ooit een eliminatiedieet zou moeten doen.
Daarvoor is konijn bijvoorbeeld heel geschikt. Je kunt het beste een diersoort achterhouden waarvan je alles kan voeren, dus bv geen paard of rund omdat de botten daarvan niet geschikt zijn.

Als je wil dat je hond 32 kg gaat wegen zou ik beginnen met 2-3% van 32 kg te voeren, dat is 640-960 gram per dag en dan verder kijken (en voelen) of je wat meer of minder moet gaan voeren.

O ja en vergeet niet dat hij ook zou kunnen reageren op bijvoorbeeld granen en toevoegingen in hondenkoekjes.
Als snack of beloning kan je het beste gedroogd vlees / orgaan geven.

Botten en brokken zijn geen goede combinatie, dus misschien kan je iemand anders blij maken met de brokjes die je nog hebt staan  :)
#1605458
Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers.
Vaak zijn honden allegisch voor de granen, dus brokjes aan de kant en overgaan op volledig vers. Als je na 6-12weken nog geen verschil ziet kun je een elemenatiedieet gaan geven om te kijken waar de hond nou niet tegen kan.

Een menu kun je beter zelf maken, hier posten en afwachten of je afgeschoten word of niet ;)
Als iets niet oke is kan men ook vertellen waarom niet. Als iemand een menu moet maken voor jou en daarbij moet uitleggen waarom iets wel of niet gegeven word is te ingewikkeld.
#1605576
Hier de link waar je alle informatie vindt die een beginnende barfer op weg helpt. Daar staat ook uitgelegd hoe je zelf een menuutje kunt maken.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Schrik niet van termen als kalkoennekken, lamslever en runderstrot - die vind je niet bij de Albert Heijn, nee, maar op barfplaats staat ook een lijst met leveranciers van barfmateriaal, zodat je een gevarieerd menu kunt samenstellen. Uiteraard kan ik die lijst nu even niet vinden, >:(, maar misschien dat iemand anders de link hier kan neerzetten. En anders kun je via de knop Zoeken boven aan de pagina zelf op ontdekkingsreis! ;D

Succes in ieder geval, en welkom!
#1605612
Anne in Duitsland schreef: Hier de link waar je alle informatie vindt die een beginnende barfer op weg helpt. Daar staat ook uitgelegd hoe je zelf een menuutje kunt maken.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Schrik niet van termen als kalkoennekken, lamslever en runderstrot - die vind je niet bij de Albert Heijn, nee, maar op barfplaats staat ook een lijst met leveranciers van barfmateriaal, zodat je een gevarieerd menu kunt samenstellen. Uiteraard kan ik die lijst nu even niet vinden, >:(, maar misschien dat iemand anders de link hier kan neerzetten. En anders kun je via de knop Zoeken boven aan de pagina zelf op ontdekkingsreis! ;D

Succes in ieder geval, en welkom!
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

Ook van mij: welkom en succes!  :)
Door Nadia
#1605684
Welkom hier, eens met mijn voorgangers, echter bedenk je wel dat in nekken granen achter KUNNEN blijven zitten. Als je hond een granenallergie heeft, dan kan deze hiermee weer de kop op steken. Kipkarkassen is ook een zacht beginnersbot.
Door twy
#1606782
welkom, sinds september barf ik ook, omdat mijn dogo canario ook allergieen had.
Hij stond ook op hypoallergeen voer en mocht alleen die brokken hebben, geloof me het kwam ze neus uit!
heb me goed ingelezen en zo in 1 x overgegaan op barf, en ik heb nu een gelukkige dogo, die weer overal zin in heeft, en geen buikpijn meer heeft!
Heel veel succes!
Door Iza
#1609739
Spannend!
Ik ben nu 7 maanden bezig met barfen. Ik moet zeggen dat je al heel snel leuke menu's leert samenstellen. Mijn hond heeft rare bultjes op haar hoofd en daarom ben ik dus gaan barfen. Helaas zijn de bultjes niet weg, maar mijn hond ziet super gezond uit en ze vindt het heerlijk. Ik heb eerst berekend wat ze nodig had en ton heb ik van alles besteld bij gelukkigdier.nl. En dan porties maken en geven. Zo makkelijk ging dat. Ik heb wel eerste twee weken carnibest, duck en smuldier gegeven (met wat kipvleugels) omdat ik barf producten nog niet in huis had. Zo kon mijn hond al aan vers wennen. Brokken meteen weggegeven en de volgende dag vers gegeven. Zo makkelijk ging dat. Ik vond het erg spannend, maar je moet het gewoon doen.
Rocky woog 30 kg. Eerste maand barfen viel ze 2 kg af. Dus nu geef ik haar bijna 3% voer (lichaamsgewicht). nu is ze weer 30 kg. Gewoon kijken hoe je hond op doet. Het wordt steeds makkelijker.

Veel plezier,
Gr, Iza
#1609776
tjee bedankt allemaal.
oke nou dan gaan we maar eens lekker lijkonderdelen :-X shoppen.
ik schrik niet zo snel van de termen maar waarschijnlijk wel als ik iets herkenbaars in (was ooit een konijnenpoot ofzo) in mijn handen heb. ff wennen denk, zal na een maandje wel normaal zijn.

idd erg goed plan om een diersoortje achter de hand te houden. vrees zelfs dat hij dit niet nodig heeft.

nou ff een vriezertje aanschaffen dus. en dan gaan we. morgen alvast wat kvv aanschaffen om te beginnen maar. heb er ook goed geloof in dat job hier erg blij van gaat worden.

ennuh ga dus eerst wat menu's jatten van andere collega's en zodra ik toe ben om mijn eerste eigen menu te maken dan zal ik m zeker eerst laten checken.
ennuh mocht ik afgeschtoten worden: kan ik mezelf altijd nog in een barf uitverkoop zetten.



heel erg bedankt voor alle snelle en fijne reacties.
#1610118
Veel beginnende barfers vinden herkenbare onderdelen maar niks, maar het went indd erg snel.
Voor je het weet snij je een hart in 2en om te kijken hoe het van binnen uitziet en ga je voelen of er wel lekker veel vlees op de botten zit en zitten je handen onder het bloed. En...wie weet ga je ooit eens een lamskop voeren.

Je moet het zo zien; het is geen arm dood diertje dat je aan je hond voerd, die vleesjes zijn gewoon hondenvoer ;) :D
Gebruikersavatar
Door nova
#1610140
Jol schreef: Veel beginnende barfers vinden herkenbare onderdelen maar niks, maar het went indd erg snel.
Voor je het weet snij je een hart in 2en om te kijken hoe het van binnen uitziet en ga je voelen of er wel lekker veel vlees op de botten zit en zitten je handen onder het bloed. En...wie weet ga je ooit eens een lamskop voeren.

Je moet het zo zien; het is geen arm dood diertje dat je aan je hond voerd, die vleesjes zijn gewoon hondenvoer ;) :D
 

Presies, en voor dat je het weet ben je een echte barfjunk, die zo nodig een droogmachine moet voor de hond en een 2de vriezer erbij , de rest laat zich raden/

welkom op BP
Door Blitz
#1611004
Hoi welkom hier,

Ook ik heb een hond met allergie waarvan de grootste is voor meelmijt. Dus niet te vermijden als je brokken voert. Ik heb in het begin kvv gegeven en ben nu na een aantal weken echt aan de barf. Het heeft bij Blitz wel even geduurd voordat de allergie klachten overgingen het werd zelf nog even erger. Maar nu heb ik eindelijk een jeuk vrije hond die ook niet meer stinkt, minder ontlasting heeft etc.  En ja het is wat meer werk dan brokjes geven maar dan krijg je wel een klachten vrije hond (ik wel teminste) En mijn ervaring is dat ik Blitz veel gemakkelijker op gewicht weet te houden en te krijgen. Was ze op de brokken niet aan haar gewicht te krijgen nu moet ik zelfs opletten dat Blitz niet te dik wordt. En wat betreft het vlees snijden en portie maken heb ik eigelijk nergens moeite mee behalve verse pens jeetje wat stinkt dat spul. Mijn man en ik hebben besloten dat we pens in het vervolg als kvv kopen.

Sterkte voor in het begin want het is echt ff wennen en tip zet een wekkertje om op tijd je vlees uit de vriezer te halen anders krijg je
's ochtends erg vernietigende blikken van je hond(weet ik uit ervaring) Groetjes Petra en Blitz
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door